شهرک شهید کشوری  فرصتی برای سرمایه‌گذاران شهر و کشور است/ اجرای ۸۶ پروژه در منطقه ۶ اصفهان

طرح «هر هفته با یک منطقه» هفته جاری به منطقه ۶ شهرداری اصفهان رسیده است؛ مدیر این منطقه در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار ایمنا ظرفیت‌ها، پروژه‌های در حال اجرا، بودجه و اعتبارات این منطقه را تشریح کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، منطقه ۶ شهرداری اصفهان با مساحت ۶۷۰۷ هکتار، از شمال به سی‌وسه‌پل در مسیر زاینده‌رود تا پل بزرگمهر، از جنوب به پل اشکاوند در مسیر ریل راه آهن تا پل راه آهن، از شرق به پل بزرگمهر در مسیر رودخانه تا پل اشکاوند و از غرب به پل راه آهن در مسیر بزرگراه شهید دستجردی تا سی و سه پل محدود می‌شود.

زمانی که شاه عباس دوم به بنای کاخ‌ها و احداث باغ‌ها همچون عمارت هفت‌دست، تالار آیینه‌خانه، قصر نمکدان، باغ گلستان، کاخ و باغ بسیار بزرگ سعادت‌آباد پرداخت، خیابانی نیز از جنوب پل خواجو به موازات چهارباغ به طرف راه شیراز احداث شد که در آن زمان تنها شاهراه اصفهان به شیراز محسوب می‌شد.

باغ سعادت‌آباد بین پل سی‌وسه چشمه و پل خواجو در حاشیه جنوبی رودخانه قرار داشت و این دو در حقیقت در حکم یک باغ بزرگ محسوب می‌شد و رودخانه زاینده‌رود از وسط آن‌ها جریان داشت.

در باغ وسیع سعادت‌آباد، قصرهایی وجود داشت که معروف‌ترین آن‌ها هفت‌دست، عمارت آیینه‌خانه و عمارت نمکدان بوده است؛ باغ هزارجریب سردر باشکوهی داشت که چهارباغ بالا بدان پایان می‌گرفت؛ قصر هزارجریب، بالاترین قصرهای سلطنتی بود که در انتهای چهارباغ بالا، سر به فلک کشیده و محل تفریح مردم شهر و جلفا بود و تمام شهر و بلوکات حوالی اصفهان در آن قصر نمایان می‌شد.

تخت فولاد ازجمله آثار تاریخی بسیار مهم در منطقه ۶ شهرداری اصفهان است و اهمیت و شهرت آن مرهون دو عامل بوده، یکی مزار صدها تن از بزرگان دین، علم، ادب و هنر ایران در آن واقع است، همچنین بناهای تاریخی با قدمت زیادی در آنجا وجود دارد که بیشتر آن‌ها در زمره آثار ملی به ثبت رسیده است؛ لسان‌الأرض کهن‌ترین نام و نیز کهن‌ترین بخش این گورستان است که در گوشه جنوب شرقی تخت‌فولاد کنونی قرار دارد.

در این منطقه محلات متنوعی به لحاظ فرهنگی و سطح اقتصادی وجود دارد که ازجمله آن می‌توان به دنارت، ردان، همت‌آباد، کوله‌پارچه، مرداویج، آبشار و شیخ‌صدوق اشاره کرد؛ محله همت‌آباد با تقدیم بیش از ۲۴۲ شهید در این منطقه به‌عنوان محله نمونه شاهد کشور شناخته شده است و باید گفت، این محله دارای مردمی باصفا و جوانانی فعال، مذهبی و انقلابی است.

آنچه در ادامه می‌خوانید، حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با علی باقری، مدیر منطقه ۶ شهرداری اصفهان به‌منظور بررسی و آگاهی شهروندان از آخرین اقدامات و پیگیری‌های انجام شده برای رفع مشکلات و روند اجرای پروژه‌های این منطقه است.

شهرک شهید کشوری  فرصتی برای سرمایه‌گذاران شهر و کشور است/ اجرای ۸۶ پروژه در منطقه ۶ اصفهان

ایمنا: تجربه مدیریت در مناطق ۱۲ و ۸ شهرداری اصفهان را در کارنامه فعالیت خودتان دارید؛ برخی شهروندان بر این باورند که منطقه ۶ یک منطقه لاکچری است که شهروندان آن کم‌ترین مشکلات یا دغدغه‌ها را دارند. تفاوت فعالیت در منطقه ۶ نسبت به مناطق قبل چیست؟

باقری: در حال حاضر ششمین منطقه شهرداری را برای فعالیت تجربه می‌کنم که در سه منطقه آن به‌عنوان «مدیر» مسئولیت داشتم؛ هر منطقه ویژگی‌های ویژه خود را به جهت موقعیت جغرافیایی و شهری، مباحث فرهنگی، بومی‌بودن افراد یا مهاجر بودن، صنعتی، کشاورزی، بافت شهری غالب یا محله‌های الحاقی دارد. در هر منطقه شهروندان ساکن، آداب، فرهنگ، رسوم خاصی دارند و نوع خواسته‌ها و مطالبات آن‌ها نیز به نسبت متفاوت است؛ همان‌طور که در هر منطقه محلات مختلف با خواسته‌های متفاوتی دارد.

منطقه ۶ شهرداری اصفهان به‌دلیل موقعیت جغرافیایی یکی از مناطق برخوردار شهر اصفهان شناخته می‌شود، اما در این منطقه محلاتی وجود دارد که در گذشته بافت روستایی داشته و به منطقه الحاق شده است.

این منطقه از مرکزیت شهر فاصله دارد و به همین دلیل کسری‌هایی دارد؛ محله‌های الحاقی نیازهایی دارد که باید کمبودهای شهری آن‌ها جبران شود. یکی دیگر از درخواست شهروندان این منطقه به‌ویژه اهالی محله‌های ردان، فیزادان و دنارت که قبلاً بافت روستایی بوده و در سنوات گذشته به شهر اصفهان الحاق شده است، اصلاح کد ارتفاعی ساختمان‌ها است.

ایمنا: با توجه به اینکه این محله‌ها به‌نوعی در حاشیه شهر قرار دارد، باز هم از نظر کد ارتفاعی مشمول محدودیت می‌شود؟

باقری: وقتی ارتفاع را بالا ببریم، به این معناست که جمعیت‌پذیری را افزایش می‌دهیم. یکی از شروط افزایش ارتفاع این است که امکانات و زیرساخت‌های شهری در آن محله‌ها فراهم باشد، در حالی که در حال حاضر امکانات لازم در آنجا به‌عنوان محدوده قانونی فراهم نیست و وسعت کمی دارد؛ در بعضی نقاط متراژ گذرها، پلاک‌ها، گنجایش افزایش جمعیت را ندارد و در صورت افزایش کدهای ارتفاعی بافت آن‌ها به‌هم می‌ریزد.

اگر این اتفاق بیفتد، اهالی همان محله‌ها نسبت به نبود زیرساخت‌های لازم باوجود افزایش جمعیت گلایه‌مند خواهند شد، همچنین مشکل دیگر این است که موجب افزایش سکونت و ورود افراد مهاجر به محله‌ها و تعارض فرهنگی و اجتماعی می‌شود، البته افزایش کد ارتفاعی مزایایی هم دارد از جمله اینکه افراد با سرمایه خود که «زمین» است، می‌توانند تا چند طبقه ساخت‌وساز انجام دهند.

ایمنا: در این منطقه محله برخورداری همچون مرداویج و محله کم‌برخورداری همچون ردان وجود دارد؛ برای برخورداری یکسان شهروندان این محله‌ها از امکانات شهری چه تدابیری اندیشیده شده است؟

باقری: در منطقه با دوگانگی محله‌های برخوردار و کم‌برخوردار روبه‌رو هستیم؛ یکی برنامه‌های مدیریت شهری اصفهان این است که عدالت محوری و فضایی در نقاط مختلف شهر برقرار شود و امکانات بر اساس نیازهای شهروندان تقسیم‌بندی شود.

به‌عنوان مثال در محله‌های ردان و دنارت که کمتر از دو هزار نفر جمعیت دارند، امکانات نیز بر اساس همان جمعیت پیش‌بینی و اعتبارات نیز بر اساس سرانه جمعیت در نظر گرفته می‌شود.

شهروند در هر نقطه‌ای از منطقه از حقوق یکسان برخوردار است و مدافع آن هستیم

برای ما شهروند در هر نقطه‌ای از منطقه از حقوق یکسان برخوردار است و مدافع آن هستیم، اما بافت شهری غالب بعضی محله‌ها که در گذشته شکل گرفته، به‌راحتی قابل اصلاح نیست و نیازمند زمان است.

ساختمان‌هایی که در محله‌های ردان و دنارت است آجری و گلی است و نماهای خوبی ندارد؛ شهروند وقتی در محله‌های برخوردار قرار می‌گیرد، نماهای مدرن و به‌روز با مصالح گران ساختمان‌هایی را مشاهده می‌کند که توانایی برای این هزینه‌ها را ندارد و تفاوت آشکار را به‌طور محسوس می‌بیند.

در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان در قالب پروژه‌های محله‌محوری، اقدامات خوبی در محله‌های مناطق مختلف شهر انجام شده است که امیدواریم در سال‌های آینده نیز این روند ادامه پیدا کند تا شرایط خوبی برای ساکنان محلات فراهم شود.

ایمنا: چقدر از وسعت این منطقه را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد و چه برنامه‌ای برای بازآفرینی این بافت‌ها دارید؟

باقری: منطقه ۶ شهرداری اصفهان با ۶۷۰۷ هکتار وسعت از ۱۵ محله از جمله مصلی، فیض، کوی امام، سعادت آباد، هزارجریب، آبشار، باغ نگار، آئینه‌خانه، تخت فولاد، همت‌آباد، کشوری، دنارت، ردان و فیزادان تشکیل شده است.

۱۲۵۵ هکتار از وسعت منطقه که ۱۹ درصد مساحت منطقه را شامل می‌شود، محدوده قانونی و ۸۱ درصد را حریم تشکیل می‌دهد که از نظر رتبه حریم چهارمین منطقه شهر اصفهان هستیم و بیشترین مساحت حریم منطقه مربوط به محدوده نظامی هوانیروز و ارتش است.

از نظر جمعیتی طبق آمار سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران، جمعیت منطقه ۶ شهرداری ۱۱۲ هزار و ۶۱۰ نفر بوده که شامل ۳۷ هزار و ۵۳۷ خانوار است و تراکم جمعیتی آن به ازای هر هکتار ۹۰ نفر است که رتبه نهم را بین مناطق پانزده‌گانه داریم.

بیشترین جمعیت منطقه ۶ در محله‌های هزارجریب، همت آباد و آبشار ساکن هستند؛ در همت آباد جمعیت زیادی در مساحت کم سکونت دارند، البته بافت فرسوده این منطقه در محله همت‌آباد شامل پلاک‌های ریزدانه با گذرهای تنگ و باریک و کمبود سرانه‌ها است که از آن می‌توان به‌عنوان چالش منطقه یاد کرد.

تاکنون اقدامات خوبی با تجمیع ریزدانه‌ها و دفتر تسهیلگری احیای بافت فرسوده انجام شده یا در حال انجام است، به‌طوری که یکی از پروژه‌های ویژه بازآفرینی بافت فرسوده اصفهان در محله همت آباد اتفاق افتاده است، اما همچنان مشکلاتی در این بافت داریم که رفع بخشی از آن در گرو همکاری شهروندان ساکن در همت‌آباد است.

شرایط مالی، اقتصادی و جمعیتی ساکنان همت‌آباد این امکان را به مالکان نمی‌دهد تا همکاری مد نظر دفاتر تسهیلگری را داشته باشند، حتی برخی ساکنان حاضر نیستند خانه‌های ویلایی خود را به زندگی آپارتمان‌نشینی تبدیل کنند.

ایمنا: شاید اگر بخواهیم در بُعد وسیع‌تر به این موضوع نگاه کنیم، تسریع در بازآفرینی بافت فرسوده نیازمند حمایت و تسهیلات ویژه از سوی دولت است.

باقری: بی‌شک این موضوع تأثیرگذار است.

شهرک شهید کشوری  فرصتی برای سرمایه‌گذاران شهر و کشور است/ اجرای ۸۶ پروژه در منطقه ۶ اصفهان

ایمنا: پروژه‌های محله محور در کدام محله‌های این منطقه اجرا شده است؟

باقری: حدود نیمی از این محله‌های منطقه ۶ نیازمند اقدامات ویژه در راستای محله‌محوری است؛ در حال حاضر در محله‌های تخت فولاد، مصلی، دنارت، ردان، فیزادان، همت‌آباد و فیض اقداماتی در قالب طرح محله‌محوری در حال انجام است و بیش از نیمی از محلات به جهت ساختار قدیمی و سنتی، نوع سازه، استحکام و گذرها، مشکلات متعددی دارند.

برای اینکه این محله‌ها به محله‌های پایدار برسند و رونق بگیرند، نیازمند چند مؤلفه است؛ نخست مالکان هستند، زیرا تا زمانی که عزم جدی برای مشارکت نداشته باشند، هر اقدامی از ناحیه دستگاه‌های مختلف به نتیجه نمی‌رسد.

دومین عامل دولت به‌عنوان سیاست‌گذار اصلی است که باید تدابیر ویژه‌ای را در نظر بگیرد و سومین مؤلفه شهرداری‌ها هستند که با کمک این سه مرجع می‌توان حال و هوای این محلات را تغییر داد.

ایمنا: در منطقه ۶ علاوه‌بر جمعیت ساکن، تعدادی زیادی از شهروندان اصفهان از ظرفیت‌های معنوی در مناسبت‌های ملی و مذهبی، خرید و گردشگری از جمله گلستان شهدا، مصلای شهر برای اقامه نماز جمعه، تخت فولاد، پارک‌های حاشیه زاینده رود استفاده می‌کنند. برای خدمت‌‎رسانی بهینه به شهروندان چه خدمات ویژه‌ای انجام می‌شود؟

باقری: در این منطقه مراکز خاص و مهمی همچون گلستان شهدا را داریم که برای ما مایه برکت و افتخار است، زیرا خدمتگزار خانواده شهدا و شهروندانی هستیم که برای زیارت اهل قبور به این مکان معنوی مراجعه می‌کنند.

محدوده وسیعی از بافت منطقه را تخت فولاد تشکیل می‌دهد، همچنین در این منطقه مصلای بزرگ شهر روزهای جمعه میزبان نمازگزاران است؛ در پارک‌های حاشیه زاینده‌رود نیز شب‌ها جمعیت زیادی حضور پیدا می‌کنند و از فضاهای زیبای آن استفاده می‌کنند. همچنین دو پل تاریخی سی‌وسه‌پل و خواجو در محدوده منطقه ۶ قرار دارد و توسط این منطقه حفظ و نگهداری می‌شود.

در برج و محله مرداویج، شیخ صدوق و اطراف آن شب‌ها به‌دلیل قرارگیری بعضی رستوران‌ها و امکانات تفریحی شهروندان زیادی استفاده می‌کنند و علاوه‌بر این در پردیس هنر، رویدادها و برنامه‌های مختلفی برگزار می‌شود که مورد استقبال گسترده شهروندان قرار می‌گیرد.

در خیابان چهارباغ بالا مراکز بهداشتی، درمانی، تجاری و تفریحی از بعدازظهر تا پاسی از شب جمعیت زیادی را پذیرا هستیم، درواقع می‌توان گفت که جمعیت این منطقه در شب‌ها بیشتر از جمعیت روز در آن است.

منطقه ۶ اصفهان محور رویدادهای ملی و مذهبی در شهر است

یکی دیگر از اتفاقات خوشایندی که طی سال‌های گذشته رخ داده، احداث مرکز همایش‌های بین‌المللی در منطقه ۶ بوده است که ظرفیت ویژه‌ای دارد و تاکنون پیشرفت قابل توجهی داشته است، البته چندی پیش کنگره نهج‌البلاغه و جایزه مصطفی در این مرکز همراه با رویدادهای خوب و بین‌المللی برگزار شد.

از دیگر ظرفیت‌های این منطقه می‌توان به کارخانه ریسباف و موزه تاریخ شهرداری اصفهان اشاره کرد که امیدواریم میراث ماندگاری برای آیندگان باشد.

بیست‌وپنجم آبان سال جاری کنگره شهدای این استان با همکاری بنیاد شهید، سپاه پاسداران و منطقه ۶ شهرداری این کلان‌شهر در گلستان شهدا برگزار می‌شود.

ایمنا: در این منطقه با توجه به گران بودن زمین میزان استقبال سرمایه‌گذاران برای اجرای پروژه‌های مختلف چگونه است و چه فرصت‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد؟

باقری: یکی از محلاتی که به‌عنوان محله‌های جدید منطقه ۶ می‌توان از آن نام برد، مجموعه شهرک شهید کشوری است که در حال ساخت است و یکی از قابلیت‌های آن ارتفاع‌پذیری بالا است، به‌طوری که برج‌های ۱۵ تا ۲۵ طبقه در این مجموعه ساخته شده است.

این شهرک فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاران به‌ویژه تعاونی‌های مسکن است، زیرا قیمت زمین با کد ارتفاعی به‌صرفه اقتصادی است؛ محدوده شهرک کشوری ۳۰۰ هکتار است که بخش ۱۳۰ هکتاری و بخش ۱۷۰ هکتاری دارد، بخش ۱۳۰ هکتاری شامل بخش مسکونی و خدمات مربوط به آن از جمله فضای سبز، پارک، فضای آموزشی، بهداشتی، درمانی، ورزشی و سایر امکانات تجاری و مراکز مختلف امدادی و آتش‌نشانی می‌شود و می‌توان گفت، تاکنون بخشی از این ظرفیت‌ها اجرا شده است.

در حال ساخت مجموعه ورزشی، فرهنگسرا و مسجد در شهرک شهید کشوری هستیم

در حال حاضر در حال ساخت مجموعه ورزشی، فرهنگسرا و مسجد در شهرک شهید کشوری هستیم تا بخشی از نیازهای ساکنان آن را تأمین کند؛ در بخش ۱۷۰ هکتاری، بعضی خدمات مورد نیاز شهر از جمله هتل‌سازی و تجاری‌سازی، خدمات گردشگری، خدمات رفاهی، بهداشتی، بیمارستان و مراکز آموزشی، تفریحی و ورزشی پیش‌بینی شده است، بنابراین این شهرک فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاران شهر و کشور است تا از فرصت زمین بکر با ابعاد بزرگ و معابر و موقعیت جغرافیایی عالی استفاده کنند.

شهرک شهید کشوری  فرصتی برای سرمایه‌گذاران شهر و کشور است/ اجرای ۸۶ پروژه در منطقه ۶ اصفهان

ایمنا: به بودجه و اعتبارات منطقه در سال جاری اشاره کنید.

باقری: سال جاری بودجه ۲۲۳۰ میلیارد تومانی را برای منطقه در نظر گرفتیم و بر این اساس ۸۶ عنوان پروژه پیش‌بینی کردیم که در قالب پروژه‌های شاخص، مهم منطقه‌ای و منطقه‌ای تعریف شده است و می‌توان گفت، بخش زیادی از این پروژه‌ها اجرا شده و بعضی در مرحله طراحی و تعیین پیمانکار است.

منطقه ۶ شهرداری اصفهان رتبه سوم فضای سبز شهر را دارد، اما برای تأمین آب مورد نیاز نگهداشت این فضای سبز دغدغه داریم؛ بخشی از بودجه این منطقه برای بودجه محرک توسعه برای محلات کم‌برخوردار شهر در راستای توزیع عادلانه امکانات و خدمات شهری در نقاط مختلف، کمک به اتوبوسرانی و بخشی برای سالن اجلاس هزینه می‌شود.

معتقدیم محلات کم‌برخوردار را باید دریابیم و مورد توجه قرار دهیم تا دچار آسیب‌های اجتماعی و مهاجرت افراد نشود و شهروندان از زندگی در محلات خود حس خوب و تعلق خاطر داشته باشند؛ شهر را باید زیست‌پذیر تعریف کنیم که به محیط زیست و منابع و شهروندان آن اهمیت ویژه داده شود و از نعمت‌های خدادادی به نحو احسن استفاده شود.

به ساختار قدیمی شهر باید بها داده شده و حفظ شود، همچنین امکانات متوازن باید برقرار شود تا «شهر زندگی» داشته باشیم و در آن فقط دچار روزمرگی نشویم تا کیفیت زندگی در آن همواره برای شهروندان افزایش پیدا کند.

کد خبر 777456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اصفهان IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
    4 1
    شهرک آبشار (کشوری)مجموعه ای زیبا که انشاا.. با توجه بیشتر مسوولین به فضا و پروژه های عمرانی آن در آینده نزدیک افتخار شهر اصفهان خواهد بود.
  • شهروند IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
    3 1
    اینکه شهرک موقعیت مناسبی برای سرمایه گذاری میباشد ، درسته ولی اگر معابر و آسفالت سازی در خور شهرک هم انجام شود
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
    2 0
    شهر اصفهان اولین وبزرگترین نیازش به برگشت آب زاینده رود هست
  • آریا IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
    1 0
    ما جزو افرادی هستیم که اونجا سرمایه گذاری کردیم که انشالله صاحب خونه بشیم از ما هزینه تا سقف و ستون رو گرفتن و قرار بود ۱۴۰۰ تحویل بدن تحویل که ندادن هیچ دوباره در صدد هستن که پول سقف و ستون رو از مردم بگیرن و از سرمایه گذاران چک گرفتن بعد هم داخل بازار خرجشون کردن بدون اینکه پی ریزی پروژه رو انجام بدن