سالک: منتخب مردم باید مدیریت اجرایی و راهبردی را همزمان داشته باشد

در دهمین برنامه انتخاباتی از ویژه‌برنامه‌های انتخاباتی خبرگزاری ایمنا با عنوان «امین جمهور» میزبان یکی از فعالان سیاسی اصولگرا بودیم تا به بررسی گفتمان کاندیدای این جریان سیاسی در آستانه دور دوم چهاردهمین دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور بپردازیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شهادت رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی از مهم‌ترین حوادث تلخ نظام جمهوری اسلامی است، حادثه‌ای که موجب شد کشور وارد یک انتخابات زودهنگام شود و قرار است هشتم تیر چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود. بسیاری اعتقاد دارند عملکرد اجرایی و ویژگی‌های شخصیتی رئیس‌جمهور شهید موجب شد تا تراز دولت و رئیس‌جمهور در ایران ارتقا پیدا کند. انتظار مردم از دولت آینده و رئیس‌جمهور بعدی استمرار حرکتی است که در دولت سیزدهم و توسط رئیس‌جمهور شهید آغاز شد.

به‌منظور بررسی ویژگی‌های رئیس دولت چهاردهم در دهمین مناظره انتخاباتی از ویژه‌برنامه‌های انتخاباتی خبرگزاری ایمنا با عنوان «امینِ جمهور» میزبان «حجت الاسلام احمد سالک» عضو جامعه روحانیت مبارز، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و از فعالان سیاسی اصولگرا در استان اصفهان بودیم؛ مشروح این نشست را از نظر می‌گذرانید:

ایمنا: با توجه به اتفاقات داخلی و بین‌المللی و نیز اوضاع منطقه، ترسیمی از وضعیت فعلی برگزاری انتخابات در کشور داشته باشید؟!

سالک: انتخابات یک امتحان بزرگ برای ملت ایران است و در این امتحان می‌بایست به سه مطلب توجه کرد؛ اول در مورد انتخاب کننده است که از نظر اعتقادی و مبانی قرآن «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَیٰ آدَمَ وَ نُوحًا وَ آلَ إِبْرَاهِیمَ» انتخاب کننده خداوند متعال است، دوم درباره انتخاب شونده است که شایسته‌ترین انسان روی کره زمین یعنی انبیا و اولیا خواهد بود و سوم اینکه انتخاب شونده در راستای خواسته انتخاب کننده باید عمل کند. بنابراین در این امتحان بزرگ باید ما در جایگاه نازل منزل الهی قرار بگیریم که این معنایش اشراف امتحان کننده نسبت به انسان‌هایی که مدعی هستند ما برای اداره کشور اصلحیم؛ خواهد بود. اگر انتخاب کننده ضعف اشراف داشته باشد یا فریب می‌خورد یا در زمین دشمن بازی خواهد کرد. لذا این نباید اجازه داد جایگاه بلند الهی ضربه بخورد. من از این بابت گفتم که شما مردم شریف کشور و استان اصفهان جایگاه رفیع خود را با قدرت و اقتدار حفظ کنید و رای‌تان را انتخاب کنید. انتخاب شونده باید انسان شایسته، مؤمن، دین باور، خدا محور، ولایت پذیر، خادم مردم، پرکار و پر نشاط و با ویژگی‌های اخلاص و صداقت و شفافیت و با معیارهای که مقام معظم رهبری فرمودند باشد که فرمودند فعال، کارآمد، آگاه و بصیر و انقلابی باشد بنابراین انتخاب شونده باید شخصیت بزرگی باشد.

نکته دوم اینکه رأی آحاد ما آثار وضعی در داخل و خارج از کشور دارد و ما نباید از آثار رأی خود غافل باشیم. این آثار رأی ما مسائل زیادی دارد. هر رأیی در سرنوشت اداره کشور نقش آفرین است. هر رأیی بنیه اقتدار ملت ایران را تقویت می‌کند. هر رأیی قدرت حل معضلات را دارد چون پشت رأی اندیشه و فکر است. هر رأیی دشمنان اسلام را مأیوس تر می‌کند. هر رأیی در فضای مجازی ظهور و بروز پیدا می‌کنند و هر رأیی قوام نظام مقدست جمهوری اسلامی را تقویت می‌کند. در حقیقت ما با هدف حفظ نظام پیش می‌رویم که همان حفظ ولایت و مردم و آئین اسلام است بنابراین رأی ما ارزش داخلی و خارجی دارد. هر رأیی نیروهای مقاومت در برابر اسرائیل و آمریکا را تقویت می‌کند و طوفان الاقصی را قوت می‌بخشد بنابراین انتخاب شونده هم باید شخصیتی در تراز انقلاب و نظام جمهوری اسلامی باشد و با این حساب از افرادی که در میدان فریب و فریبکاری و پوپولیستی حرکت کرده و حرف‌های دشمن شادکن می‌زنند پرهیز می‌کنیم. ما از لجن پراکنی پرهیز می‌کنیم و دوستان ما باید از بداخلاقی پرهیز کنند و باید ویژگی کاندیدای خود را معرفی کنند.

در هر صورت رئیس جمهور آینده باید چند ویژگی خاص داشته باشد؛ اول اینکه با برنامه باشد، دوم اینکه کشور و ظرفیت‌های آن را دقیق بشناسد، سوم اینکه همیشه در صحنه باشد که به معنای مدیریت اجرایی است پس مدیریت اجرایی باید مدیریت راهبردی را همراه داشته باشد و این ویژگی‌ها را در کسی می‌بینیم که چندین سال در این موارد کار کرده باشد و در این زمینه اولویت اول با آقای سعید جلیلی است.
جانباز جبهه‌های نبرد حق علیه باطل است؛ او پای خود را در میدان نبرد تقدیم انقلاب کرد و چنین کسی که جان خود را کف دست گذاشته ارزش خدمتگزاری به کشور را دارد؛ بعضی‌ها قیافه می‌گیرند اما محتوا ندارند. مقام معظم رهبری در ۱۴ خرداد فرمودند «کسی را انتخاب کنید که فعال و پرکار و آگاه و بصیر و انقلابی باشد». وقتی به مسئله فعال و کارآمد می‌پردازیم باید به سوابق این دو کاندیدا و عملکرد مدیریت با توده مردم را در نظر بگیریم. مدیریت با دستگاه کافی نیست. حضور در بین توده مردم مهم است. مانند آیت الله شهید رئیسی که با حضور در بین توده مردم توانست راه آهن سراسری را به انجام برساند و در بین ۳۶ کشور جهان در شانگهای حضور پیدا کند و می‌تواند در بریکس حضور پیدا کند و انزوا را بشکند. رئیس جمهور آینده نیاز به عملکرد مدیریتی با توده مردم دارد.

ایمنا: چه شد که آنهایی که در انتخابات اخیر مجلس صحنه را ترک کردند به این بهانه که انتخابات نمی‌تواند حلال مشکلات باشد، امروز به انتخابات بازگشته‌اند و صندوق رأی را مهم می‌دانند؟

سالک: مردم ما به کلی برخوردار از یک قوت بصیرتی هستند که گاهی آن را بالفعل و گاهی بالقوه انجام می‌دهند. طبیعی است وقتی افراد در مسیر انقلاب قرار می‌گیرند حوادث مختلفی پیش بیاید. نباید به این مسائل ایراد گرفت بلکه باید آنها را تشویق کرد. آنها که اسفند نیامدند، امروز حساب کردند که حفظ نظام آبروی خودشان است و باید حضور پیدا کنند. در مناظرات تلویزیونی دیدید که عده‌ای از مردم می‌گویند برای فرزندان، کشور، خواسته رهبر رأی می‌دهیم. این نگاه صدا و سیما و دستگاه‌های تبلیغاتی عمق استراتژی ملت ایران است. یعنی عمق استراتژی ملت ایران بصیرت، علم و آگاهی، دشمن شناسی، موقعیت شناسی، اسلام شناسی و دین باوری است و ما مطمئنیم ملت ایران با مشارکت خود در صحنه مشکلات بسیاری را حل و فصل خواهند کرد بنابراین باید آغوش را برای مشارکت باز کنیم.

دست اقای جلیلی از نظر برنامه پر است اما مهم همسو کردن مدیریت راهبردی و مدیریت اجرایی است که این کار در جبهه و جنگ شد. فرماندهان ما ستادی بودند و به نیروهای پیاده می‌گفتند بیایید. آقای جلیلی از جمله افرادی است که می‌گوید بیایید نه اینکه بروید. ایشان پشت دپوی دشمن می‌رود و با چشم مسلح یا غیرمسلح جایگاه دشمن را تشخیص داده و حرکت می‌کند. الان هم با این حرکت تورم و گرانی را رصد می‌کند و راه حل ارائه می‌دهد و اینکه خود متفکر است خیلی متفاوت است با آقای پزشکیان که می‌گوید من چیزی بلد نیستم و باید کارشناسان بیایند. کار کارشناسی که با معیارهای دینی و انقلابی بخواند مورد تأیید است. علاوه بر آنکه ما ۳۲ سال شاهد حرکتی در مسیر انحراف انقلاب بودیم. شهید رئیسی که آمد باید پاسخگوی ۳۲ سال دولت آقایان هاشمی تا روحانی باشد.

ایمنا: شرایط امروز شاهد رقابت دو رویکرد در اداره کشور هستیم. پرچم یک گفتمان در دست آقای جلیلی است و پرچمگفتمان دیگر در دست آقای پزشکیان است، به نظر شما کدام یک بهتر می‌تواند کشور را به پیش ببرد؟ در ثانی با توجه به شرایط منطقه چه دولتی امروز باید سر کار بیاید تا علاوه بر ملت ایران برای مردم منطقه و مقاومت به عنوان نور امید باشد؟

سالک: پاسخ سوال شما یک عقبه فکری و فرهنگی دارد. عقبه فکری و فرهنگی تفکر ارزشی کشور در قالب اصولگرایی عبارت است از برنامه‌های حضرت امام و برنامه‌های قرآن و اهل بیت. امیرالمومنین فرمودند وقتی مردم به من رأی دادن تا رئیس حکومت شدم با خدا مناجات کردم که خدایا تو می‌دانی برای قدرت و سلطنت نیامدم اما برنامه دارم که اولاً پرچم دین تو را بر قله جهان علم کنم، دوماً می‌آیم تا کشور و شهرهای اسلامی را اصلاح کنم. این اصلاح موارد عمرانی، ارتباطاتی، دینی، اقتصادی و جنگی را هم شامل می‌شود. سوما آمده‌ام به مردم مظلوم تحت ستم امنیت و آرامش ببخشم و چهارم قوانین و مقررات الهی را پیاده کنم. رئیس جمهور امروز ما هم باید بتواند این چهار مسئله را عملیاتی کند.

باید دقت کافی کرد و در این مناظرات مشخص می‌شود چه کسی فریبکاری می‌کند و حرکت پوپولیستی دارد؛ اما یک نکته وجود دارد که عده‌ای می‌گویند وضع اقتصادی ما بدتر از روزهای قبل شده است و برای چه رأی بدهیم؟! یعنی هر شخص وضعیت موجود خود را می‌بیند و بر اساس آن تصمیم می‌گیرد. هر کس موردی را برای خود می‌بیند و بر اساس زندگی خود قضاوت می‌کند.

حال پاسخ اینجا است که اولاً اگر رأی ندهید مشکل شما حل می‌شود؟! دوماً اگر رأی بدهید مطالبه گری می‌کنید تا مشکل شما حل شود. سوما گوش ندهید به عده‌ای که اصل ولایت و نظام را تخریب می‌کنند و می‌گویند رأی ندهید آنها می‌خواهند به منافع خود برسند. بنابراین بدانید رأی ندادن شما دشمن را خوشنود می‌کند و باید برای این مسئله رأی انسانی داد. چهارم اینکه گرایش‌ها در کشور متنوع است.

ایمنا: ما در این برهه چه کنیم و چگونه انتخاب کنیم؟

الان بحثی را مطرح می‌کنند که چرا ۶۰ درصد مردم نیامدند؟ ما نمی‌گوییم آنها ضد انقلاب هستند. بلکه این ۶۰ درصد چند بخش دارد. اگر اطلاعات مستندی از پیروزی‌های ۴۶ سال به یک بخشی از آنها برسد قطعاً پای صندوق‌ها حاضر می‌شوند. یک بخشی هم با نظام از ابتدا زاویه داشتند اما ملی گرا هستند و کشور خود را دوست دارند که باید پای صندوق‌ها حاضر شوند و بخشی از این ۶۰ درصد هم معاندان هستند که نمی‌توان با آنها حرف منطقی زد.

امیدواریم در پانزده تیرماه مشارکت بیش از ۵۰ درصد را رقم بزنیم تا چند اثر جهانی داشته باشیم؛ اولاً مقوم طوفان الاقصی علیه اسرائیل باشیم و ثانیاً اسرائیل را مأیوس کنیم و سوم اینکه از مردمی که در ۵۶ دانشگاه آمریکا و اروپا از طوفان الاقصی دفاع کردند و علیه اسرائیل غاصب به پا خواستند حمایت کنیم. نامه مقام معظم رهبری ۳۰ محور دارد اولین آن است که شما جوانان در جایگاه درستی قرار دارید. اثر وضعی آن برای انسجام درون تشکیلاتی ملت ایران برای اتحاد و وحدت است؛ اتحاد ما باید بر مبنای الفت و محبت باشد و رهبر انقلاب هم در روز عید غدیر بر آن تاکید کردند. ما نیازمند به این معنا هستیم که باید به آن توجه کرد. امید است انتخابات خوبی داشته باشیم که مورد تأیید رهبر انقلاب و آبروی حضرت مهدی باشد وگرنه اگر در کانالی غیر از ولایت رفت باید تاوان آن را همه بدهیم از جمله کسانی که اختلاف ایجاد کردند و کسانی که مقابله کردند. به هر روی امیدواریم انتخابات آبرومندی داشته باشیم.

ایمنا: در انتخابات امسال جریانی تلاش می‌کند با ایجاد دو قطبی‌های کاذب ذهن مردم را مشوش کند. در همین رابطه رهبر انقلاب فرمودند که رقیب هراسی نکنید که برای کشور قطعاً ضرر دارد. اما امروز این اتفاق می‌افتد؛ به نظر شما مواجهه نخبگانی و مردمی با این دوگانه‌ها باید چگونه باشد؟ در نهایت بفرمائید پرداختن به موضوعاتی نظیر حجاب و مسائل فرهنگی و ارزشی تا چه میزان در حوزه اختیارات رئیس جمهور خواهد بود؟

سالک: مقام معظم رهبری در روز عید غدیر فرمودند کسی را انتخاب کنید که اهل دین باشد چرا که وقتی اهل دین و اسلام و انقلاب باشد می‌تواند به احکام دین متعهد باشد و در اجرای احکام دین قد علم کند. قطعاً مسئله کشف حجاب خلاف دین و اخلاق و نظام و قانون است و ابزار استکبار برای استفاده ابزاری از وجود زنان است چون زنان ما صاحب کرامت، اخلاق، اولادپروری هستند و از شخصیت‌های بزرگی از آنان در اداره کشور استفاده می‌شود.

عده‌ای هستند که تلاش می‌کنند سند ۲۰۳۰ استکبار را در کشور پیاده کنندلذا تشویش اذهان می‌کنند و بعد اسلام هراسی را در قالب دیگری بیان می‌کنند. اگر شخصیتی که می‌خواهیم انتخاب کنیم اهل دین و اسلام و انقلاب و مبانی انقلاب باشد پاسخ سوال شما را خواهد داد اگرچه در فضای مجازی با افراد حذفی برخورد می‌شود در حالی که باید با آنها ایجابی برخورد کرد تا مشارکت مردم را افزایش دهیم. از دست‌اندرکاران فضای مجازی درخواست می‌کنیم تا در ۷۲ ساعت آینده حرکتی را انجام دهند که صحنه به نام انسان‌های ارزشی تغییر کند.

کد خبر 768640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.