ارتفاع مجاز پل صاحب روضات رعایت شده است/ لزوم استفاده از چراغ‌های راهنمایی هوشمند در شهر

شهردار اصفهان با اشاره به حادثه روز گذشته برخورد تریلی حامل بار با عرشه پل صاحب‌روضات گفت: بار تریلی غیراستاندارد بوده، چراکه ارتفاع این پل نسبت به حداقل و حداکثر مجاز آئین‌نامه رعایت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _چهارشنبه بیست‌وچهارم مرداد_ در برنامه رادیویی «بی‌واسطه با مردم» اظهار کرد: در سی‌وهشتمین افتتاحیه این دوره مدیریت شهری در قالب «به احترام مردم اصفهان» امروز سه بازار عرضه میوه و صیفی‌جات افتتاح شد.

وی با بیان اینکه تهران از قدیم بازار میوه و صیفی‌جات داشت، از این‌رو سال گذشته وزارت کشور اعلام کرد که تمام کلان‌شهرها باید این امکان را فراهم کنند که بدون واسطه میوه در اختیار مردم قرار بگیرد، افزود: از سال گذشته فعالیت در این عرصه را آغاز کردیم و امروز سه بازار میوه در شهر اصفهان افتتاح شد؛ البته سه بازار نیز پیش از این افتتاح شده بود و به مرور در محلات مختلف افتتاح خواهد شد تا مردم بتوانند بدون واسطه به میوه دست پیدا کنند.

شهردار اصفهان با اشاره به دستگاه خودپرداز میوه با عنوان «دست‌چین» گفت: این دستگاه سیستم مکانیزه‌ای است که شهروند میوه را انتخاب می‌کند، کارت می‌کشد و خرید خود را تحویل می‌گیرد؛ البته نمونه مشابه آن در دنیا وجود دارد، اما در اصفهان از صفر تا صد آن توسط یک شرکت دانش‌بنیان با استفاده از تکنولوژی جدید برای طراحی انجام و در ایستگاه متروی میدان آزادی بهره‌برداری شد و به‌صورت آزمایشی در میدان بزرگمهر نیز ایجاد می‌شود.

قاسم‌زاده تصریح کرد: نمی‌دانیم مردم ما این روش را از لحاظ فرهنگی می‌پسندند و آن را به خرید فله‌ای ترجیح می‌دهند یا خیر، اما با استفاده از این خودپرداز میوه‌ها دست‌چین و تمیز شده با کیفیت خوب به مشتریان ارائه می‌شود.

سوال شهروندان و پاسخ مسئولان

بخش دیگر این برنامه به پرسش شهروندان و پاسخ مدیران شهری اختصاص یافت.

ارتفاع مجاز پل صاحب روضات رعایت شده است/ لزوم استفاده از چراغ‌های راهنمایی هوشمند در شهر

شهرداری دِین خود را به شهروندان ادا می‌کند

شهروند: در منطقه ۲ توافقی در رابطه با معوض مسجد شهدا انجام شده که از سال ۷۹ تا کنون راکد مانده است؛ شهردار قبلی قول داده بود مطالبه مسجد را ادا کند، اما انجام نشد و هم‌اکنون که ۵۳ متر از زمین معوض مسجد در مسیر گذر قرار گرفته است، ۱۷ میلیون و ۲۵۰ تومان قیمت‌گذاری شده که مربوط به سال ۹۸ است، از این‌رو درخواست می‌کنیم قیمت‌گذاری به‌روز شود.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: هرچیزی که به‌عنوان دِین بر عهده شهرداری باشد، باید ادا شود، به‌شرطی که مشکل قانونی و مقدماتی نداشته باشد.

وقتی شهرداری بخواهد پول زمینی را به‌عنوان زمین قرار گرفته در مسیر اجرای طرح پرداخت کند، باید سند معبر به نام شهرداری باشد؛ شاید شرایط این زمین به‌گونه‌ای است که انتقال سند وجود نداشته باشد که اگر مشکل این است، باید راه حل دیگری پیدا کرده و به آن‌ها تراکم اهدا کنیم.

شهروندان باید زمینی معرفی کنند که می‌خواهند در آن ساخت‌وساز کنند و تراکم آن حدود این مبلغ باشد، اما تاکنون این اتفاق نیفتاده و زمینی معرفی نشده است، برای مابقی نیز باید زمین معرفی کنند، اگر خودشان زمین ندارند با یک نفر که زمین دارد توافق و پول را از آن شخص دریافت کنند.

محمدرضا طبیبی، مدیر منطقه ۲ شهرداری اصفهان: قسمتی از مسجد شهدا در زمان احداث خیابان صمدیه در طرح تعریض خیابان قرار گرفت؛ همان سال دو قطعه زمین مجزا در خیابان شهید رضایی به هیئت امنای مسجد داده شد و هیچ مشکلی برای ساخت و ساز ندارد.

۵۳ متر از یکی زمین‌ها در طرح تفصیلی آخر در طرح تعریض گذر افتاده که سال ۹۸ طبق توافق‌نامه مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان بابت خسارت کارشناسی شده است و باید به هیئت امنا داده شود؛ این توافق‌نامه یک بند به شرح زیر دارد و آن اینکه «مهلت استفاده از امتیاز مذکور به مدت یک‌سال از زمان تکمیل امضا است و این مبلغ با گذشت زمان قابل افزایش نیست.»

درواقع همان زمان فرصت داده شد تا این مبلغ را به‌صورت امتیازی از شهرداری دریافت کنند و قرار نبوده به‌صورت نقدی پرداخت شود، اما مراجعه نکردند؛ در دو ماه گذشته بخشی از ۹۰۰ تومان را که حدود ۲۰۰ تومان بوده به‌صورت امتیازی واگذار کردیم و مابقی را نیز آمادگی برای پرداخت به‌صورت امتیازی داریم.

‏ ارتفاع پل صاحب روضات نسبت به حد مجاز آئین‌نامه‬ رعایت شده است

گزارشگر: روز گذشته تریلی در حال گذر از زیر پل صاحب روضات در بزرگراه شهید خرازی نتوانسته عبور کند، آیا بار غیر استاندارد بوده است یا پل استاندارد نیست؟

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: بار تریلی غیراستاندارد بوده و ارتفاع پل نسبت به حداقل و حداکثر مجاز آئین نامه رعایت شده است، اما ارتفاع حداکثری ندارد؛ در واقع دامنه رعایت شده پل صاحب روضات، نسبت به سایر پل‌های رینگ سوم تا حدی پایین‌تر است.

غیر از پل صاحب روضات، پل غدیر نیز با همین ارتفاع است، اما مشکلی که اینجا پیش آمد، بار تریلی بوده که غیر از ارتفاع کابین، ارتفاع میل نسبت به استاندارد بلندتر بوده است.

حسین حق‌شناس، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان: طبق استانداردهای ترافیکی و آئین‌نامه جدید با عنوان طراحی معابر شهری که از وزارت راه و شهرسازی مصوبه کمیته عالی معماری و شهرسازی را دارد و سند بالادستی طراحی راه‌ها و معابر شهری محسوب می‌شود، فاصله ارتفاع کف یک بزرگراه تا محدودیت ارتفاعی که در آن بزرگراه به ضریب پل یا تابلو احداث می‌شود را «گاباری» می‌گویند و گاباری که در بزرگراه‌های شهری به‌صورتی تعریف شده است به‌گونه‌ای است که اگر بزرگراه کندرو و تندرو داشته باشد و وسایل با بار غیر مجاز امکان استفاده از کندرو را داشته باشند، حداقل ۴‌.۵ متر است.

در پل صاحب روضات با توجه به اینکه کف بزرگراه نسبت به سایر مکان‌ها کمی بالاآمدگی دارد و پل موقع طراحی به اندازه لازم بالاتر از دو طرف کندرو ایجاد شده است و اگر قرار بود بیش از این بالا رود، ارتفاع برای منازل مسکونی اطراف مشکل ایجاد می‌شد، ارتفاع گاباری که در این قسمت در نظر گرفته شده، ۴.۸ متر است.

درواقع بازهم ارتفاع پل بیشتر از حداقل مجاز دیده شده و طبق توصیه آئین‌نامه به رانندگانی که بار غیر مجاز دارند، هشدار داده می‌شود که به میله‌های گاباری‌سنج که در پل‌های قبلی نصب شده، دقت کنند و در صورت مغایرت ارتفاع پل با بار، از مسیر کندرو استفاده کنند.

اتفاقی که در بزرگراه شهید خرازی رخ داده، راننده جرثقیل بدون رعایت ارتفاع مجاز بار و بدون توجه به تابلو علائم هشداردهنده و ارتفاع‌سنج‌های داخل بزرگراه، بدون مجوز تردد و بارنامه در بزرگراه شهید خرازی در حال حرکت بوده است و باوجود غیرمجاز بودن تردد تریلی، به این بزرگراه ورود کرده که به‌واسطه تخلفات متعدد توسط پلیس راهور نیز متوقف شده است.

پوشش چهارراه‌ها توسط پلیس راهور راه‌حل کوتاه مدت برای رفع مشکلات ترافیکی

شهروند: این روزها با توجه به قطعی برق و خاموشی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، ترافیک شدیدی در خیابان‌ها ایجاد شده و مشکلات عدیده‌ای برای مردم ایجاد کرده است.

حسین حق‌شناس، معاون ترافیک و حمل‌ونقل شهردار اصفهان: مشکلی که در هفته اخیر در شهر شدید شده، به این دلیل است که اداره برق امکان اعلام زمان قطعی برق را ندارد، از این‌رو طی هماهنگی پلیس راهور با اداره برق مقرر شده است نیم ساعت قبل از قطعی برق تقاطع، موضوع به شهرداری اطلاع داده شود تا با پلیس راهور برای اعزام نیرو هماهنگی لازم انجام شود.

علاوه بر این پیگیر هستیم تا بتوانیم از برق‌های اضطراری و باتری‌های مخصوص استفاده کنیم تا در صورت خاموشی، از برق ذخیره استفاده کنیم.

در حال حاضر به محصولاتی رسیدیم که می‌تواند در تقاطع‌ها استفاده شود، بنابراین با هماهنگی پلیس راهور و اداره برق این محصولات به ترتیب اولویت در تقاطع‌های شهر استفاده و تا چند روز آینده در ۱۴ تقاطع نصب می‌شود.

علی‌قاسم‌زاده شهردار اصفهان: پلیس راهور به اندازه کافی نیرو برای استقرار سر چهارراه‌ها ندارد، از این‌رو باید به سمت سیستم‌های هوشمندی برویم که هنگام قطعی برق به‌لحظه منبع جایگزین چراغ‌ها را فعال نگه دارد و از فناوری‌های نوین برای رفع این مشکل کمک بگیریم، اما در کوتاه مدت باید چهارراه‌های اصلی را تحت پوشش نیروهای پلیس راهور قرار دهیم.

ارتقای فرهنگ شهروندی مؤثرترین روش برای مدیریت پسماندها در شهر

شهروند: با اجرای طرح جدید جمع‌آوری زباله‌ها، روزهای آخر هفته (از چهارشنبه تا شنبه) شهر بسیار کثیف می‌شود و شهرداری اقدامی نمی‌کند.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: در گذشته زباله بعضی از خانه‌ها هفته‌ای سه‌روز و بعضی دیگر هفته‌ای چهار روز جمع‌آوری می‌شد، در حال حاضر نیز فقط یک روز از جمع‌آوری هفتگی زباله کم شده است، بنابراین از لحاظ فاصله زمانی تفاوت زیادی ایجاد نشده، زیرا تغییر رویه از زوج و فرد به روزهای هفته ایجاد شده است.

طبق تجربه‌ای که در دو سال گذشته ثبت کردیم، فصل پاییز، زمستان و بهار مشکل زیادی نداریم، اما در فصل تابستان به دلیل گرمای هوا و اینکه مردم تحمل نگهداری زباله را ندارند، مشکلات بیشتر است و شهروندان زودتر از موعد مقرر زباله‌ها را از خانه خارج می‌کنند که موجب ایجاد مناظر ناخوشایند در شهر می‌شود.

با افزایش تعداد ماشین‌های پیش‌رو زباله‌های جامانده جمع می‌شود، اما گاهی فاصله زمانی ایجاد شده که موجب رنجش شهروندان می‌شود؛ بخشی که مربوط به سیستم شهرداری می‌شود از جمله نوسازی ماشین‌ها و ارتقای فرهنگ شهروندی است، پیگیری می‌شود و امیدوارم به کمک شهروندان بتوانیم از این شرایط عبور کنیم.

غلامرضا ساکتی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان: تغییر رویه در راستای کاهش تولید پسماند یک‌سری تبعات را دارد که در این راستا همکاری مردم بسیار کمک‌کننده است، البته مباحث آموزشی و فرهنگ‌سازی به‌شدت پیگیری می‌شود و علاوه بر این مکانیزم‌ها، حوزه نظارتی را نیز قوی می‌کنیم.

به هر حال در ایام تابستان با توجه به تغییر ساعت کاری، کارمندانی که صبح زود از منزل خارج می‌شوند پسماند خود را سر معابر اصلی می‌گذارند که با فاصله زمانی کوتاه جمع‌آوری می‌شود و به‌طور قطع حوزه نظارتی، با برنامه‌ریزی و کمک و مشارکت مردم این مشکلات را رفع می‌کند.

طرح اصپاک طرح بسیار خوبی بود و مدتی تبلیغات زیادی در سطح شهر انجام شد که با توجه به مناسبت‌های مختلف، مدتی در سطح شهر تبلیغات آن کمتر شد، اما از طریق موارد دیگر مباحث تشویقی انجام شد.

ارتفاع مجاز پل صاحب روضات رعایت شده است/ لزوم استفاده از چراغ‌های راهنمایی هوشمند در شهر

استقبال بسیار خوب شهروندان از سامانه ۱۳۷

شهروند: شهرداری بنرهایی در سطح شهر نصب کرد که با تحویل بازیافت بیمه آتش‌سوزی انجام می‌شود؛ من این کار را انجام دادم، اما پس از یک سال هرچه مراجعه کردم، انجام نشد.

غلامرضا ساکتی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان: از بیمه آتش‌سوزی استقبال خیلی خوبی انجام شد، اولین بار است که موردی را می‌شنوم که بیمه انجام نشده است که علت آن می‌تواند ثبت نادرست اطلاعات یا مشکل دیگری باشد که به ما منعکس نشده است.

از این شهروند تقاضا دارم مورد را با سازمان پسماند یا سامانه ۱۳۷ در میان بگذارند تا پیگیری لازم انجام شود.

لزوم برخورد قانونی با مصالح فروشی مزاحم در خیابان امام خمینی (ره)

محمدتقی رفیعی، رئیس اداره ارتباطات مردمی شهرداری اصفهان: یکی از پیام‌های پرتکرار سامانه ۱۳۷ که از سال ۹۸ تماس‌های زیادی را به خود اختصاص داده و تا کنون به نتیجه نرسیده است، مزاحمت‌های صنفی مربوط به یک صنف مصالح فروشی واقع در خیابان امام خمینی (ره) نبش کوچه شهید حشمتی‌فر است که با وجود پیگیری شهروندان و همکارانم در مجموعه ۱۳۷ هنوز اقدامی انجام نشده است.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: باید اعمال قانون انجام شود، به‌طور قطع قانون پیش‌بینی کرده است که اگر تخلف تکرار شد، مجازات نیز باید شدیدتر باشد.

حسن محمدحسینی، مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان: هنگامی که شهروندان در رابطه با شغلی اعلام مزاحمت می‌کنند، کارشناسان مربوطه بازدید می‌کنند و در چارچوب مشخص ابلاغ و اخطار داده می‌شود که منجر به ارسال پرونده به کمیسیون بند ۲۰ می‌شود و پس از بررسی و کارشناسی اعضا رأی می‌دهند.

در بعضی موارد دستور پلمب محل صادر می‌شود و در مواردی الزاماتی مشخص می‌شود که باید رعایت کنند و اگر رعایت نشد پرونده مجدد به بند ۲۰ قانون شهرداری بازمی‌گردد و رأی به تعطیلی محل داده می‌شود.

طبق رأی قبلی این مالک باید الزاماتی را رعایت می‌کرد، اما انجام نشد و در حال حاضر درخواست منطقه پلمب محل است که بر اساس قاعده به کمیسیون بند ۲۰ می‌رود و با توجه به سابقه قبلی تصمیم‌گیری می‌شود که باید اجرا کنیم.

با توجه به مشکلات عدیده‌ای که این مصالح فروشی در محل ایجاد کرده است، بعد از دستور صادر شده، اجازه فعالیت داده نمی‌شود.

کد خبر 781137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.