از بورسیه شدن ۱۳۸۰ نخبه تا روایتی از یک نذر متفاوت در اربعین حسینی

ایمنا از روایتی از یک نذر متفاوت، بورسیه شدن ۱۳۸۰ نخبه، ثبت‌نام ۲ میلیون نفر در سامانه سماح برای حضور در اربعین، آغاز اعزام زائران به حج عمره، چاپ ۹۰ درصدی کتب درسی با کاغذهای ایرانی و ‏‬ارائه آموزش‌های مهارتی به ۹ هزار مددجوی کمیته امداد در راستای اشتغال‌زایی در بسته خبری پنجره امید می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امروز در بسته خبری پنجره امید به سراغ روایتی از یک نذر متفاوت می‌رویم، در ادامه نیز بورسیه شدن ۱۳۸۰ نخبه مطرح شده است، همچنین ثبت‌نام ۲ میلیون نفر در سامانه سماح برای حضور در اربعین، آغاز اعزام زائران به حج عمره، چاپ ۹۰ درصدی کتب درسی با کاغذهای ایرانی و ‏‬ ارائه آموزش‌های مهارتی به ۹ هزار مددجوی کمیته امداد در راستای اشتغال‌زایی و خودکفایی نیز از جمله موضوعاتی است که در ادامه جزئیات بیشتر آن بیان شده است.

روایتی از یک نذر متفاوت/ اینجا نرفتن هم خودش زیارت است

روایتی از یک نذر متفاوت / اینجا نرفتن هم خودش زیارت است

سید شهیدان اهل قلم می‌گوید «آن شراب طهور که شنیده‌ای بهشتیان را می‌خورانند، میکده‌اش کربلاست و خراباتیانش این مستانند که اینچنین بی سرو دست و پا افتاده‌اند. آن شراب طهور را که شنیده‌ای تنها تشنگان راز را می‌نوشانند، ساقی‌اش حسین است؛ حسین از دست یار می‌نوشد و ما از دست حسین…» و این روزها بیش از هر زمان دیگری این جملات قابل درک است؛ مسیر کربلا مسیر عشق است و طی این مسیر، لازمه‌ای جز «جنون» ندارد، چرا که «شرط اول قدم آن است که مجنون باشی» و چه جنونی زیباتر از جنون حسین…

اکبر فتاحی، مسئول موکب یاوران مهدی (عج) نیز یکی از همین افراد است، همان دیوانگان مسیر حسین (ع) که از سال ۱۳۹۵ موکب‌داری را از کربلا آغاز و به مرور چند شعبه دیگر نیز راه‌اندازی کرده است و ماجرای شروع مسیر عاشقی را این‌طور بیان می‌کند: اولین موکبمان، موکب یاوران مهدی (عج) و فاطمه زهرا (س) در شارع میثم تمار کربلا بوده است که علاوه بر خدماتی مانند اسکان و پذیرایی، در سال جاری مهد کودک را نیز اضافه کردیم تا خانواده‌ها راحت‌تر به زیارت بپردازند.

وی ادامه می‌دهد: از سویی در این موکب‌ها خدمات موبایل را به راه انداختیم و در این راستا نمایندگی‌های ایرانسل و همراه اول با تجهیزات و خدمات نامحدود را همراه می‌بریم.

مسئول موکب یاوران مهدی (عج) با بیان اینکه یکی دیگر از موکب‌هایمان در مرز مهران در جوار مسجد امام حسین (ع) است، توضیح می‌دهد: در آنجا برای اولین بار موکب تعمیرگاه ماشین صلواتی را راه‌اندازی کردیم و بر این اساس قطعاتی را به همراه می‌بریم تا به‌صورت اورژانسی ماشین‌ها را تعمیر کنیم، در کنار این خدمت اسکان و پذیرایی نیز داریم.

فتاحی درباره علت ارائه خدمات متفاوت این موکب خاطرنشان می‌کند: از سال حدود سال ۱۳۹۰ به پیاده‌روی اربعین می‌رفتیم و همیشه در مرز با مشکلاتی از جمله خرابی ماشین و تلفن همراه مواجه شدیم و برای این موضوع هزینه‌های فراوانی داده‌اند.

وی با اشاره به ماندگارترین لحظات خدمت‌رسانی، با بیان اینکه خاطرات فراوانی داریم و هر دقیقه خدمت در این مسیر پر از خاطره است، توضیح می‌دهد: به کشورهای مختلف سفر کرده‌ام، اما همیشه می‌گویم هیچ سفری زیارت و سفر اربعین نمی‌شود و بر این اساس از سال ۱۳۸۹ هرسال برای اربعین رفته‌ام.

ما را دیوانگان می‌خوانند و چه دیوانگی زیباتر از آنکه روزها از کار و زندگی و خانواده بگذاری و سر به بیابان‌ها بگذاری، آن هم نه برای زیارت و لذت شخصی، بلکه به عشق حسین (ع) در بیابان‌ها روزها را شب کنی و در گوشه‌ای از موکب، حین خدمت‌رسانی به زوارش، به سلامی از چند قدمی حرمش بسنده کنی.

۱۳۸۰ نخبه را بورسیه کردیم

۱۳۸۰ نخبه را بورسیه کردیم

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم در برنامه‌ای که شهریور سه سال پیش به نمایندگان ملت ارائه کرد تا برای سپردن سکان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) به او اعتماد کنند، بیش از هر چیز به رفع نقایص و ایرادات برنامه‌های اجرا شده در این وزارتخانه توجه داشت و در برنامه پیشنهادی خود راهکارها و طرح‌هایی گنجانده بود که با برطرف کردن این نقیصه‌ها سیستم آموزش عالی کشور را به ابزاری کارآمد برای تولید علم کاربردی و تربیت دانش‌آموختگانی کاربلد تبدیل کند.

امروز که با آغاز به‌کار زودهنگام دولت چهاردهم در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که باید به راه رفته و کارهای بر زمین مانده در این وزارتخانه مؤثر و کلیدی نظری بیندازیم، وزیر علوم معتقد است برای رسیدن به اهداف تعیین شده ریل‌گذاری مناسبی انجام و بخش مهمی از انتقادات وارد بر وزارت عتف مرتفع شده است.

وی افزود: جذب و نگهداشت نخبگان از مهم‌ترین برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم بوده که در راستای تحقق آن آئین‌نامه‌ای را طراحی و اجرا کردیم، بر اساس این آئین‌نامه چند مسیر برای جذب نخبگان به‌عنوان اعضای هیئت علمی مؤسسات آموزشی و پژوهشی طراحی شده است، تدوین و عملیاتی کردن بورس صنعت اقدام دیگری بوده که از طریق رایزنی با صنایع خصوصی و دولتی و اتاق بازرگانی انجام داده‌ایم و از طریق این بورس سال گذشته ۳۶۸ رتبه برتر کنکور بورس صنعت شدند.

وزیر علوم عنوان کرد: با توجه به اهمیت جذب نخبگان رشته‌های اولویت‌دار و پایه مانند ریاضی و فلسفه با همکاری بنیاد علمی و فناوری ریاست‌جمهوری موافقت نامه‌ای امضا کردیم که برگزیدگان المپیادی این رشته‌ها در رشته‌های تخصصی خود جذب شوند که بر اساس آن بورسیه شدن هزار و ۳۸۰ نخبه اتفاق افتاد.

ثبت‌نام ۲ میلیون نفر در سامانه سماح برای حضور در اربعین

ثبت‌نام ۲ میلیون نفر در سامانه سماح برای حضور در اربعین

حمید محمدی، معاون امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت از نام نویسی ۲ میلیون نفر در سامانه سماح خبر داد و اظهار کرد: متقاضیان ثبت‌نام‌کننده تمامی اقدامات خود مبنی بر بیمه و واریز وجه و تکمیل پرونده خویش را به درستی به انجام رسانده‌اند.

وی افزود: بر اساس آمار موجود ۵۹ درصد درخواست‌های سفر اربعین برای عبور از مرز مهران، ۲۲ درصد شلمچه، ۹ درصد خسروی، ۵ درصد چذابه و ۴ درصد نیز مرز هوایی را انتخاب کرده‌اند.

معاون امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت در خصوص نحوه سفر زائران از شهرهای خود به نقاط مرزی که در سامانه سماح به ثبت رسیده است، بیان کرد: بر این اساس ۴۶ درصد وسیله نقلیه عمومی اتوبوس، ۳۹ درصد خودرو شخصی، ۷.۵ تاکسی و ۴ درصد نیز هوایی را عنوان کرده‌اند.

محمدی با بیان اینکه بازه سنی متقاضیان سفر به اربعین امسال را رده سنی ۴۰ تا ۵۰ سال تشکیل می‌دهد، اضافه کرد: از تمامی اشخاصی که قصد سفر به عتبات عالیات را دارند تقاضا می‌کنیم برای بهره‌مندی از پوشش‌های خدمات بیمه‌ای قبل از سفر در سامانه سماح ثبت نام کنند.

وی تاکید کرد: ثبت‌نام‌کنندگان در سامانه سماح حتماً کارت شناسایی صادر شده در سامانه را به صورت چاپی به همراه داشته باشند تا در صورت نیاز اقدامات مقتضی انجام پذیرد.

اعزام زائران به حج عمره به‌زودی آغاز می‌شود

اعزام زائران به حج عمره به‌زودی آغاز می‌شود

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم از روند برگزاری رویداد آئینی محرم شهر بازدید و در حاشیه این بازدید در پاسخ به سوالی درباره دور جدید سفر حج عمره اظهار کرد: همانطور که می‌دانید حج عمره از اردیبهشت سال جاری برقرار شده و سه دور اعزام زائران را داشتیم؛ با این حال، شاید به دلیل همزمانی آن با حج تمتع، در جامعه انعکاس زیادی پیدا نکرد.

وی افزود: از روزهای آینده دور جدید اعزام‌های عمره آغاز خواهد شد؛ سیاستگذاری ما این است که تا سالی یک میلیون نفر بتوانند در سفر عمره حضور پیدا کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم ادامه داد: دولت شهید رئیسی نیز تمهیدات ارزی لازم را پیش‌بینی کرده و ارز نیمایی می‌دهیم؛ به نظرم نسبت به دیگر سفرها، سفر ارزانی است و زائران با عددی حدود ۴۰ تا ۴۲ میلیون می‌توانند به مدت ۱۰ روز به این سفر بروند.

اسماعیلی تاکید کرد: اولویت اعزام‌ها با کسانی است که سال‌های گذشته ثبت‌نام کرده‌اند و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم تعداد بیشتری از مردم را عازم این سفر کنیم.

چاپ ۹۰ درصدی کتب درسی با کاغذهای ایرانی / تغییرات محتوایی کتب درسی به کجا رسید؟

چاپ ۹۰ درصدی کتب درسی با کاغذهای ایرانی

حجت‌الاسلام علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه در سال جاری وزارتخانه زمانبندی پروژه مهر را جلوتر انداخته و سیر پیشرفت ثبت سفارش کتب درسی از سال گذشته پیشی گرفته است، اظهار کرد: نسبت به توزیع کتاب برای پایه ورودی دهم نگرانی داریم، اما مشکلی از نظر توزیع کتاب برای پایه اول ابتدایی وجود ندارد و ثبت‌نام در مدارس برای پایه دهم نیز باید زودتر انجام شود تا مشکلی پیش نیاید.

وی با اشاره به رفع موانع چاپ کتاب‌های درسی افزود: بخشی از موانع چاپ کتب درسی رفع نشده است که بعضی از این موانع به صورت کیفی است، در واقع کیفیت کتب باید افزایش یابد و در حوزه تأمین اعتبار نیز تأخیری وجود دارد که به فرایند توزیع کتب لطمه وارد می‌کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه برای مهر سال جاری مشکلی در راستای چاپ کتب درسی وجود ندارد و موانع رفع شده است، تصریح کرد: برای ۹۰ درصد کتب در سال جاری از کاغذهای ایرانی تهیه شده است، طبق توافق انجام شده برای چاپ کتب، مقرر شده بود که صددرصد از کاغذهای ایرانی استفاده شود، اما با تأخیر ایجاد شده در بخش تأمین اعتبار، ۱۰ درصد از کتب از ذخیره کاغذ خارجی چاپ شد.

ارائه آموزش‌های مهارتی به ۹۰۰۰ مددجوی کمیته امداد در راستای اشتغال‌زایی و خودکفایی

ارائه آموزش‌های مهارتی به ۹۰۰۰ مددجوی کمیته امداد در راستای اشتغال‌زایی و خودکفایی

روح‌الله دانشورراد، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان تهران با بیان اینکه توانمندسازی مددجویان تحت حمایت مهم‌ترین برنامه کاری کمیته امداد استان است، اظهار کرد: کارآفرینی مهم‌ترین اولویت کمیته امداد در راستای توانمندسازی مددجویان تحت حمایت است و در تمام برنامه‌ها و طرح‌های اشتغال‌زایی این نهاد حمایتی کارآفرینی و اشتغال‌زایی دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این خصوص اقدامات مناسبی از قبیل معرفی مددجویان تحت حمایت به کارفرمایان و پرداخت تسهیلات به منظور به‌کارگیری مددجویان یا پرداخت حق بیمه سهم کارفرما انجام می‌شود، افزود: هر ساله تعدادی از مددجویان تحت حمایت در کلاس‌های کارآفرینی شرکت می‌کنند و آموزش‌های مرتبط با کارآفرینی به آنها داده می‌شود که خروجی این اقدامات منجر به اشتغال‌زایی و کسب درآمد برای مددجویان می‌شود.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان تهران گفت: در این زمینه برای ۹ هزار مددجو آموزش‌های مهارتی پیش‌بینی شده که تا پایان سال برگزار می‌شود و از این تعداد برای ۵ هزار نفر از مددجویان نیز آموزش پایدارسازی شغلی برگزار خواهد شد.

دانشورراد اضافه کرد: تا پایان تیر سال جاری حدود ۳۰۰ مددجو از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای استفاده کردند، همچنین کلاس‌های آموزشی در حوزه بازاریابی ویژه مجریان طرح‌های اشتغال به منظور پایدارسازی مشاغل ایجاد شده در استان برگزار می‌شود و در سال ۱۴۰۲، حدود ۱۲ هزار مددجو از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای برخوردار شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: طرح‌های اشتغال‌زایی برای مددجویان در زمینه‌های مختلف، خدمات، صنایع دستی، دامپروری، کشاورزی و حمل و نقل اجرا شده است، این طرح‌ها بر اساس شرایط محیطی متقاضیان، علاقه‌مندی، استعداد و تخصص فنی با اولویت خانوارهای تحت حمایت و فرزندان مددجو اجرا می‌شود.

کد خبر 780309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.