ثبت گونه نادر جانوری «رودک عسل خوار» برای اولین بار در اردستان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اردستان از ثبت گونه نادر جانوری «رودک عسل خوار» برای اولین بار، توسط یکی از اهالی روستای اونج در زیستگاه آزاد این شهرستان خبر داد.

حسین شواخی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه ثبت این‌گونه جانوری در مناطق تحت مدیریت شهرستان اردستان یک اتفاق و رویداد خوب و امیدبخش برای تداوم شرایط زیستی حیات وحش شهرستان است، اظهار کرد: مناطق و زیستگاه‌های حوالی روستای اونج شهرستان اردستان یکی از مناطق بکر و مناسب برای زیست گونه‌های کم نظیر جانوری است.

وی از ثبت رودک عسل خوار برای اولین بار توسط یکی از اهالی روستای اونج در زیستگاه آزاد این شهرستان خبر داد و افزود: رودک عسل خوار از گونه پستانداران ایران است، برخلاف بیشتر پستانداران، رنگ پشت آن سفید یا خاکستری متمایل به زرد و رنگ پهلوها و زیر بدن سیاه است و در ناحیه سر نوارهای سیاه و سفید وجود ندارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اردستان پیرامون اینکه بارزترین ویژگی ظاهری رودک عسل‌خوار این است که برخلاف سایر جانوران روی بدن‌شان روشن‌تر از زیر بدن است، تصریح کرد: رنگ بدن سیاه بوده و نوار سفید رنگی از بالای چشم‌ها تا انتهای دم امتداد دارد.

وی گفت: این گونه تک‌زی بوده، اما ممکن است در گروه‌های کوچکی که حداکثر سه عضو داشته باشد، زندگی کند، بسیار پنهان‌کار است و شب‌ها در گستره خانگی خود به فعالیت می‌پردازد، با ناخن‌های قوی خود سوراخ‌هایی می‌کند یا در سوراخ‌های طبیعی، شکاف سنگ‌ها و سوراخ درختان لانه می‌سازد.

شواخی خاطرنشان کرد: این‌گونه برای یافتن عسل از درختان بالا می‌رود، به علت ایجاد بوهای بسیار تند و تهوع‌آور از غده‌های زیر دم، داشتن دندان‌های تیز و آرواره‌های قوی، پوست کلفت و چرم مانند و حالت تهاجمی به او لقب جنگ‌جوی بدون رقیب داده‌اند، رودک قادر است در پوست خود که بسیار شل است بچرخد و با این عمل می‌تواند حتی حیوانی را که پشت گردنش را گرفته است، گاز بگیرد.

کد خبر 770005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.