تبدیل زباله‌های الکترونیکی به طلا در بریتانیا

بریتانیا به‌عنوان دومین تولیدکننده زباله‌های الکترونیکی پس از نروژ و به‌دنبال راهکاری برای بازیافت این زباله‌ها و بازیابی مواد اولیه آن‌ها، به توسعه یک کارخانه استخراج فلزات گران‌بها از برد کالاهای فناوری مستعمل در ولز پرداخت.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ضرابخانه سلطنتی بریتانیا، سازنده سکه‌های این کشور، پردازش زباله‌های الکترونیکی را برای استخراج طلا از آن‌ها آغاز کرده است. این سازمان یک کارخانه صنعتی بزرگ در ولز تأسیس کرده که فلزات گران‌بها را از بردهای مدار قدیمی حذف می‌کند. طلای استخراجی در وهله نخست برای ساخت جواهرات مورد استفاده قرار می‌گیرد و پس از آن به سکه‌های یادبود تبدیل می‌شود.

زباله‌های الکترونیکی، از تلفن‌ها و رایانه‌های قدیمی گرفته تا تلویزیون‌ها، مشکلی به‌سرعت در حال رشد است که طبق آمار سازمان ملل تنها در سال ۲۰۲۲ بیش از ۶۲ میلیون تن از آن‌ها دور ریخته شد. آخرین گزارش‌ها نیز تخمین می‌زند که کوه فناوری دور ریخته‌شده تا سال ۲۰۳۰ حدود یک‌سوم میزان فعلی افزایش خواهد داشت.

تبدیل زباله‌های الکترونیکی به طلا در بریتانیا

به این ترتیب بریتانیا انبوهی از بردهای مداری مستعمل را جمع‌آوری و به تأسیسات جدید خود در ولز ارسال می‌کند. این بردها ابتدا گرم می‌شود و بخش‌های مختلف آن تفکیک می‌شود. سپس مجموعه‌ای از سیم‌پیچ‌ها، خازن‌ها، پین‌ها و ترانزیستورهای جدا شده الک، دسته‌بندی و برش داده و به کمک یک تسمه نقاله راهی بخش‌های مختلف می‌شود. در این مرحله تمام اجزای دارای طلا در یک بخش ویژه جمع‌آوری خواهد شد.

توسعه‌دهندگان طرح فعالیت خود را استخراج معادن شهری توصیف کردند، با این تفاوت که به جای کندوکار در زمین‌ها و دل کوه‌ها، محصول ضایعاتی تولیدشده توسط جامعه را دریافت و با درک ارزش این منابع، طلا را از آن‌ها استخراج می‌کنند.

تبدیل زباله‌های الکترونیکی به طلا در بریتانیا

قطعات حاوی طلای این محصولات راهی یک کارخانه شیمیایی محلی می‌شوند و در یک محلول شیمیایی قرار می‌گیرند که طلا را از دیگر بخش‌ها تفکیک می‌کند. سپس این مایع فیلتر می‌شود و پودری از آن باقی می‌ماند که در واقع طلای خالص است و تنها باید در یک کوره گرم شود تا به یک قطعه درخشان تبدیل شود.

فرایندهای سنتی بازیافت طلا بسیار انرژی‌بر هستند و از مواد شیمیایی بسیار سمی استفاده می‌کنند که تنها می‌توان یک‌بار از آن‌ها استفاده کرد یا به کارخانه‌های ذوب با انرژی بالا می‌رود و سوزانده می‌شوند. نکته پیشگامانه برای کارخانه جدید بریتانیا این واقعیت است که این ماده شیمیایی در دمای اتاق و با انرژی بسیار کم بازیافت می‌شود و به‌سرعت طلا را استخراج می‌کند.

تبدیل زباله‌های الکترونیکی به طلا در بریتانیا

ضرابخانه سلطنتی بریتانیا هیچ کمبودی در بخش زباله‌های الکترونیکی ندارد، چراکه طبق گزارش زباله‌های الکترونیکی سازمان ملل در سال ۲۰۲۴، بریتانیا دومین تولیدکننده بزرگ زباله‌های فناورانه پس از نروژ است. به این ترتیب کارخانه یادشده هدف خود را پردازش بیش از چهار هزار تن زباله الکترونیکی در سال تعیین کرده است که به‌طور سنتی به خارج از کشور ارسال می‌شوند. این میزان زباله الکترونیکی باید تا ۴۵۰ کیلوگرم طلا تولید کند که با قیمت فعلی حدود ۲۷ میلیون پوند ارزش دارد.

این کارخانه علاوه بر بازیابی طلا به‌دنبال راهکاری برای استفاده مجدد از سایر مواد جداسازی‌شده از بردها است که حاوی تعدادی مواد مختلف از جمله آلومینیوم، مس، قلع و فولاد هستند. آن‌ها همچنین به‌دنبال راهکاری برای استفاده از بدنه بردها در صنعت ساختمان‌سازی هستند.

تبدیل زباله‌های الکترونیکی به طلا در بریتانیا

کد خبر 779162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.