آلیس در سرزمین عجایب؛ داستان یا واقعیت؟

شخصیت اصلی داستان محبوب آلیس در سرزمین عجایب بر اساس یک شخص واقعی ساخته شده است که اولین نسخه کتاب را به‌عنوان هدیه کریسمس از دستان خود نویسنده دریافت کرد. این داستان یک سال بعد و پس از بازبینی مجدد توسط نویسنده منتشر شد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، دنیای تخیلی شگفت‌انگیز داستان آلیس در سرزمین عجایب Alice in Wonderland که در سال ۱۸۶۵ توسط لوئیس کارول به تصویر کشیده شد، روایتگر دختر جوانی است که در سنی حساس با موانع دنیوی روبه‌رو می‌شود.

آلیس در سرزمین عجایب؛ داستان یا واقعیت؟

بیش از یک قرن بعد، این کتاب نه تنها به‌خاطر داستان اصلی و شخصیت‌هایش، بلکه به دلیل فیلم‌هایی که از روی آن ساخته شده است، همچنان محبوبیت زیادی دارد. مردم همچنین از سایر اقتباس‌ها مانند اجراهای تئاتر و انواع متعدد کالاهایی با تصویر شخصیت‌ها و فضاهای این داستان لذت می‌برند.

آلیس در سرزمین عجایب به‌حدی در میان عاشقان ژانر فانتزی محبوب و مورد احترام است که حتی در بعضی از نقاط جهان، چهارم جولای به‌عنوان روزی منتسب به آن نام‌گذاری شده است، چرا که آلیس در این تاریخ وارد سوراخ خرگوش شد.

آلیس در سرزمین عجایب؛ داستان یا واقعیت؟

جالب آنکه سوراخ خرگوش در این داستان نشان‌دهنده ورود به دنیای جدید است و به قدری محبوب شد که مردم از انتشار داستان به بعد از آن به‌عنوان استعاره‌ای برای رفتن به یک مکان جدید یا مواجه شدن با مشکلات پی در پی استفاده کردند.

جدا از تمام جزئیات فوق‌العاده مربوط به داستان، آن‌چه موجب شگفتی داستان آلیس در سرزمین عجایب می‌شود، این است که شخصیت اصلی آن بر اساس یک شخص واقعی ساخته شده است.

تولد داستان آلیس در سرزمین عجایب

لوئیس کارول با نام اصلی چارلز لوتویج داجسون در چشایر انگلستان و در میان خانواده‌ای مرفه به دنیا آمد. از آنجا که هم‌چون خواهر و برادرش لکنت‌زبان داشت مورد پذیرش هم‌سالان خود در مدرسه قرار نگرفت، اما اجازه نداد این امر مانع زندگی‌اش شود. وی سال‌های اولیه تحصیلات خود را در خانه گذراند، بعدها به مدرسه راگبی و پس از آن به دانشگاه معتبر آکسفورد رفت و ریاضی‌دان شد.

آلیس در سرزمین عجایب؛ داستان یا واقعیت؟

کارول به تدریس ریاضیات در کالج کریس‌چرچ در آکسفورد مشغول شد و هم‌زمان کتابدار کالج نیز بود. وی چندین کتاب با محوریت ریاضی نوشت. در همین زمان به عکاسی نیز به‌عنوان پدیده‌ای جدید و نوآورانه علاقه‌مند شد. علاقه وی به مطالعه از همان سنین کم موجب شد که او از کودکی شعر و داستان بنویسد. انتشار این داستان‌ها در مجلات گوناگون برای وی با موفقیت و محبوبیت متوسطی به همراه بود.

در سال ۱۸۵۶ هنری لیدل رئیس کالج محل کار کارول شد. وی به‌همراه خانواده‌اش شامل سه دختر به نام‌های آلیس، لورینا و ادیت نقل مکان کرده بود. این خانواده به چهره‌های مهم زندگی کارول تبدیل شدند. با افزایش روابط دوستانه بین آن‌ها، نویسنده بچه‌ها را به چند سفر کوتاه با قایق در رودخانه تیمز برد. طی این سفرها کارول که در آن زمان در دنیای ادبیات شناخته شده بود، با تعریف داستانی بر اساس دختری به نام آلیس، دختربچه‌ها را سرگرم می‌کرد. دخترها به‌حدی این داستان را دوست داشتند که در هر سفر از وی می‌خواستند بازهم آن را برایشان تعریف کند.

آلیس در سرزمین عجایب؛ داستان یا واقعیت؟

کارول در سال ۱۸۶۴ نسخه اولیه آلیس در سرزمین عجایب را به‌عنوان هدیه کریسمس به آلیس لیدل داد و یک سال بعد با بررسی مجدد داستان آن را به‌طور رسمی منتشر کرد. نویسنده در این زمان لورینا و ادیت را به‌عنوان شخصیت‌های لوری و ای گلت اضافه کرد و سال‌های پس از آن، شخصیت‌های بیشتری مانند کلاه‌دار دیوانه و گربه چشایر را به کتاب افزود.

وی هفت سال پس از انتشار کتاب آلیس در سرزمین عجایب یعنی در سال ۱۸۷۱، کتاب آن سوی آینه Through the Looking Glass را به‌عنوان دنباله این کتاب نوشت و منتشر کرد.

آلیس در سرزمین عجایب؛ داستان یا واقعیت؟

کد خبر 768988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.