مصرف کدام ویتامین‌ها در دوران بارداری لازم است؟

متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: فولیک اسید، ویتامین C، ویتامین A، ویتامین D، آهن، ویتامین B12، کلسیم، ید، زینک یا روی و امگا ۳ از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی محسوب می‌شوند که تامین آن‌ها در دوران بارداری حائز اهمیت است.

ضیاالدین مظهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه سلامت مادر باردار و جنین در دوران بارداری با توجه به مصرف مناسب ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز تضمین خواهد شد، اظهار کرد: داشتن تغذیه و رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری مناسب‌ترین راه برای تأمین ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گاهی اوقات نمی‌توان به تنهایی با تکیه بر رژیم تغذیه‌ای، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز در دوران بارداری را تأمین کرد، افزود: فولیک اسید، ویتامین C ، ویتامین A، ویتامین D، آهن، ویتامین B12، کلسیم، ید، زینک یا روی و امگا ۳ از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی محسوب می‌شوند که تأمین آن‌ها در دوران بارداری حائز اهمیت است.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: فولیک اسید در تولید گلبول‌های خونی و سنتز ماده ژنتیکی سلول نقش دارد و کمبود آن می‌تواند کاهش تولید DNA و تولید گلبول‌های قرمز غیرطبیعی را به همراه داشته باشد، همچنین کمبود این ویتامین منجر به نقص تشکیل لوله عصبی در جنین می‌شود و با توجه به این موضوع، مصرف فولیک اسید باید پیش از دوران بارداری آغاز شود.

مظهری با اشاره به لزوم تداوم مصرف فولیک اسید تا پایان شیردهی ادامه داد: افراد باید مدنظر داشته باشند که مصرف بیش از اندازه فولیک اسید همچون تمام مواد مغذی دیگر می‌تواند منجر به افزایش خطر بعضی بیماری‌ها شود؛ منابع غذایی فولیک اسید شامل دل، قلوه، جگر، عدس، اسفناج، بادام زمینی، تخم مرغ، بادام، سویا، آب پرتقال، لوبیا و انواع سبزی‌ها می‌شود.

وی گفت: کاهش سطح ویتامین C در مادر باردار می‌تواند خطر افزایش پارگی زودرس غشاهای جنینی را به همراه داشته باشد و با توجه به اینکه نیاز مصرف ویتامین C در دوران بارداری حدود ۸۵ میلی‌گرم در روز است، افراد به‌راحتی می‌توانند با مصرف انواع مرکبات، گوجه فرنگی، گل کلم، طالبی، توت فرنگی، جعفری، اسفناج و کیوی، این میزان ویتامین را دریافت کنند.

مظهری اضافه کرد: منابع گیاهی ویتامین A شامل طالبی ،هلو آلو، گوجه فرنگی، نارنگی، خرمالو، اسفناج، جعفری و هویج است و منابع جانوری این ویتامین شامل لبنیات، کره، تخم مرغ و جگر می‌شود؛ افراد باید توجه داشته باشند که مصرف این ویتامین با منشأ گیاهی در دوران بارداری هیچ خطری نخواهد داشت، اما مصرف زیاد آن با منشأ جانوری می‌تواند به جنین صدمه بزند.

وی با بیان اینکه کمبود ویتامین D در مادران باردار عوارض کوتاه مدت و بلند مدت فراوانی همچون پوکی استخوان، مشکلات دندان و کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن را به همراه خواهد داشت، افزود : مادران باردار در صورت کمبود این نوع ویتامین می‌توانند با تجویز پزشک یا متخصص تغذیه آن را دریافت کنند.

کد خبر 769795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.