گرمای کشور متاثر از گرمای جهانی است/ هوا گرم‌تر از تابستان گذشته نیست

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی ایران گفت: گرمای تابستانه کشور متأثر از گرمایش جهانی کره زمین است و این فصل، فصلی گرم در کشور محسوب می‌شود، اما در سال جاری بی‌هنجاری دمایی تابستانه، بسیار بالاتر از سال گذشته نیست.

احد وظیفه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در حال حاضر در گرم‌ترین دوره سال در کشور هستیم، اظهار کرد: هر استانی در کشور از اقلیم ویژه‌ای برخوردار است، اما به‌طور معمول میانگین دما در این عصر بیشتر از دوره‌های گذشته است، زیرا پیش از این دوران، خورشید به حداکثر ارتفاع در نیم کره شمالی می‌رسد یا به عبارتی عمودی می‌تابد، بنابراین سطح زمین و جو با بیشترین دمای موجود گرم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اواخر خرداد و اوایل تیر موقعیت خورشید به مثبت ۲۳.۵ درجه شمالی می‌رسید، افزود: در این شرایط تابش به عمود نزدیک می‌شود و با جذب بالاتر، زمین را تا هنگامی که خورشید از وضعیت خود پایین‌تر برود، بیشتر گرم می‌کند، بنابراین چنین روندی تا اوایل شهریور تداوم دارد و در نهایت با اندکی افت دما، وارد پاییز می‌شویم.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی ایران تاکید کرد: مطابق با بررسی‌ها، گزارش‌های میدانی و مدل‌سازی داده‌های آماری، سال ۲۰۲۳ گرم‌ترین سال کره زمین ثبت شد و بیشترین بی‌هنجاری دمایی را نسبت به شرایط دمایی پیش از دوره صنعتی شدن زمین طی سال‌های ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ را تجربه کردیم، به اصطلاح رکورد گرم‌ترین سال تاریخ جهان زده شد.

وظیفه ادامه داد: به احتمال ۹۹ یا ۱۰۰ درصد اگر نیمه دوم سال میلادی ۲۰۲۳ و نیمه نخست ۲۰۲۴ را یک سال در نظر بگیریم، این مدت گرم‌ترین دوره ثبت شده برای سیاره زمین بوده است، البته هر نقطه و منطقه‌ای مبنی‌بر شرایط اقلیمی از دمای بالاتر یا سردتر برخوردار است، اما به‌طور کلی میانگین جهانی زمین طی یک سال اخیر با گرمایش جهانی مواجه بوده است.

وی با اشاره به اوج گرمای تابستانه در نیمه دوم تیر تا نیمه مرداد گفت: درباره اینکه گفته شده گرمای طاقت‌فرسایی در راه ایران است، باید بگویم که در حال حاضر در تابستان هستیم و این فصل، فصلی گرم در کشور محسوب می‌شود، اما در سال جاری بی‌هنجاری دمایی تابستانه، بسیار بالاتر از سال گذشته نیست.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی ایران اضافه کرد: لازم است بدانیم در مناطق جنوب تا جنوب شرق، آنومالی و بی‌هنجاری مثبت دمایی قابل توجه داشته‌ایم، اما در نواحی شمالی و نیمه شمالی کشور شرایط بی‌هنجاری شدیدی ثبت نشده است.

وظیفه با تاکید بر اینکه بخشی از گرمای بالاتر از نرمال در کشور متأثر از گرمای جهانی است، افزود: تغییرات اقلیم و افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای سبب افزایش گرمایش کره زمین شده است.

وی صنعتی شدن وضعیت زندگی انسان‌ها و گسترش جمعیت شهرها طی سال‌های اخیر را یکی دیگر از علل افزایش گرمایش جهانی دانست و تصریح کرد: برای مثال تهران امروزی به نسبت ۳۰ تا ۵۰ سال گذشته طی افزایش جمعیت و توسعه مساحت با حجم پوشش آسفالت، بتن و سیمان بیشتری مواجه است، بنابراین با گسترش این‌گونه مواد، جذب گرمای خورشید در زمین به نسبت خاک افزایش پیدا می‌کند و شب‌هنگام با آزادسازی گرما، شب‌های پایتخت در مقایسه دهه‌های گذشته بسیار گرم‌تر می‌شود، لذا بهره‌وری از وسایل سرمایشی افزایش پیدا می‌کند.

کد خبر 773702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.