فرهنگ عاشورایی در دل کوچه پس‌کوچه‌های اصفهان

یکی از خادمان هیئت زنجیرزنی رهنان با بیان اینکه این هیئت در سال ۱۳۹۵ ثبت ملی شد، گفت: طبق تحقیقات هیئت زنجیرزنان رهنان سابقه بیش از ۲۵۰ ساله دارد؛ این هیئت در ابتدای کار برای عزاداری از سنگ استفاده می‌کرد تا سر و صدا داشته باشد و مردم از خانه‌ها بیرون بیایند و همراهی کنند.

فضل‌الله شیروانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه هیئت زنجیرزنی رهنان در سال ۱۳۹۵ ثبت ملی شد، اظهار کرد: طبق تحقیقات هیئت زنجیرزنان رهنان سابقه بیش از ۲۵۰ ساله دارد؛ این هیئت در ابتدای کار برای عزاداری از سنگ استفاده می‌کرد تا سر و صدا داشته باشد و مردم از خانه‌ها بیرون بیایند و همراهی کنند، اما بعد از یک مدت به دلیل اینکه سنگ سنگین بوده، در دست شکسته می‌شده و دست را زخمی می‌کرده است به جای سنگ از چوب استفاده می‌کردند و حمل آن برایشان راحت بوده و صدایی بهتر از سنگ داشته است.

وی افزود: بعد از مدتی سر چوب‌هایی به طول ۲۰ سانت را می‌تراشیدند، نخ می‌بستند و پنج تا شش مورد از آن‌ها را به عنوان زنجیر استفاده می‌کردند، اما پس از یک مدت که مردم با صنعت آشنا و وسایل کاری و ابزار فراهم می‌شو، شروع به ساختن زنجیرهای دانه‌درشت در شهر رهنان می‌کنند و این را تاکنون ادامه داده‌اند.

ذاکر و خادم هیئات تصریح کرد: آن چیزی که این هیئت را نسبت به دیگر هیئات برجسته کرده، سبک زنجیر زدن رهنان به‌صورت دو زنجیره است؛ لازم به ذکر است که همچون این سبک در دیگر شهرها نیست، چراکه از هیچ‌گونه آلات موسیقی در آن استفاده نمی‌شود و صدای خواننده با زنجیرِ زنجیرزن در یک زمان هماهنگ اتفاق می‌افتد و زیبایی کار در این است.

شیروانی با بیان ویژگی‌های هیئت زنجیرزنی عنوان کرد: وزن زنجیرها از ۳ تا ۳.۵ کیلوگرم شروع و تا ۵ کیلو نیز می‌رسد، همچنین این زنجیرها دو زنجیره هستند و اصلاً یک زنجیره‌ای نداریم، حائز اهمیت است که جمعیتی بیش از هزار نفر جهت شرکت در زنجیرزنی جمع می‌شوند و همراهی می‌کنند، مزید بر علت می‌توان به لباس سنتی شهر رهنان اشاره داشت که افراد شلوار گشاد به همراه پیراهن مشکی می‌پوشند و اگر بتوانند از کلاه نمدی که کشاورزان و دامداران دارند استفاده می‌کنند و کفش و گیوه می‌پوشند.

وی با اشاره به اینکه در ایام محرم از اطراف شهر اصفهان برای دیدن این هیئت که ثبت ملی شده است می‌آیند، گفت: این هیئت با مردم عجین است، چراکه یک سرمایه ملی و مذهبی است و از هیچ جایی جز مردم حمایت نمی‌شود.

ذاکر و خادم هیئات اظهار کرد: پیش از شروع دهه محرم خود مردم به صورت خودجوش حسینه‌ها را آماده می‌کنند و این نشان می‌دهد که عزاداری در مویرگ‌های این مردم جا گرفته است، این هیئت در رگ و ریشه نفوذ کرده و همچون گنجی در گوشه‌ای از اصفهان قرار گرفته است که صحنه هیجان‌انگیز و غیرقابل توصیفی را رقم می‌زند.

شیروانی ادامه داد: در این زنجیرزنی یک نفر فرمان می‌دهد، یک نفر می‌خواند و بیش از ۲۰۰۰ زنجیرزن بدون دخالت آلات موسیقی زنجیر می‌زنند و صحنه پرشوری را می‌آفرینند.

کد خبر 771498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.