«تفریح» بسترساز زندگی سالم در شهر زندگی

تفریح کردن، ذهن را فعال می‌کند و پیر و جوان و زن و مرد نمی‌شناسد، چراکه هر فرد در جامعه با هر نوع سبک زندگی نیاز به تفریح و سرگرمی دارد، همچنین از فواید مهم تفریح، شکوفایی استعداد افراد به‌ویژه کودکان است، چراکه با بازی‌کردن، مهارت‌های فردی و اجتماعی کودکان شکوفا شده و در مسیر جدیدی رشد خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، «تفریح» در لغت به معنای فرح، خوشی، تفرج، گشت و بازی است و در اصطلاح به اعمالی گفته می‌شود که توسط افراد در اوقات فراغت انجام می‌شود.

تفریح جز جدایی‌ناپذیر زندگی انسان‌ها به‌ویژه کودکان است که سن و جنس در آن مطرح نیست و افراد در تمام سنین با هر جنسیتی نیاز به تفریح دارند؛ تفریح کردن بزرگ و کوچک، پیر و جوان و زن و مرد نمی‌شناسد، چراکه هر فرد در جامعه با هر نوع سبک زندگی نیاز به تفریح دارد.

درواقع تفریح، باطری ذهن را شارژ می‌کند و می‌توانیم با تمرکز بیشتری به فعالیت‌های روزانه خود بپردازیم، بنابراین تعطیلات پایان هفته بهترین فرصت برای تجدید قوا و متمرکز کردن انرژی برای یک آغاز عالی در هفته پیش‌رو است که این موضوع تنها برای افراد شاغل نیست و مادران خانه‌دار نیز به دلیل فعالیت‌هایی که در طول هفته در منزل انجام می‌دهند، به مرور خسته و کسل می‌شوند، بنابراین با یک تفریح سالم و نشاط‌بخش می‌توانند، انرژی رفته خود را بازگردانند، همچنین یکی از فواید مهم تفریح، شکوفایی استعدادهای افراد به‌ویژه کودکان است، چراکه با بازی‌کردن، مهارت‌های فردی و اجتماعی کودکان شکوفا شده و در مسیر جدیدی رشد خواهند کرد.

اغلب اوقات به‌ویژه در ایام تعطیل با این پرسش مواجه می‌شویم که برای گذراندن وقت خود در اوقات فراغت چه کنیم؟؛ شاید گزینه‌های بسیاری در ذهن داشته باشیم، اما در عین حال ممکن است، هیچکدام جذابیت چندانی برای ما نداشته باشد.

بازی‌کردن نخستین فعلی است که برای تفریح‌کردن انجام می‌شود؛ بازی‌های فکری بیشتر برای سنین بزرگسال و بازی‌های پر تحرک برای رنج سنی کودکان و نوجوانان بیشترین کاربرد را دارد، این در حالی است که اگر امکان بازی‌های ورزشی چون والیبال، تنیس روی میز یا ورزش‌هایی این چنین در پارک‌ها یا زمین‌های بازی وجود داشته باشد در تمام سنین می‌توانند برای داشتن یک تفریح مهیج و سالم از بازی‌های پر تحرک و نشاط‌آور استفاده کنند.

در مجموع تفریح‌کردن می‌تواند شامل موارد بسیاری همچون کتاب‌خواندن، گوش‌کردن به موسیقی، تماشای برنامه‌های تلویزیون یا فیلم‌های سینمایی، خریدکردن، طبیعت‌گردی، رفتن به پارک و سینما، آشپزی، نقاشی یا بافتنی‌کردن باشد، اما در دنیای امروز افراد در جوامع مختلف بیشترین وقت خود را در فضای مجازی می‌گذرانند و می‌توان گفت، واژه تفریح یا فعلی که برای سرگرمی به کار می‌رود تنها در دنیای مجازی یافت می‌شود.

اغلب اوقات و بیشتر افراد به محض فراغت از کارهای روزانه و اصلی خود به‌رغم اینکه تمام روز را برای انجام این فعالیت‌ها به ارتباط با شبکه‌های ارتباطات جهانی و دستیابی به اطلاعات گسترده در این شبکه مشغول هستند، اما در اوقات فراغت نیز برای رفع خستگی و سرگرمی نیز به دنیای مجازی و رسانه‌های اجتماعی رجوع خواهند کرد و آن را به پیاده‌روی، بازی‌های پر تحرک یا جمعی ترجیح خواهند داد.

امیر مؤمنان، حضرت علی (ع) می‌فرماید «مؤمن را سه وقت است؛ وقتی که در آن با پروردگار خود به راز و نیاز می‌پردازد، وقتی که به حساب نفس خود می‌رسد و وقتی که به لذت‌های حلال و خوش می‌گذراند»، اما پرسش اینجاست که در حال حاضر این لذت حلال چه می‌تواند باشد و خانواده‌ها یا مدیران شهری برای این موضوع چه برنامه‌ای خواهند داشت تا بیش از پیش به آن پرداخته و زیرساخت‌های آن در شهرها فراهم شود؟

اهمیت این موضوع از آنجاست که تفریح‌کردن، فرصتی مناسب برای دور هم جمع‌شدن و داشتن گفت‌وگویی گرم و صمیمی با دیگران را فراهم می‌کند، از سوی دیگر اختصاص دادن زمانی برای داشتن سرگرمی‌های مفرح در بلندمدت به حفظ سلامت روان و دستیابی به آرامش ذهنی افراد کمک شایانی خواهد کرد.

به گفته سیدعلی معرک‌نژاد، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان پارک جنگلی ناژوان، پارک کوهستانی صفه و مجموعه شهر رویاها ازجمله اماکن و مجموعه‌های تفریحی و گردشگری این کلان‌شهر است که با به‌روزرسانی تجهیزات و امکانات شهر رویاها، بازی‌های جدیدی به این مجموعه اضافه و بعضی بازی‌ها برای نخستین‌بار در سطح کشور در این مجموعه رونمایی شده است تا در راستای افزایش سرانه تفریح در سبد خانوار شهروندان و گردشگران بتوانند از این مجموعه بهره‌مند شوند.

«تفریح» بسترساز زندگی سالم در شهر زندگی

افزایش سرانه تفریح یکی از محورهای اصلی شهر زندگی در شورای ششم است

علی صالحی، سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به بسترهای تفریحی در این کلان‌شهر اظهار می‌کند: شهر اصفهان برای داشتن اماکن و زیرساخت‌های تفریحی تابستانه و زمستانه، علاوه‌بر شهرداری نیاز به مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دارد تا ظرفیت‌های تفریحی بیشتری به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان فراهم کند.

وی می‌افزاید: یکی از مسائلی که در «شهر زندگی» اهمیت ویژه‌ای دارد، سرانه تفریح و گردشگری در سبد خانوار است که از ابتدای دوره ششم نیز درباره این موضوع به‌عنوان یکی از محورهای اصلی شهر تلاش شده است.

ایجاد فضای تفریحی سرپوشیده در شهر اصفهان با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در دستور کار است

سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: احیای ظرفیت‌های موجود که مدتی به تعطیلی رسیده بود و بازسازی، نوسازی و قابل استفاده شدن آن‌ها، ارتقای بهره‌برداری و بهره‌وری از دستگاه‌های مراکز تفریحی با فراخوان‌ها، رویدادها و طرح‌هایی که اجرا می‌شد، همچنین ایجاد ظرفیت‌های جدید در چند فاز کوتاه مدت، بلند مدت، میان مدت در بخش‌های مختلف همچون شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان، کمک کننده این مسیر است.

صالحی با اشاره به فضاهای تفریحی در نصف جهان می‌گوید: در چند منطقه شهر اصفهان فضاهای بازی کودکانه به‌صورت مسقف تعریف شده که این فضاها زیر مجموعه شرکت توسعه سیاحتی سپاهان و شهرداری این کلان‌شهر است.

وی با بیان اینکه ایجاد فضای تفریحی سرپوشیده در شهر اصفهان با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در دستور کار است، خاطرنشان می‌کند: در شهرداری این کلان‌شهر بعضی زیرساخت‌ها تغییر کاربری پیدا کرده و فضای مناسبی برای تفریح شهروندان شده است.

«تفریح» بسترساز زندگی سالم در شهر زندگی

راه‌اندازی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های تفریحی جدید در اصفهان

سعید ساکت، مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان با بیان اینکه این شرکت مجری و بهره‌بردار ابرسازه‌های تفریحی کلان‌شهر اصفهان است، اظهار می‌کند: مجموعه تله‌سیژ ناژوان و مجتمع گردشگری صفه با ظرفیت‌های تفریحی، خدماتی، ورزشی و گردشگری و مجموعه ۱۷ هکتاری شهر رویاها در حال حاضر خدمت‌رسان شهروندان و گردشگران است.

وی با اشاره به اینکه رویکرد شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان در دو بخش تقسیم می‌شود، می‌افزاید: استانداردسازی و توجه به الگوی فعالیت مداوم و استاندارد خدمت و جذب ظرفیت‌های جدید گردشگری که بتواند سطح خدمات را در پهنه‌های تفریحی موجود ارتقا دهد، در بخش نخست جای دارد.

مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان با توجه شعار «اصفهان من شهر زندگی»، خدماتی به شهروندان ارائه می‌شود که مبنای آن توسعه خدمات، فراگیری جغرافیایی آن و ارائه خدمات استاندارد به شهروندان است، از این‌رو در نقطه‌گذاری‌های فعالیتی، گردشگری و تفریحی، شرکت توسعه نیز از همین ادبیات پیروی می‌کند تا بتوانیم خدمات را در این زمینه توسعه دهیم.

ساکت با بیان اینکه در این دوره ارتقای تمام ظرفیت‌ها در دستور کار بوده و اتفاقات خوبی رقم خورده است، ادامه می‌دهد: ابتدای فعالیت دوره جدید شرکت، استانداردسازی‌ها یک چالش جدی بود که با همکاری خوب کارکنان شرکت توسعه، در این زمینه موفق شدیم.

خانه کودک در ایستگاه شماره یک تله‌سیژ ناژوان اصفهان ایجاد شد

وی با اشاره به دسته‌بندی سبد تفریحی شهر در چهار دسته به لحاظ ارزش ریالی در ابرپروژه‌ها، پروژه‌های بزرگ، پروژه‌های متوسط و پروژه‌های کوچک مقیاس می‌گوید: در دوره‌ای هستیم که بیشترین نگاه حمایتی نسبت به توسعه حوزه تفریح و گردشگری وجود دارد و باید از این فرصت طلایی استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: طی سال‌های گذشته در راستای توسعه تفریح، دغدغه سناریوی بهره‌برداری از بازی‌های جدید در مجموعه‌های تفریحی اصفهان مورد توجه قرار گرفته است.

ساکت با اشاره به اجرای پروژه غذایی و گردشگری در بام اصفهان پس از سه سال، احداث بزرگترین پارک نوری موضوعی کشور در مجتمع گردشگری صفه و خانه کودک در ایستگاه شماره یک تله‌سیژ ناژوان اصفهان، همچنین راه‌اندازی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های تفریحی جدید در شهر رویاها ادامه می‌دهد: لیزر تگ یکی از بازی‌های گروهی، هیجانی و پرتحرک اصفهان است که با ظرفیت ۱۲ نفر در هر سانس راه‌اندازی شده و تمام فرایندهای طراحی، تولید و ساخت فضای بازی توسط مهندسان متخصص و شرکت دانش بنیان به اجرا در آمده است.

وی با تاکید بر افزایش نشاط جمعی با استفاده از ظرفیت بازی‌های گروهی در مجموعه‌های تفریحی اصفهان می‌گوید: ادونچر پارک شهر رویاها یا پارک ماجراجویی نیز نوعی بازی خانوادگی محسوب می‌شود که یک مسیر ماجراجویانه تفریحی و نوعی فعالیت ورزشی برای تمام سنین است و با نام‌های دیگری همچون اسکای هایک، روپ ادونچر یا بازی تور و طناب نیز شناخته می‌شود.

ساکت با بیان اینکه این بازی به‌گونه‌ای طراحی شده است که برای تمام سنین از ۶ تا ۶۰ سال قابل استفاده باشد، ادامه می‌دهد: هر رده سنی متناسب با وضعیت خود باید از موانع عبور کند و تمام اقدامات ایمنی برای حفظ سلامت بازیکنان رعایت شده است.

وی تاکید می‌کند: در این بازی افراد در سنین مختلف با ارتفاع آشنا می‌شوند و می‌آموزند که چگونه با خونسردی با این موضوع مواجه شوند و بر ترس‌خود غلبه کنند، همچنین این بازی برای علاقه‌مندان به کوهنوردی یا کار در ارتفاع نیز بسیار آموزنده است و منجر به رشد مهارت‌های فردی آن‌ها می‌شود.

«تفریح» بسترساز زندگی سالم در شهر زندگی

به گزارش ایمنا، بازی‌کردن نخستین فعلی است که برای تفریح‌کردن به کار می‌رود و تفریح کردن ازجمله فعالیت‌هایی است که به پویایی و فعال‌شدن ذهن و بازسازی جسم افراد پس از انجام کارهای سخت و طاقت‌فرسای روزانه کمک خواهد کرد، از این‌رو بررسی این موضوع یکی از دغدغه‌های مهم مدیران شهری بوده است و در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان نیز با اهمیت بر موضوع توسعه تفریح به عنوان یکی از محورهای اصلی شهر به‌طور ویژه به آن پرداخته شده است.

کد خبر 768744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.