روز جهانی عدالت بین‌المللیWorld Day for International Justice + تاریخچه و پوستر

روز جهانی عدالت بین‌المللیWorld Day for International Justice هر سال هفدهم جولای (بیست‌وهفتم تیر ۱۴۰۳) برگزار می‌شود تا دادگاه‌های ملی و بین‌المللی برای قربانیان جنایات جنگی و ظلم‌های انجام‌گرفته علیه بشریت، عدالت را به مرحله اجرا بگذارند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، روز جهانی عدالت بین‌المللی World Day for International Justice یا International Justice Day هر سال در هفدهم جولای به‌عنوان بخشی از تلاش برای به رسمیت شناختن نظام عدالت بین‌المللی برگزار می‌شود و نشان می‌دهد دادگاه‌های ملی و بین‌المللی چگونه برای قربانیان جنایات جنگی و ظلم‌های انجام‌گرفته علیه بشریت، عدالت را به مرحله اجرا می‌گذارند. این تاریخ یادبود روز تصویب اساس‌نامه رم در سطح جهانی است و تضمین می‌کند کشورهای عضو دیوان کیفری بین‌المللی انتظارات جهان را از خود برآورده می‌کنند.

هدف از روز جهانی عدالت بین‌المللی متحد کردن همه کسانی است که می‌خواهند از عدالت حمایت کنند و حقوق قربانیان را ارتقا دهند، همچنین کمک به پیشگیری از جنایات جدی و جنایاتی است که صلح، امنیت و رفاه جهان را به خطر می‌اندازد.

تاریخ روز جهانی عدالت بین‌المللی ۱۴۰۳

روز جهانی عدالت بین‌المللی هر سال هفدهم جولای مصادف با بیست‌وهفتم تیر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

روز جهانی عدالت بین‌المللیWorld Day for International Justice + تاریخچه و پوستر

تاریخچه روز جهانی عدالت بین‌المللی

جهان در طول قرن‌ها شاهد مرزبندی‌ها و چالش‌های جدید بوده است. اتحادها ایجاد شد و شکست، جنگ‌ها آغاز شد و پایان گرفت، مردم مرتکب اعمال غیرقابل توصیفی علیه هم‌نوعان خود از مرد و زن و کودک شدند و جهان نیازمند عدالت بین‌المللی شد.

از این نیاز محاکمه نورنبرگ به وجود آمد که بسیاری آن را نقطه عطفی در ایجاد یک دادگاه بین‌المللی دائمی می‌دانند. این محکمه مجموعه‌ای متشکل از ۱۳ محاکمه بود که پس از جنگ جهانی دوم در نورنبرگ آلمان انجام شد تا جنایتکاران جنگی نازی را به دست عدالت بسپارند. متهمان از جمله مقامات حزب نازی و افسران عالی‌رتبه نظامی، صنعتگران آلمانی، وکلا و پزشکان، به اتهام جنایت علیه صلح و بشریت متهم شدند و برای نخستین بار کسی به جرم جنایت علیه بشریت تحت تعقیب قرار گرفت. دادگاه نورنبرگ در آن زمان بسیار بحث‌برانگیز بود.

روز جهانی عدالت بین‌المللیWorld Day for International Justice + تاریخچه و پوستر

محاکمه مهم دیگری در همان زمان معروف به دادگاه توکیو یا دادگاه جنایات جنگی توکیو (به‌طور رسمی به‌عنوان دادگاه نظامی بین‌المللی برای خاور دور، نیز تشکیل شد و رهبران امپراتوری ژاپن را به دلیل توطئه مشترک برای شروع و راه‌اندازی جنگ، جنایات جنگی متعارف و جنایات علیه بشریت محاکمه و محکوم کرد. پیش از کنفرانس دیپلماتیک رم ایتالیا در هفدهم جولای ۱۹۹۸ در مقابل سازمان ملل‌متحد نیز معاهده‌ای برای محاکمه متهمان به جنایات جدی در سطح بین‌المللی پیشنهاد شد. این معاهده که توسط ۱۲۰ کشور به عنوان اساس‌نامه رم تصویب شد، با تأسیس دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) در سال ۲۰۰۲ همراه بود.

دیوان کیفری بین‌المللی دادگاهی دائمی است که می‌تواند افراد مظنون به ارتکاب نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی را مورد تحقیق و تعقیب قرار دهد و از سال ۲۰۱۸ جرم تجاوز در شرایطی که مقامات ملی قادر یا مایل به مداخله نیستند نیز به آن اضافه شد، با این حال این دادگاه نمی‌تواند جایگزین دادگاه‌های ملی شود.

روز جهانی عدالت بین‌المللیWorld Day for International Justice + تاریخچه و پوستر

این دیوان که ۶ زبان انگلیسی، فرانسوی، عربی، چینی، روسی و اسپانیایی را به‌عنوان زبان‌های رسمی خود می‌شناسد، بخشی از سازمان ملل نیست و توسط اساسنامه رم تأسیس شده است و نهادی قضائی مستقل و متمایز از سازمان ملل ایجاد کرد. اساس‌نامه رم نتیجه یک فرآیند طولانی بررسی موضوع حقوق کیفری بین‌المللی در سازمان ملل بود.

۱۳۹ کشور معاهده این دیوان را امضا و نزدیک به ۸۰ کشور آن را تصویب کردند. دیوان کیفری بین‌المللی از زمان تأسیس ۲۰۰ محاکمه برای جنایات غیرقابل توصیف را با موفقیت به پایان رسانده است. تارنمای این دیوان اعلام کرده است که تاکنون ۳۵ قرار بازداشت صادر کرده و ۱۷ نفر نیز به دلیل جرایم خود توسط دادگاه آن بازداشت شده‌اند.

مجمع کشورهای عضو همچنین در طول کنفرانس بازنگری اساس‌نامه رم که در سال ۲۰۱۰ در کامپالا (اوگاندا) برگزار شد، تصمیم گرفت روز تصویب معاهده یعنی هفدهم جولای را به‌عنوان روز جهانی عدالت بین‌المللی جشن بگیرد.

روز جهانی عدالت بین‌المللیWorld Day for International Justice + تاریخچه و پوستر

جنایات علیه بشریت

بعضی از جنایات علیه بشریت که مستلزم نابودی است شامل آدم‌کشی، بردگی، شکنجه، حبس ناعادلانه، تجاوز، سقط جنین اجباری و سایر خشونت‌های جنسی، آزار و اذیت به دلایل سیاسی، مذهبی، نژادی و جنسیتی، انتقال اجباری جمعیت، ناپدید شدن اجباری افراد و اعمال غیرانسانی آگاهانه منجر به گرسنگی طولانی‌مدت می‌شود. عدالت بین‌المللی به معنای تضمین پاسخ‌گویی برای جدی‌ترین جنایات موجود شامل نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت، جنایات جنگی، شکنجه و ناپدید شدن اجباری است.

کد خبر 772332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.