تشدید جنگ کباب در اتحادیه اروپا

مشاجره آلمان با ترکیه بر سر حفاظت از مواد غذایی، جنگ کباب را در میان دو کشور شعله‌ور کرده است؛ تولیدکنندگان آلمانی با مخالفت با درخواست ترکیه برای اعطای وضعیت ویژه دونرکباب در سطح اتحادیه اروپا و آغاز یک دوره شش‌ماهه برای حل اختلافات، به این مشاجره دامن زدند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، درخواست ترکیه به کمیسیون اروپا برای به رسمیت شناختن دونرکباب در اتحادیه هم‌چون پیتزا ناپلی ایتالیا و ژامبون سرانو اسپانیا با مخالفت آلمان روبه‌رو شده است. ترکیه در آوریل درخواستی را ارسال کرد تا تولیدکنندگان تنها مطابق با روش تولید ثبت‌شده و مشخصات محصول، دونرکباب را تهیه و مصرف کنند و به‌دنبال برچسب حفاظتی تخصصی سنتی است که به این دو خوراکی اعطا شده است.

تشدید جنگ کباب در اتحادیه اروپا

مرحله مشورتی برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای به چالش کشیدن ثبت‌نام به دلایلی هم‌چون نگرانی‌های مالکیت معنوی، بیست‌وچهارم جولای به پایان رسید و سخنگوی کمیسیون از دریافت مخالفت با این درخواست و خودداری بخش اجرایی اتحادیه اروپا از تأیید آن خبر داد. طبق گزارشات دریافتی، وزارت غذا و کشاورزی فدرال آلمان در بن با درخواست ترکیه مخالفت کرده است.

وزارت آلمان پس از بازخوردها و مواضع ارائه‌شده از سوی چندین انجمن تولیدکنندگان آلمانی، ادعای خود را مطرح کرد و افزود مقاومت در برابر درخواست ترکیه نشان‌دهنده موضع تولیدکنندگان آلمانی و نه دولت کشور است. در مرحله بعدی رویه، کمیسیون اروپا قابل پذیرش بودن این مخالفت را ارزیابی و مباحثه میان متقاضی و مخالف را تسهیل می‌کند، تا شش ماه فرصت می‌دهد تا طرفین به توافق برسند که در صورت حصول این امر، توافق باید ظرف یک‌ماه به کمیسیون گزارش داده شود. قابل‌توجه اینکه در هر صورت تصمیم نهایی در مورد ثبت دونرکباب در اتحادیه، با کمیسیون خواهد بود.

تشدید جنگ کباب در اتحادیه اروپا

غذاهای سنتی ثبت‌شده در طرح حفاظت اتحادیه اروپا، بخشی از چارچوب نشانه‌های جغرافیایی (GIs) نیستند که بالاترین سطح حفاظت فکری را برای مواد غذایی در اروپا ارائه می‌دهد و هدف ترکیه از ثبت دونرکباب در اروپا حصول اطمینان از تهیه آن به‌صورت محدود به تولیدکنندگانی است که به روش‌ها و مشخصات ثبت‌شده پای‌بند هستند.

در صورت موافقت‌، دونرها تنها شامل برش‌های گوشت گاو و بره به‌صورت افقی با ضخامت سه تا پنج میلی‌متر و مرغ به ضخامت یک تا دو سانتی‌متر خواهد بود. این جزئیات مشخص‌شده در برنامه دلیل احتمالی مشاجرات بین تولیدکنندگان آلمانی و ترکیه‌ای بر سر نحوه تهیه محبوب‌ترین غذای خیابانی آلمان است.

تشدید جنگ کباب در اتحادیه اروپا

کد خبر 775186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.