تداوم افزایش شاخص آلاینده‌ها همراه با گردوخاک در اصفهان/ دمای هوا ۲ درجه خنک‌ می‌شود

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به صدور دو هشدار نارنجی و زرد از وزش باد به نسبت شدید تا شدید، تندباد و طوفان لحظه‌ای، همراه با گردوخاک و کاهش دید، بالا رفتن شاخص آلایندگی‌ها و قرار گرفتن در شرایط ناسالم تا اواسط هفته در نواحی مستعد استان خبر داد.

نوید حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: بررسی نقشه‌های هواشناسی بیانگر شرایط افزایش ابر در بیشتر مناطق طی سه روز آینده بر روی استان است.

وی افزود: بر این اساس طی ساعات بعدازظهر و اوایل شب وزش باد در مناطق شمالی و شرقی استان به گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا همراه خواهد بود و تا حدودی به نواحی مرکزی نیز نفوذ خواهد کرد.

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: در مناطق غربی و جنوبی استان شرایط بارش رگباری موقت وجود دارد، از این‌رو مخاطرات ناشی از باد و گردوخاک در نیمه شمالی طی هشدار سطح نارنجی هواشناسی اطلاع‌رسانی شده است.

وی درباره صدور هشدار سطح نارنجی با تشدید و تداوم شرایط باد گردوخاک و کاهش دید از اوایل وقت امروز تا ابتدای روز سه‌شنبه نوزدهم تیر در استان تصریح کرد: وزش باد به نسبت شدید تا شدید، تندباد و طوفان لحظه‌ای، همراه با گردوخاک و کاهش دید در نواحی شرقی و شمالی استان کاهش کیفیت هوا در مناطق مرکزی، بالا رفتن شاخص آلایندگی‌ها و قرار گرفتن در شرایط ناسالم پیش‌بینی شده است.

حاجی‌بابایی گفت: فعالیت این سامانه مناطقی از شهرستان‌های اصفهان به ویژه آران و بیدگل، اردستان، انارک، چوپانان، بادرود، خور و بیابانک، کاشان، مهاباد، نائین، نطنز، ورزنه، زواره و کوهپایه، را فرا خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: کاهش شعاع دید و کیفیت هوا به ویژه در نیمه نخست روز، احتمال اختلال در تردد محورهای مواصلاتی در نیمه شرقی و شمالی استان، احتمال سقوط اشیا و آسیب به سازه‌های موقتی از مخاطرات سامانه مذکور است.

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان اضافه کرد: ممنوعیت تردد غیرضروری در سطح شهر به ویژه افراد آسیب‌پذیر، احتیاط در تردد جاده‌ای، نداشتن جابه‌جایی با گلایدر و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، پرهیز از پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه ساخت و درختان کهنسال، خودداری از سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع توصیه می‌شود.

وی پیرامون صدور هشدار سطح زرد با تقویت و ماندگاری توده هوای گرم از بعدازظهر پنجشنبه چهاردهم تا اواخر وقت دوشنبه هجدهم تیر در استان گفت: روندی افزایش دما مناطق مرکزی، شمالی و شمال شرقی به ویژه اصفهان، آران و بیدگل، اردستان، انارک، چوپانان، بادرود، خمینی‌شهر، خور و بیابانک، برخوار (دولت‌آباد)، کاشان، کبوترآباد، مهاباد، نائین، نجف‌آباد و ورزنه را فرا خواهد گرفت.

حاجی‌بابایی شرایط گرمازدگی، افزایش تبخیر و تعرق در گیاهان را از مخاطرات فعالیت و ماندگاری توده هوای گرم در استان دانست و اظهار کرد: محافظت از گرمازدگی و اتخاذ تدابیر لازم به ویژه افراد با بیماری پوستی در ساعات اوج گرما، نداشتن ماندگاری سرنشین در خودرو طی مدت روند افزایشی دما و مصرف بهینه و مدیریت حامل‌های انرژی تاکید و توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه دمای هوا طی ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان یک تا دو درجه کاهش خواهد داشت و پس از آن روند تدریجی گرم شدن هوا پیش‌بینی می‌شود، افزود: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۴۰ درجه سانتی‌گراد و کمینه آن بامداد فردا به ۲۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به اینکه دمای هوای ۱۱ شهرستان اصفهان بر مرز و بالاتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد ثبت شده است، گفت: شهرستان‌های آران و بیدگل، بادرود، خوروبیابانک، کاشان، با دمای ۴۲، مهاباد با دمای ۴۱ درجه، شهر اصفهان، چوپانان، خمینی‌شهر، فرودگاه اصفهان، کبوترآباد و ورزنه با دمای ۴۰ درجه، به ترتیب گرم‌ترین نقاط در استان ثبت شدند.

وی خاطرنشان کرد: کاشان با دمای ۴۲ درجه سانتی‌گراد و بوئین میاندشت با کمینه دمای ۱۵ درجه به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق استان هستند.

کد خبر 770050

برچسب‌ها