شهابالدین کرمانشاهی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مشارکت مردم و بخش خصوصی برای حوزه حملونقل اظهار کرد: مدیریت شهری باید توان گفتوگو با آحاد جامعه را داشته باشد و آنها را در حل مسائل مرتبط با حملونقل و آگاهسازی نسبت به تأثیر حملونقل شریک سازد.
وی افزود: بیشتر مواقع موضوعات بهرهبرداری در حوزه حملونقل قابل واگذاری است و مواردی از جمله تأمین دوربینهای نظارتی سطح شهر، فراهم کردن ناوگان شهری و دیگر موارد را میتوان با مشارکت عمومی و خصوصی در تأمین مالی تأمین کرد.
دکترای برنامهریزی حملونقل و عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران تاکید کرد: در سطح دیگر مشارکت شهروندان میتوان به مشارکت عمومی و خصوصی در تأمین هزینههای مرتبط با پروژههای حملونقل اشاره کرد که به عنوان تکنیکهای خصوصیسازی یا استفاده از توان بخش خصوصی برای فراهم کردن زیرساختها استفاده میشود.
کرمانشاهی گفت: در رابطه با موضوع مشارکت، دو بحث قابل طرح است که آحاد جامعه به عنوان نخستین طرح هستند و افزایش آگاهی آنها نسبت به مسائل حوزه حملونقل و نیاز مشارکت عموم مردم در مسیر یافتن راهحل درست، اصلاح رفتار و گرفتن تصمیمات سنجیده بسیار مؤثر است.
وی ادامه داد: در حال حاضر باید خدمات مناسب حملونقل همگانی داشت و در کنار آن سرمایهگذاریهای زیرساختی را با برنامههای بلندمدت مدنظر قرار داد.
دکترای برنامهریزی حملونقل و عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد تجربه کمتری در مشارکت آحاد شهروندان در برنامهریزی برای افزایش آگاهی، تغییر رفتار، تعیین و مشخص کردن چالشها و اولویتبندی حل مسائل داریم و استفاده از این موضوع در اصفهان باید با جدیت بیشترین دنبال شود، زیرا اصفهانیها و مدیریت شهری این کلانشهر علاقه زیادی به اصفهان دارند.
کرمانشاهی با اشاره به وضعیت زیرساختهای حملونقل شهر اصفهان گفت: شهر اصفهان در دو دهه اخیر سرمایه بزرگی را به بخش حملونقل اختصاص داده است و یک خط مترو فعال دارد، همچنین سرمایهگذاریهای بسیاری در بخش زیرساختهای حملونقل شخصی انجام داده است.
وی افزود: بیش از ۶۰ کیلومتر خطوط اتوبوس تندرو در این شهر وجود دارد و جزو شبکههای خوب بهشمار میرود، اما کمبود قابل توجهی ناوگان در بخش حملونقل همگانی دارد که با نوسازی و اضافه شدن ناوگان، این مسئله نیز حل میشود.
دکترای برنامهریزی حملونقل و عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران تاکید کرد: اصفهان در بخش اطلاعرسانی خدمات حملونقل هماهنگی به مسافران و یکپارچهبودن خطوط حملونقل همگانی با مشکل روبهرو شده است، همچنین حملونقل شکلهای مختلفی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
کرمانشاهی گفت: توسعه سیستمهای دوچرخه و اسکوتر و استفاده از موتور برقی میتواند تکمیلکننده شیوههای مختلف حملونقل در اصفهان باشد، البته توسعههای بلندمدت در کنار پاسخگویی به نیاز فعلی شهروندان باید مورد توجه قرار گیرد.
نظر شما