حضور ۴۳ کشور در المپیاد جهانی فیزیک ۲۰۲۴

دانشگاه صنعتی اصفهان در پنجاه‌وچهارمین المپیاد جهانی فیزیک، میزبان دانش‌آموزان نخبه از ۴۳ کشور جهان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مجتبی بابایی اظهار کرد: با توجه به اینکه در بهترین حالت هر ۴۰ سال یک بار سهمیه برگزاری المپیاد جهانی فیزیک به هر کشور می‌رسد، برگزاری این رویداد در ایران و دانشگاه صنعتی اصفهان از ۱۷ سال گذشته برنامه‌ریزی شده بود.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های مهمی که موجب انتخاب ایران برای این رویداد شده است، مباحث اجتماعی و فرهنگی است، همچنین دانشگاه صنعتی اصفهان یکی از دانشگاه‌های مطرح از نظر علمی در سطح کشور و بین‌الملل است.

دبیر کل المپیاد جهانی فیزیک ۲۰۲۴ تصریح کرد: این رویداد با همکاری دانشگاه شهید رجایی به نمایندگی از وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه صنعتی اصفهان، مرداد سال جاری برگزار می‌شود.

به گفته بابایی، ۱۹۸ دانش‌آموز از ۴۳ کشور جهان در این دوره از بزرگ‌ترین رقابت بین‌المللی فیزیک شرکت می‌کنند و کشور ایران با پنج شرکت‌کننده در این رقابت حاضر می‌شود.

دبیر کل المپیاد جهانی فیزیک ۲۰۲۴ یادآور شد: این مسابقه علمی طی دو روز، یک روز برای امتحان نظری و یک روز امتحان تجربی، برگزار می‌شود که مدت هرکدام از این دو امتحان، پنج ساعت بوده و بین دو امتحان نظری و تجربی یک روز استراحت در نظر گرفته شده است.

بابایی ادامه داد: بر اساس اساسنامه این رقابت، نتایج نهایی در هر سال با رأی مجمع عمومی اعتبار یافته و در نهایت به ۸ درصد کل شرکت‌کنندگان، مدال طلا اعطا می‌شود. تعداد مدال‌های نقره و برنز به‌گونه‌ای است که در مجموع ۲۵ درصد شرکت‌کنندگان مدال طلا یا نقره و ۵۰ درصد شرکت‌کنندگان مدال طلا، نقره یا برنز گرفته باشند.

وی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی اصفهان پیش از این در سال ۱۳۸۶ میزبان المپیاد جهانی فیزیک بوده و در دوره فعلی نیز به دلیل وجود زیرساخت‌های لازم برای برگزاری آزمون و امکانات رفاهی و اسکان شرکت‌کنندگان، بار دیگر برای میزبانی توسط کمیته برگزاری انتخاب شده، تاکید کرد: ۱۹۸ دانشجوی دانشگاه صنعتی اصفهان به‌عنوان سرتیم‌یار، تیم‌یار، راهنما و نیروی اجرایی در این رویداد همکاری می‌کنند، همچنین در کنار برگزاری امتحانات علمی و نظری، برنامه‌های فرهنگی‌تفریحی از جمله بازدید از مجتمع فولاد مبارکه، مراسم گلاب‌گیری کاشان و مسجد جامع عتیق نیز برای شرکت‌کنندگان و سایر مهمانان این رویداد در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایمنا، افتتاحیه پنجاه‌وچهارمین المپیاد جهانی فیزیک یکم مرداد از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۲:۰۰ در سالن شیخ‌بهایی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می‌شود؛ این رویداد تا هفتم مرداد ادامه دارد.

کد خبر 772743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.