چرا رکوردهای گرما در این هفته شکسته شد؟

زمین هر روز در حال شکستن رکوردهای گرمایی قبلی و جهان شاهد مرگ‌ومیرهای قابل پیشگیری ناشی از گرمازدگی است، اصلی‌ترین دلیل این امر انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوزاندن زغال‌سنگ، نفت و گاز طبیعی مطرح شده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، جهان در تمام ۱۳ ماه گذشته شاهد شکسته شدن رکوردهای گرمایی بوده است؛ اقیانوس‌های جهان برای ۱۵ ماه متوالی رکورد گرما را شکسته‌اند و گرمای آب در کنار گرمای غیرمعمول قطب جنوب به بالا بردن درجه حرارت زمین تا سطح رکورد کمک کرده است.

رکوردهای گرما پیش از این هرگز با چنین سرعتی شکسته نشده بود؛ این امر می‌تواند عواقب بدی برای مردم سراسر جهان داشته باشد، به‌ویژه در اروپا که سریع‌تر از هر قاره دیگر روی زمین در حال گرم شدن است.

سرویس آب‌وهوای اتحادیه اروپا، کوپرنیک، میانگین دمای جهانی را کمی بالاتر از رکوردهای روزهای قبلی محاسبه کرد که با اختلاف چشمگیری رکوردهای سال گذشته را در بازه زمانی مشابه شکسته است. گفته می‌شود چنانچه انسان استفاده از سوخت‌های فسیلی را کم می‌کرد و با این سرعت منجر به افزایش گرمایش جهانی نمی‌شد، دلیلی برای شکسته شدن سریع رکوردهای قبلی وجود نداشت.

چرا رکوردهای گرما در این هفته شکسته شد؟

گرما، قاتل خاموش سال‌های اخیر

اثرات سلامتی ناشی از امواج گرمایی با تداوم رویدادهای شدید آب‌وهوایی جدی‌تر می‌شود. در حال حاضر شهرهای سراسر جهان شاهد مرگ‌ومیرهای ناشی از گرمای هوا هستند که می‌توان گفت همه آن‌ها قابل پیشگیری است.

ثبت سومین رکورد گرم‌ترین روز در سال جاری شگفت‌انگیز است، چراکه دماهای بالا به‌طور معمول در طول سال‌های ال‌نینو رخ می‌دهد و گرم شدن طبیعی اقیانوس آرام استوایی موجب تغییرات شدید آب‌وهوا در سراسر جهان می‌شود، اما آخرین ال‌نینو در آوریل به پایان رسید و دماهای بالای موجود نشان‌دهنده جدی بودن بحران آب‌وهوایی است. بنابراین زمین در حال تجربه شرایطی است که پیش از این با آن مواجه نشده بود.

مردم جهان در حال مرگ‌های قابل پیشگیری ناشی از گرما هستند، اغلب این مرگ‌ها به این دلیل رخ می‌دهد هیچ‌کس نمی‌داند با گرما مشکل دارد تا اینکه برای هر اقدامی دیر می‌شود. این امر گرما را به قاتل خاموش دوران تبدیل کرده است.

چرا رکوردهای گرما در این هفته شکسته شد؟

دلایل گرم شدن بیش‌ازحد زمین

محرک اصلی گرمای فعلی انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوزاندن زغال‌سنگ، نفت و گاز طبیعی است. این گازها موجب به دام انداختن گرما می‌شود و تعادل انرژی میان گرمایی که از خورشید به زمین می‌آید و گرمای خارج شده از زمین را تغییر می‌دهد، به این معنی که سیاره مادر انرژی گرمایی بیشتری نسبت به قبل را در خود حفظ می‌کند.

دیگر عوامل مؤثر در تشدید امواج گرمایی امروز زمین شامل گرم شدن اقیانوس آرام به‌دلیل ال‌نینو، در اوج قرار داشتن چرخه فعالیت خورشید، انفجار آتشفشان زیر دریا و وجود ذرات اندک منعکس‌کننده گرما در جو به دلیل آلودگی هوا است.

چرا رکوردهای گرما در این هفته شکسته شد؟

کد خبر 775206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.