به گزارش خبرگزاری ایمنا، مهدی جمالینژاد امشب _پنجشنبه ششم دی _ در سالگرد ارتحال مرحوم استاد سید علی اکبر پرورش اظهار کرد: صحبت درباره استاد پرورش، سجایا و شخصیت او بسیار مشکل است چراکه وی شخصیت علمیِ چند بعدی، بسیار محبوب و در استان اصفهان کم نظیر بود.
وی افزود: استاد پرورش یک معلم و در عین حال انقلابی، سیاستمدار، تئوریسین و شخصیت مردمی، عارف، مخلص و سالک بود که تواضع داشت و کمتر میشود اینها را یکجا در شخصی دید.
استاندار اصفهان با بیان اینکه شخصیت معلمیِ استاد پرورش در کنار همه جنبههای شخصیتی وی یکی از شاخصترین و محوریترین آنها بود، تصریح کرد: منظور از معلمی، بُعد شاغلی در آموزش و پرورش نیست بلکه به معنای ناب خود، آن معلمی است که بسیاری از پیامبران، علما و حکماً برای ما ترسیم میکنند. به همین خاطر است که میبینیم او هم باسواد است، هم برای دانشآموزان و دانشجویان خود الگو است، هم انگیزه معلمی دارد و هم به حل موضوعاتی که آنها را ترسیم میکند پرداخته است.
وی با اشاره به اینکه وقتی با دانشجویان و دانشآموزان استاد پرورش صحبت میکنیم عنوان میشود که در کلاس استاد، هم خودش و هم دانشآموز از تدریس لذت میبردند، افزود: من اینطور این فرایند را عنوان میکنم که استاد پرورش طوری آموزش میداد که یک حس نیاز را ایجاد کند و شاید میتوان گفت این یک فن، هوش اجتماعی و هیجانی خاصی را میطلبد که کار سادهای هم نیست.
جمالینژاد با اشاره به صحنههای خدمتگزاری بعد از انقلاب استاد پرورش و شاگردانی که نه تنها شاگردند بلکه مرید و عاشق او هستند، گفت: کادرسازی استاد پرورش یکی از مهمترین نکات شخصیت او بود که به خیلی از مجموعههای اداری، خدماتی و حاکمیتی کمک کرد؛ کمتر افرادی هستند که بتوانند مانند وی کادر سازی کنند و باتوجه به اخلاص و انگیزه استاد نمیشود گفت که کادر سازی وی بیهدف بوده است.
وی اظهار کرد: یقین دارم آن اخلاص، انگیزه و نشاطی که استاد پرورش در کلاس و شیوه راهبردشان در نحوه تدریس داشت، همه از او یک شخصیت خاص و همه جانبهنگر ساخته و این نکته خیلی مهم است چرا که اکثر شخصیتها ما یک بعدی هستند اما استاد پرورش یک شخصیت همه جانبه با ابعاد جدایی ناپذیر داشت.
استاندار اصفهان در ادامه با بیان اینکه تک تک این اجزا جدا نبودند و هرکدام آن دیگری را تقویت میکرد، ادامه داد: شخصیت علمی استاد پرورش شخصیت سیاسیاش را و شخصیت سیاسی او شخصیت اجتماعی وی را تقویت میکرد و تک تک آنها الهام بخش، تأثیرگذاری و نافذ بودند.
وی با بیان خاطرهای از شخصیت محبوب استاد پرورش تصریح کرد: دانش آموختگان استاد پرورش میگویند زمانی که استاد را دستگیر و در زندان میکنند، ما در مدرسه ادب و هراتی شعاری با عنوان «ندای ما به ارتش، آزادی پرورش» را سر دادیم.
جمالینژاد افزود: علیرغم اینکه استاد پرورش بهعنوان تئوریسین اصلی انقلابمان همچون حضرت امام، استاد مطهری، شهید مفتح و شهید بهشتی نبود اما در حد و اندازه خود، هم کار انجام داد و تفکر انقلاب را در جامعه و بالاخص در اصفهان عملیاتی کرد.
وی با اشاره به شاخصهای از استاد پرورش گفت: استاد پرورش طوری همه فهم، همه مکانی و همه زمانی حرف میزد که در همه مکانها و زمانها حرفش برنده، نافذ و همه فهم باشد و من آن را مؤلفه تحلیل گفتمانی عنوان میکنم چراکه خود مؤلفه تحلیل گفتمانی یک فلسفه خاص دارد.
استاندار اصفهان با اشاره به قسمتی از زندگی استاد پرورش اظهار کرد: عرفان و اخلاص این مرد بزرگ با عرفانهای کاذب بسیار فاصله دارد چراکه او یک عرفانعملگرا داشته و این عرفان و عملگرا بودن خیلی مهم است. تأثیر این عرفان را در ساحت انسانهای مؤمنی میبینیم که این انقلاب را رقم زدند، انقلاب را پیروز کردند و در جبهههای حق علیه باطل با اینکه اسلحه را نمیشناختند آن را به دست گرفتند و ایثار کردند.
وی با بیان اینکه استاد پرورش در بین مبلغین پیش از انقلاب میدرخشید، ادامه داد: شاید اینکه یک معلم بتواند بین این همه چهرههای فرهیخته و شاخص بدرخشد، به خاطر این است که در بطن ترویجشان، مسائل انقلابی دینی را با سبک خاص خود و بدون مطلب تکراری بیان میکرد.
جمالینژاد با اشاره به حضور خود در درس مدیریت اسلامی استاد پرورش تصریح کرد: هیچگاه کلاس گفتمان مدیریت اسلامی استاد پرورش تکراری نبود چراکه وی مدام مطالعه میکرد.
استاندار اصفهان با اشاره به اینکه استاد پرورش نوعی از خلق گفتمان بومی انقلابی را که جای آن الان خالی و کم است را در مطالب خود داشت، گفت: طرز گفتمان انقلابی استاد پرورش در مقابله با سایر گفتمانهای رایج آن زمان بسیار کارگشا بود؛ در همین راستا به نظر من باید دوز پرورش و شخصیتهای اسطورهای را زیاد کرد.
وی اظهار کرد: ما به تفکر و نظام اعتقادی استاد نیاز فراوانی داریم، علی رغم اینکه خیلیها به ویژه در اصفهان پدری و تلاش برای موضوعات انسجام، نشاط و امیدآفرینی و… میکنند اما ما باز هم نیاز به پرورشها داریم.
جمالینژاد ادامه داد: از زمانی که مشغول به کار شدم خیلی از افراد را دیدم که این فضا را ایجاد کردند و تلاش میکنند تا این اتمسفر در فضای استان اصفهان ایجاد شود؛ اما باز هم تاکید میکنیم که شبیه پرورشها و راهبرد همه فنی، زمانی و همه مکانی خیلی کم است و باید دست به دست هم دهیم و شاگردان این مرد بزرگ بیایند و این فضا را ایجاد کنند.
استاندار اصفهان تاکید کرد: نقش آموزش و پرورش خیلی مهم است و استاد پرورش در زمان خود به درستی روی این قضیه کار کرده و بحثهای نقد وی خیلی کمک کننده بوده، چراکه سوخت ادامه انقلابمان و انقلابیگری را تهیه کرد. در همین راستا امیدوار هستیم همه دست به دست هم دهیم و آن شرایط را دوباره تکرار کنیم.
نظر شما