استاندارد سوخت و موتور خودروها باید ارتقا پیدا کند

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان گفت: استاندارد سوخت و موتور خودرو باید هر سال ارتقا و همزمان میزان استاندارد آلایندگی خودرو کاهش پیدا کند و با جدیت بیشتری با این موضوع برخورد شود.

جمشید لقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: به دلیل اینکه بعضی از خودروهای شهر به مراکز معاینه فنی شهرستان‌های مجاور مراجعه می‌کنند، همواره تناقضی در آمار مراجعه مردم به مراکز معاینه فنی وجود داشته است.

وی افزود: دغدغه اصلی این است که آیا تمام رانندگان خودروهای مشمول معاینه فنی، برای تمدید گواهی معاینه فنی خودروی خود به موقع به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند؟

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان تاکید کرد: استاندارد سوخت و موتور خودرو باید هر سال ارتقا و همزمان میزان استاندارد آلایندگی خودرو کاهش پیدا کند و با جدیت بیشتری با این موضوع برخورد شود.

لقایی گفت: اینگونه اقدامات تنها با پیگیری سازمان محیط زیست، مرجع تصویب، مجلس شورای اسلامی و مراکز معاینه فنی شهرداری اصفهان به تصویب می‌رسد.

وی با بیان اینکه زمانی که عمر ناوگان حمل‌ونقل عمومی به فرسودگی می‌رسد، تعداد دفعات معاینه فنی دوبرابر می‌شود و رانندگان این ناوگان باید دو بار در سال به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند، ادامه داد: در مراکز معاینه فنی ابعاد مختلفی از جمله وضعیت ظاهری، ایمنی و آلایندگی خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرد، همچنین وضعیت آلایندگی خودرو تأثیر مستقیمی در آلودگی هوای شهر دارد.

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: معاینه فنی برای خودروهای سواری با سن چهار سال به بالا و وسایل نقلیه عمومی با سن بالای یک سال الزامی است.

لقایی با بیان اینکه نداشتن گواهی معاینه فنی خودرو تخلف است، گفت: خودروهایی که گواهی معاینه فنی ندارد، باید توسط دوربین‌های مکانیزه و پلاک‌خوان یا پلیس راهور اعمال قانون شود و شهروندان نیز آگاه باشند که هرچقدر خودروی آن‌ها آلودگی کمتری تولید کند، آب و هوای بهتری را تنفس می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه قطعه مهمی در خودروها با عنوان کاتالیز است که در مسیر خروجی دود از اگزوز قرار می‌گیرد، افزود: کاتالیز باید بسیاری از دودهای سمی را تصفیه کند، اما این قطعه تاریخ انقضا دارد و به‌طور طبیعی پس از مدتی کارایی خود را از دست می‌دهد، بنابراین کاتالیز باید به‌موقع تعویض و جایگزین شود.

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان تاکید کرد: در سال‌های اخیر به دلیل شرایط نامطلوب اقتصادی و افزایش قیمت‌ها، شهروندان توجه جدی به قطعه کاتالیز نداشته‌اند و تا زمانی که در محدود مجاز آلایندگی قرار داشته باشند از همان کاتالیز اولیه استفاده می‌کنند و به فکر تعویض یا جایگزین آن نیستند.

کد خبر 772846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.