رهاسازی آب سد آیدوغموش در رودخانه قزل اوزن

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: آب سد آیدوغموش در رودخانه قزل اوزن رهاسازی شد.

نبی‌الله محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان، اظهار کرد: با توجه به کاهش دبی ورودی قزل اوزن در شهرستان طارم و اطلاع از وضعیت خشکی قزل اوزن در پایین دست شهرستان طارم بویژه بخش گیلوان پیگیری‌های لازم در این خصوص انجام شد.

وی تصریح کرد: در این راستا مذاکره با شرکت‌های آب منطقه‌ای دو استان زنجان و آذربایجان شرقی و وزارت نیرو جهت رهاسازی هرچه زودتر آب از سد آیدوغموش انجام گرفت.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، گفت: خوشبختانه در نهایت اواخر هفته تفاهم نامه فی مابین دو شرکت آب منطقه‌ای زنجان و آذربایجان شرقی منعقد شد و طی پیگیری مجدد موضوع روز پنجشنبه ۲۸ تیر ماه رها سازی آب انجام شد و طی روزهای آتی آب به مزارع مقصد می‌رسد.

گفتنی است؛ رودخانه قزل‌اوزن یکی از طویل‌ترین و زیباترین رودخانه‌های ایران است که از ارتفاعات کردستان سرچشمه می‌گیرد و از بخش جنوب‌غربی وارد خاک استان زنجان می‌شود که در آخرین مسیر خود قبل از خروج از محدوده استان زنجان، مسیر ۷۰ کیلومتری را از داخل شهرستان طارم طی می‌کند.

رودخانه قزل‌اوزن در زمانی که هنوز تراژدی مرگ رودخانه‌ها در کشور به صدا در نیامده بود، یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های استان و پناه شالیزارها و باغ‌های بزرگ‌ترین باغ زیتون کشور بود که بارقه‌های امید را در دل کشاورزان رنجور و زحمت‌کش این دیار می‌تاباند.

قزل‌اوزن که اکنون نفس‌های آن به واسطه خشکسالی، احداث چند سد مختلف بر روی آن، استفاده غیرمجاز و بی‌رویه کشاورزان از آب این رودخانه و مدیریت نشدن اصولی آب در حوضه‌های آب‌ریز به شماره افتاده، شاهرگ حیاتی زندگی مردمانی است که درآمدی جز کشاورزی ندارند و با خشک شدن آن نه تنها اقتصاد آنان، بلکه اقتصاد استان به شدت ضربه خواهد خورد، زیرا بخشی از اقتصاد استان به کشاورزی طارم به ویژه زیتون گره خورده است.

سد آیدوغموش از جریان سطحی رودخانه آیدوغموش به وجود می‌آید. این رودخانه، از شاخه‌های اصلی رودخانه قزل‌اوزن محسوب می‌شود.

سد آیدوغموش به منظور بهره‌گیری بیشتر از آب‌های سطحی و توسعه و بهبود آبیاری اراضی منطقه احداث شده است.

کد خبر 773106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.