امین همدانی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در تمام دنیا اهمیت بسیاری به مسافران و سازمان حملونقل داده میشود، زیرا این سازمان بهطور مستقیم با جان شهروندان در ارتباط است، همچنین برای تشویق مردم به استفاده از وسایل حملونقل عمومی باید از اتوبوسهای بهروز با امکانات کافی که دارای سیستم گرمایش و سرمایش است و خدمات مناسبی را به سالمندان و کودکان ارائه میدهد، استفاده کرد.
وی با اشاره به توانمندیهای بخش خصوصی افزود: راهحلی که در تمام کشورها برای بهبود حملونقل عمومی ارائه شده، استفاده از سرمایهگذاری بخش خصوصی است، بنابراین مدیریت شهری اصفهان میتواند بهعنوان بازوی شهرداری برای ارتقای زیرساختهای حملونقل پاک، با کمک بخش خصوصی نسبت به نوسازی ناوگان اتوبوس و خرید اتوبوسهای برقی و هیبریدی اقدام کند.
دکترای حملونقل تاکید کرد: در حال حاضر در سازمان اتوبوسرانی شهر اصفهان اتوبوسهایی وجود دارد که عمر خدمترسانی بهینه آنها به پایان رسیده است، در حالی که با توجه به استانداردها، عمر مفید اتوبوسها بین چهار تا پنج سال است.
همدانی با اشاره به کمبود اتوبوس در شهر اصفهان گفت: از دیگر دغدغههای این سازمان، کمبود اتوبوس مورد نیاز شهر است در اصفهان ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ اتوبوس فعال نیاز است که در حال حاضر این کلانشهر ۷۰۰ اتوبوس کمبود دارد.
وی با اشاره به آلودگی هوای شهر اصفهان ادامه داد: مشکل دیگری که در رابطه با ناوگان حملونقل عمومی مطرح است، آلایندگی موجود از طریق اتوبوسها است؛ سوخت مصرفی این اتوبوسها مطلوب نیست و استانداردهای لازم را ندارد، به همین علت موجب آلودگی در شهر میشود، در صورتی که هدف استفاده از حملونقل عمومی کاهش آلایندگی بوده است، اما این اتوبوسها به علت کارکرد با تکنولوژی قدیمی، موجب تولید آلودگی نیز میشوند.
دکترای حملونقل در خصوص هوشمندسازی سیستم حملونقل عمومی تصریح کرد: سیستم حملونقل عمومی به مدیریت جامع نیاز دارد تا موجب همپوشانی خطوط مترو، اتوبوس، مینیبوس و تاکسیها شود؛ سیستمی مؤثر که زمان سرویسدهی، مدت زمان رسیدن به مقصد را به صورت هوشمند در اختیار مسافران قرار دهد و مسافران نیز بتوانند با نصب نرمافزار در گوشی هوشمند خود از پیشنهاد این سیستم برای انتخاب بهترین مسیر، درستترین خط اتوبوس و مترو استفاده کنند.
همدانی گفت: یکی از راههای رفع این مشکلات، استفاده از اتوبوسهای برقی است؛ با ورود اتوبوسهای جدید سن ناوگانها پایین میآید و آلایندگی تولید شده از سوی این سیستم از بینمیرود، اما باید برای استفاده از اتوبوسهای برقی، هیبریدی و ترکیبی، پایانههای مخصوصی برای شارژ باتری و تعمیرات اتوبوس در نظر گرفته شود، چراکه اگر به این نوع زیرساختها توجه لازم نشود، اتوبوسهای برقی پس از مدتی از خط خارج میشود و بدون استفاده باقی میماند.
نظر شما