۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۹
بی و سر و سامان توام یا حسین(ع)

امروز بر عاشقان امام حسین(ع)، عزاداران سرور و سالار شهیدان، مشتاقان زیارت کربلای معلّی و خوانندگان‏ زیارت اربعین و متوسّلان به عنایات شهدای کربلا لازم است در کنار توسّل و زیارت و عزاداری و عشق به آن پاکان سرفراز، در بیداری جامعه خود از خواب غفلت و ناآگاهی بکوشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، زیارت اربعین یکی از باشکوه‌ترین و پرشورترین مناسک مذهبی شیعیان است؛ زیارتی که زیباترین جلوه‌های ایثار و همدلی و صمیمیت و ایمان در آن ترسیم می‌گردد و به تدریج تبدیل به یکی از نمادهای فرهنگی و هویت ساز تشیع شده است.

این زیارت چه منشأ تاریخی ای دارد؟ چرا این اندازه بر آن تأکید می‌شود؟ ریشه‌های معرفتی این تأکید به چه عواملی باز می‌گردد؟

همواره آئین‌ها و ادیان مختلف با هدف همبستگی میان پیروان و هویت بخشی به جریان اجتماعی خود، ایامی را در سال مشخص کرده و پیروان خویش را ملزم به شرکت در این اجتماعات می‌کنند؛ یکی از پیامدهای اینگونه تجمعات، نمود جهانی و به نوعی تبلیغ آن جریان اجتماعی است که معمولاً در جامعه جهانی تأثیر گذار است.

بی و سر و سامان توام یا حسین(ع)

به فرموده رهبر انقلاب خلأ وجود اجتماعی عظیم و بین‌المللی در میان شیعیان را حضور میلیونی در ایام اربعین پر می‌کند؛ کربلا می‌تواند «نماد» تبلور وحدت و بیعت با امام باشد که نمودی جهانی خواهد داشت؛ شروع جاذبه مغناطیس حسینی در روز اربعین است، این همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی در دل من و شما قرار دارد.

از منظر دیگر، جریان پیاده‌روی برای زیارت سیدالشهدا (ع) سابقه‌ای تاریخی نیز دارد؛ زیارت کربلا با پای پیاده در زمان «شیخ انصاری» رسم بوده است، اما در برهه‌ای از زمان به فراموشی سپرده می‌شود که در نهایت توسط «شیخ میرزا حسین نوری» دوباره احیا می‌شود.

ایشان آخرین بار در سال ۱۳۱۹ هجری با پای پیاده به زیارت حرم اباعبدالله الحسین (ع) رفت؛ با اینکه زیارت سیدالشهدا (ع) در اکثر برهه‌های تاریخی به سختی انجام می‌شد و جان زائران در خطر بود، اما با این وجود زائران، عاشقانه خطرات را به جان می‌خریدند و به پابوسی امام حسین (ع) در روز اربعین نائل می‌شدند.

بر عاشقان امام حسین (ع) و عزاداران سرور و سالار شهیدان، و مشتاقان زیارت کربلای معلّی‬ و خوانندگان‏ زیارت اربعین‬ و متوسّلان به عنایات شهدای کربلا، لازم است در کنار توسّل و زیارت و عزاداری و عشق به آن پاکان سرفراز، در بیداری جامعه خود از خواب غفلت و ناآگاهی بکوشند.

اکنون نیز یزیدیان و پیروان حکومت ظلم بنی‌امیه در سراسر جهان، مخصوصاً کشورهای اسلامی وجود دارند و در مسیر جاهل نگه داشتن مردم تلاش می‌کنند؛ لذا همه ما وظیفه داریم مسلمانان را نسبت به این خطر واضح و روشن، بیدار کنیم.

آیا آن دسته از دولتمردان به ظاهر اسلامی که با دشمنان شماره یک مسلمانان، آمریکا و اسرائیل، هم پیمان شده و در جبهه آنها قرار گرفته و بر علیه مسلمانان مظلوم جهان موضع‌گیری و عمل می‏‌کنند، در صورت بیداری ملّت‌هایشان‬ قادر بر ادامه ظلم و جنایت خواهند بود؟

بی و سر و سامان توام یا حسین(ع)

حزب بعث عراق در اواخر سده چهاردهم و اوایل سده پانزدهم قمری، با ممنوع اعلام کردن زیارت و راهپیمایی مردم عراق در روز اربعین موجب کم رونق شدن نسبی این زیارت شد؛ در آن زمان برای مقابله با این اقدام ضددینی حکومت وقت، آیت‌الله سیدمحمد صدر، برای مدتی، پیاده روی و زیارت را «واجب» اعلام کرد.

سیدمحمدباقر حکیم نیز برای تشویق مردم به زیارت و سر باز زدن از این دستور حکومت عراق، مجاهدت‌های فراوانی کرد و حضرت امام خمینی (ره) نیز به تأیید اقدام مردم در پیوستن به این جریان کردند.

نتیجه اینکه مردم شهر نجف در روز پانزدهم ماه صفر سال ۱۳۹۸ قمری، تصمیم به زیارت دسته جمعی گرفتند و در قالب کاروانی چند ده هزار نفری راهی کربلا شدند؛ نیروهای حکومتی ابتدا با برخورد با این کاروان با شکوه تعدادی از زائرین را به شهادت رساندند و نهایتاً با حمله به مردم در مسیر نجف به کربلا، هزاران نفر را دستگیر کردند.

در طول سالیان حکومت ظالمانه صدام، با وجود برخی زیارت‌های پنهانی اما به‌صورت رسمی ممنوع بود، با این حال پس از سقوط این نظام سیاسی در سال ۲۰۰۳ میلادی، مراسم راهپیمایی اربعین با شکوه بسیار زیادی دوباره از سر گرفته شد و سال به سال بر جمعیت آن افزود شد به گونه‌ای که امروزه با تخمین زائران در حد چند ده میلیون نفر، این زیارت به یکی از بزرگترین و شلوغ‌ترین گردهمایی‌های جهان تبدیل شده است؛ وظیفه اصلی پذیرایی از این زائران میلیونی به عهده مردم و عشایر عراقی مستقر در حاشیه رود فرات و دیگر مناطق این کشور است که با برپایی موکب‌های متعدد، از زائرین عراقی و دیگر کشورهای جهان، برای پذیرایی و استراحت، استقبال می‌کنند.

همه این خدمات به‌صورت رایگان در اختیار زائران قرار داده می‌شود و در عین حال مستقل از دولت به انجام می‌رسد؛ امری که از یک سو نشان دهنده عمق ایمان و عشق این مردم به خاندان عصمت و طهارت (ع) و به خصوص امام حسین (ع) است و از سویی دیگر، فضایی سراسر شوق و صفا و شکوه می‌آفریند و پیوندهای عاطفی ملیت‌های مختلف شیعیان را مستحکم می‌سازد.

امروز بیشتر از هر زمانی زمانه اربعین است، اربعینی که زائران و راهپیمایانش در مسیر، برای تحقق ظهور و نجات غزه مظلوم از چنگال دژخیمان پلید شیطان صفت دعا می‌کنند و وحدت امت را به نمایش می‌گذارند.

کد خبر 780955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.