روز جهانی نلسون ماندلا Nelson Mandela و رسالت او در عدالت‌طلبی

روز جهانی نلسون ماندلا Nelson Mandela هر سال در سالگرد تولد وی هجدهم جولای برگزار می‌شود و میراث مردی را گرامی می‌دارد که دستاوردهای عظیمش در زمینه حقوق بشر، آزادی و عدالت، قرن بیستم را تغییر و قرن بیست‌ویکم را شکل داد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، هجدهم جولای هر سال، روز نلسون ماندلا است. این فرد افتخارات زیادی دارد و یک شخصیت نمادین است که بر رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی پیروز شد. ماندلا یک وکیل حقوق بشر، یک زندانی عقیدتی و یک صلح‌طلب بین‌المللی، همچنین نخستین رئیس‌جمهور منتخب دموکراتیک آفریقای جنوبی آزاد بود.

به همین دلیل مجمع عمومی سازمان ملل زادروز او را روز جهانی نلسون ماندلا نام‌گذاری کرد. این مناسبت در این راستا برگزار می‌شود که هر فردی قدرت تغییر جهان و توانایی تأثیرگذاری را دارد. بنابراین، بنیاد نلسون ماندلا و سازمان ملل متحد، به افتخار ۶۷ سال خدمات عمومی او از جهانیان تقاضا کردند که تنها ۶۷ دقیقه از وقت خود را در هجدهم جولای هر سال صرف کمک به دیگران کنند.

تاریخ روز جهانی نلسون ماندلا ۱۴۰۳

روز جهانی نلسون ماندلا هر سال در هجدهم جولای مصادف با بیست‌وهشتم تیر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

روز جهانی نلسون ماندلا Nelson Mandela و رسالت او در عدالت‌طلبی

تاریخچه روز جهانی نلسون ماندلا

نلسون ماندلا هجدهم جولای ۱۹۱۸ در روستایی به نام موزو در کیپ شرقی آفریقای جنوبی متولد شد. وی در سال ۱۹۶۳ به‌دلیل رهبری جنبش آزادی‌بخش علیه آپارتاید زندانی و در ۱۹۹۰ پی از ۲۷ سال آزاد شد و راه را برای پایان آپارتاید، ایجاد آفریقای جنوبی جدید، دموکراتیک و یکپارچه دنبال کرد. فعالیت‌های ماندلا در مسیر برابری و عدالت، جایزه صلح نوبل ۱۹۹۳ را برای او به ارمغان آورد و جایگاه او را به‌عنوان یک نماد جهانی تثبیت کرد.

نلسون ماندلا در ۱۹۹۴ به‌عنوان رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی انتخاب و نخستین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست کشور شد و تا سال ۱۹۹۹ در این سمت به کشور خود و سراسر جهان خدمت‌رسانی کرد.

روز جهانی نلسون ماندلا Nelson Mandela و رسالت او در عدالت‌طلبی

روز نلسون ماندلا جشنی بین‌المللی به افتخار این شخصیت است که به‌طور رسمی توسط سازمان ملل در نوامبر ۲۰۰۹ تعیین و برای نخستین بار در هجدهم جولای ۲۰۱۰ برگزار شد و روزی برای ارج نهادن به دیدگاه ماندلا در مورد وحدت، صلح و بزرگداشت مبارزه جاری برای عدالت است.

این روز میراث مردی را گرامی می‌دارد که دستاوردهای عظیمش قرن بیستم را تغییر و قرن بیست‌ویکم را شکل داد. ارزش‌ها و عزم او در تعهد عمیقش به حقوق بشر، آزادی و عدالت منعکس شده و منبع الهام برای دیگران است.

روز جهانی نلسون ماندلا Nelson Mandela و رسالت او در عدالت‌طلبی

رسالت نلسون ماندلا در عدالت‌خواهی

ماندلا از کرامت مشروع و برابری همه افراد زنده دفاع و مشارکت و همبستگی را در سراسر مرزها تشویق کرد. تلاش‌های بی‌وقفه او برای برابری با موقعیتش به‌عنوان بنیان‌گذار صلح در آفریقای جنوبی مشابه بود.

نلسون ماندلا با روحیه شکست‌ناپذیر و مقاومت در برابر ظلم، نماد قدرت باقی می‌ماند و در زمان آشفتگی، میراث او به همه می‌آموزد که عزت را به جای تحقیر انتخاب کنند، در مواجهه با بی‌عدالتی لب از لب باز کنند و به جای نفرت، بخشش و گذشت داشته باشند. به گفته ماندلا، «آزادی صرفاً کنار گذاشتن زنجیر نیست، بلکه زندگی کردن به‌گونه‌ای است که به آزادی دیگران احترام گذاشته و برای افزایش آن کوشش شود.»

در سال ۲۰۱۴، جایزه نلسون ماندلا توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد و برای قدردانی از دستاوردهای افرادی تأسیس شد که برای خدمت به بشریت بسیار فراتر از حد انتظار پیش رفتند.

روز جهانی نلسون ماندلا Nelson Mandela و رسالت او در عدالت‌طلبی

کد خبر 772876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۸
    0 0
    عالی