آیا یک پهپاد ایرانی پشت حمله یمن به تل‌آویو است؟

در پی اصابت پهپاد یمنی «یافا» به ساختمانی در تل‌آویو که با یک کشته و ۱۰ زخمی همراه بود، از روز گذشته گمانه‌زنی‌های مختلفی در خصوص ماهیت این پهپاد و ناتوانی پدافند رژیم صهیونیستی در رهگیری آن مطرح شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در پی اصابت یک پهپاد یمنی به ساختمانی در تل‌آویو که با یک کشته و ۱۰ زخمی همراه بود، از روز گذشته گمانه‌زنی‌های مختلفی در خصوص ماهیت این پهپاد و ناتوانی پدافند رژیم صهیونیستی در رهگیری آن مطرح شده است.

بر اساس اعلام یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن این حمله توسط پهپاد جدید یمنی‌ها به نام «یافا» صورت گرفته است. لازم به ذکر است که یافا نام عربی و اصلی تل‌آویو پیش از اشغال آن توسط اسرائیل است. اگر استان مرزی صعده یمن مبدأ حمله در نظر گرفته شود، تا شهر اشغالی تل‌آویو بیش از ۲ هزار کیلومتر فاصله دارد و گنبد آهنین و سایر سامانه‌های پدافند هوایی رژیم صهیونیستی نتوانستند این پهپاد را شناسایی و رهگیری کنند.

در همین راستا خبرگزاری نیویورک تایمز در گزارشی با عنوان «آیا پهپاد در حمله به تل‌آویو یک مدل جدید مخفی بود؟» نوشت: شورشیان حوثی در یمن می‌گویند هواپیمای بدون سرنشینی که در حمله مرگبار به تل‌آویو در اوایل روز جمعه مورد استفاده قرار دادند، یک هواپیمای رادارگریز جدید بود که برای نخستین بار در تاریخ، مأموریت حمله خود را انجام داد؛ اما اسرائیل می‌گوید این پهپاد در بهترین حالت نسخه کمی تغییر یافته از پهپادهایی بود که سال‌ها توسط این گروه شبه‌نظامی استفاده می‌شد. ممکن است هر دو حق داشته باشند.

آیا یک پهپاد ایرانی پشت حمله یمن به تل‌آویو است؟

نیویورک تایمز در ادامه آورده است کارشناسان تسلیحاتی می‌گویند به نظر می‌رسد پهپادی که یک نفر را کشت و حداقل هشت نفر را زخمی کرد، نوعی از صماد -۳ با طراحی ایرانی و ساخت حوثی‌ها باشد که برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ امتحان شد، اما ظاهراً این پهپاد برای فرار از دفاع هوایی به رنگی تیره‌تر رنگ‌آمیزی شده است و به مخزن سوخت و موتور بزرگ‌تری برای رسیدن به تل‌آویو مجهز شده است.

این احتمال نیز وجود دارد که حوثی‌ها برای فرار از پدافند هوایی اسرائیل، یک صماد -۳ را به موادی مجهز کرده باشند، زیرا شبه‌نظامیان یمنی تلاش می‌کنند آنچه را که ایران برای توسعه فناوری پهپادهای رادارگریز انجام می‌دهد تکرار کنند.

به نقل از نیویورک تایمز «محمد الباشا»، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در یک شرکت بین‌المللی تحقیقاتی و امنیتی مستقر در ویرجینیا، گفت: در هر صورت، «این اتفاق می‌افتاد، زیرا حوثی‌ها از نوامبر تلاش کرده‌اند ضربه بزرگی به داخل اسرائیل وارد کنند.»

این خبرگزاری معتقد است ویدئویی از پهپاد لحظاتی قبل از برخورد، که توسط نیروهای دفاعی اسرائیل منتشر شد، و همچنین تصاویری از لاشه آن، پهپاد صماد را نشان می‌دهد که تغییرات جزئی داشته است. جرمی بنی، تحلیلگر تسلیحات و کارشناس هواپیماهای بدون سرنشین صمد در جینز، یک شرکت اطلاعاتی دفاعی، می‌گوید: «این پهپاد بسیار معمولی به نظر می‌رسد و این امکان وجود دارد که آن‌ها به‌تازگی ارتقا یافته باشند.»

وی گفت که چیزی در لاشه هواپیمای بدون سرنشین ندیده است که نشان دهد این یک هواپیمای رادارگریز است، با این وجود دقیقاً مشخص نیست که چگونه این پهپاد موفق شده از میان پدافند هوایی اسرائیل، که جزو پیچیده‌ترین و قدرتمندترین پدافندهای جهان است، عبور کند.

دانیل هاگاری، سخنگوی نیروی دفاعی اسرائیل، در همین راستا گفت: به نظر می‌رسد پهپادی که به تل‌آویو حمله کرد یک صماد -۳ ارتقایافته با بردی برای پرواز از یمن باشد و سیستم‌های دفاعی اسرائیل ظاهراً این پهپاد را شناسایی کرده‌اند، اما به دلیل یک خطا نتوانسته‌اند آن را به عنوان تهدید ثبت کنند.

آیا یک پهپاد ایرانی پشت حمله یمن به تل‌آویو است؟

نیویورک تایمز نوشته است نصرالدین عامر، سخنگوی حوثی ها، گفته که این پهپاد یک سلاح پیشرفته مجهز به فناوری‌هایی است که شناسایی آن را دشوار می‌کند. او گفت که این پهپاد به‌طور کامل در یمن ساخته شده است و نام آن یافا، به معنای نام عربی شهر بندری باستانی است که اکنون بخشی از تل‌آویو است.

عامر گفت که حمله روز جمعه پاسخی بود به آنچه که او آن را تشدید قتل عام علیه مردم فلسطین در غزه توصیف کرد.

مطابق گزارش نیویورک تایمز پهپاد اصلی صماد -۳ که به نام یکی از رهبران سابق حوثی‌ها نام‌گذاری شده بود، بردی در حدود ۱۱۲۰ مایل داشت که برای رسیدن به تل‌آویو از یمن بسیار کم است. حوثی‌ها برای اولین بار ادعا کردند که آن را علیه فرودگاه‌های امارات متحده عربی در سال ۲۰۱۸ پرتاب کرده‌اند و هیئت کارشناسان سازمان ملل به این نتیجه رسیدند که صماد -۳ از جمله پهپادهایی بود که در سال ۲۰۱۹ به میادین نفتی عربستان حمله کردند.

آیا یک پهپاد ایرانی پشت حمله یمن به تل‌آویو است؟

بنی گفت که ایران استفاده از صماد -۳ را در حدود سال ۲۰۲۰ آغاز کرد و حوثی‌ها به‌طور رسمی وجود آن را در مارس ۲۰۲۱ فاش کردند، اما به نظر می‌رسد شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد حداقل بخشی از آن‌ها در یمن تولید می‌شود.

ابراهیم جلال، یکی دیگر از کارشناسان تسلیحاتی در مرکز خاورمیانه کارنگی گفت که به نظر می‌رسد پهپاد مورد استفاده در حمله روز جمعه یک صماد -۳ اصلاح شده باشد که تیره‌تر از نمونه اصلی آن رنگ‌آمیزی شده است. او گفت ممکن است این پهپاد با مواد کربنی خاصی ساخته شده باشد که ایران در بعضی هواپیماهای رادارگریز خود برای افزایش جذب رادار استفاده کرده است، احتمالی که آقای الباشا هم آن را تکرار کرد.

جلال معتقد است اگر این پهپاد واقعاً شناسایی نمی‌شد، یک تحول جالب محسوب می‌شد، تحولی نه‌تنها برای حوثی‌ها، بلکه البته برای کل طیف محور مقاومت ایران، از حزب‌الله گرفته تا سایرین که در حال پیشرفت هستند، زیرا این تکنولوژی فقط بین آن‌ها قابل انتقال است.»

به نقل از نیویورک تایمز جیمز پاتون راجرز، کارشناس هواپیماهای بدون سرنشین در دانشگاه کرنل گفت که صماد -۳ به‌عمد به عنوان یک پهپاد «کم و کند» ساخته شده است تا گرفتن آن برای دفاع هوایی دشوارتر شود، راجرز گفت که این به پهپاد اجازه می‌دهد «به معنای واقعی کلمه زیر رادار پرواز کند.»

فابیان هینز، کارشناس مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در لندن گفت: دفاع اسرائیل ممکن است هواپیمای بدون سرنشین را صرفاً به دلیل خطای انسانی از دست داده باشد و «به این صورت به حوثی ها کمک کرده است تا به یک ضربه شانسی دست یابند.»

نیویورک‌تایمز نوشته است سخنگوی حوثی‌ها، گفته که ایران در تصمیم حمله به تل‌آویو دخالتی نداشته است، اما او گفته که حوثی‌ها پس از آن به ایرانی‌ها اطلاع دادند.

جلال این احتمال را مطرح کرد که ایران و یکی از دیگر گروه‌های نیابتی آن، همچون نیروهای حزب‌الله لبنان، با توجه به «حوادث دیگری که حوثی‌ها مدعی حمله هستند، اما در عمل، حمله را انجام می‌دهند»، ممکن است در این حمله هم دست داشته باشند.

الباشا در همین راستا گفت که این می‌توانست فقط یک «ضربه از سر شانس» از سوی حوثی‌ها باشد، اما افزود: «در دهه گذشته آموخته‌ام که آنچه آن‌ها ادعا می‌کنند را دست کم نگیرم‌.»

کد خبر 773138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.