۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
فواید درمانی میوه هلو چیست؟

هلو میوه‌ای تابستانی است که از اواخر بهار هر سال سروکله‌اش در بازارهای میوه‌فروشی پیدا می‌شود، هلو و سایر هم‌خانواده‌هایش به عنوان میوه‌های تابستانی، منبعی غنی از آب، قند، ویتامین و سایر مواد معدنی هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مصرف روزانه میوه و سبزیجات برای سلامتی بسیار اهمیت دارد، انواع میوه ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی ضروری همچون آنتی‌اکسیدان را برای بدن تأمین می‌کنند، بر اساس تحقیقات انجام شده افرادی که حداقل چهار وعده میوه و سبزی در طول روز مصرف می‌کنند، با کمترین خطر ابتلاء به بسیاری از بیماری‌ها و انواع سرطان مواجه خواهند شد، فواید هلو همچون دیگر میوه‌ها در تقویت سیستم ایمنی و عملکرد بهتر دستگاه‌های مختلف مانند دستگاه گوارش، به بدن یاری می‌رساند.

خواص هلو در طب سنتی

هلو در طب سنتی از مواد غذایی با مزاج سرد و تر است که سردی و تری آن از شفتالو بیشتر و رطوبت‌دهنده و نرم‌کننده شکم است، اگر از این میوه به شکل صحیح استفاده شود، مانع بروز یبوست می‌شود، از برگه‌ها یا هلوی خشک شده برای پیشگیری و درمان یبوست استفاده می‌کنند، مصرف آن در فصول گرم به علت سرد و تری و رطوبت‌بخشی، سبب تسکین حرارت ناشی از غلبه خون و رفع تشنگی می‌شود.

هلو بوی بد دهان را از بین می‌برد، این میوه در افرادی با مزاج‌های گرم، سبب تحریک اشتها می‌شود، البته در طب سنتی برای پیشگیری از علائم نفخ و رفلاکس معده، در افرادی که مستعد آن هستند، توصیه شده است از خواص زردآلو یا هلوی تازه از برگه خشک آن‌ها استفاده شود.

هلو را چگونه مصرف کنیم؟

برای استفاده از خواص هلو در گرما حداقل هفته‌ای دو بار این میوه را خریداری کنید، اما اگر به این میوه خوشمزه تابستانی علاقه دارید و می‌خواهید همیشه کمی از آن را در منزل داشته باشید، می‌توانید آن را با استفاده از ترفندهایی، فریز یا خشک کنید، در فصل زمستان خوردن هلوهای فریز شده، لذت خاصی دارد و اگر هم طرفدار مصرف میوه‌های خشک باشید، میوه خشک‌شده هلو نیز خواص زیادی دارد.

فواید درمانی میوه هلو چیست؟

هلو را قبل از ناهار و شام مصرف کنید

اگر سحرخیز هستید و صبح‌های خیلی زود از خواب بیدار می‌شوید، پیش از صرف ناهار یعنی حدود ساعت ۱۱ صبح، مصرف میوه و بهره‌مندی از خواص هلو، می‌تواند علاوه بر آنکه شما را شاداب می‌کند، در بهبود هضم و جذب ناهار نیز به شما کمک کند.

هلو به عنوان یک عصرانه در کنار سایر میوه‌ها هم بسیار توصیه شده است، باید توجه داشته باشید که هلو و به‌طور کلی میوه‌ها را بعد از وعده‌های غذایی مصرف نکنید، هلو را در سالادهای تابستانی همچون سالاد فصل بریزید یا سعی کنید آن را کنار سبزیجاتی مانند کاهو مصرف کنید.

مهم‌ترین خواص هلو کدام است؟

فواید سلامتی میوه هلو شامل تسکین هیپوکالمی، چاقی، کلسترول، استاز خون و بیماری‌های عصبی است، این میوه به مراقبت از چشم، مراقبت از پوست، حفظ سلامت سیستم عصبی، استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند و دارای خواص ضدسرطانی است، مهم‌ترین خواص این میوه تابستانی عبارت است از:

پتانسیل مبارزه با سرطان را دارد

تحقیقات نشان داده است ترکیبات آنتی‌اکسیدانی هلو به مبارزه با انواع سرطان‌ها همچون سرطان روده بزرگ کمک می‌کند، اسیدکلروژنیک و اسیدنئوکلروژنیک موجود در هلو اثرات مفیدی در مهار رشد سلول‌های سرطان سینه، بدون تأثیر بر سلول‌های طبیعی دارد.

از پوست مراقبت می‌کند

خاصیت‌های هلو برای پوست بسیار است هلو اثرات محافظتی مختلفی در برابر اشعه ماورای بنفش دارد، آنتی‌اکسیدان‌های زآگزانتین و لوتئین، اثرات ضدالتهابی قابل‌توجهی بر آسیب‌های پوستی ناشی از اشعه UV-B دارد و از آن در برابر تکثیر بیش از حد محافظت می‌کند، فلاونوئیدهای موجود در هلو دارای اثرات محافظتی در برابر نور است و به جلوگیری از اریتم ناشی از UV پوست کمک خواهد کرد.

فواید درمانی میوه هلو چیست؟

به کنترل دیابت کمک می‌کند

مصرف هلو از ابتلاء به دیابت نوع یک جلوگیری می‌کند و با توجه به محتوای فیبر بالا، سطح قند خون را کاهش می‌دهد، این میوه دارای شاخص گلیسمی پایین ۲۶ تا ۵۵ بوده که برای بیماران دیابتی مناسب است.

سلامت قلب را بهبود می‌بخشد

تحقیقات حاکی از آن است ترکیبات فنولی موجود در پوست و پالپ هلو به حفظ سطوح پایین‌تر LDL (چربی بد) و تحریک و افزایش کلسترول HDL (چربی خوب) کمک می‌کند، این موضوع در کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های مرتبط با قلب و عروق و حفظ سلامت قلب بسیار مؤثر خواهد بود.

از چشم‌ها مراقبت می‌کند

این میوه سرشار از بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود، بتاکاروتن نقش مهمی در حفظ بینایی و پیشگیری از بیماری‌های چشمی مختلف همچون خشکی چشم و نابینایی دارد، کاروتنوئیدها، لوتئین و زآگزانتین موجود در هلو دارای اثرات مثبت مرتبط با کاهش شیوع آب مروارید هستند.

به هضم غذا کمک و درمان سنگ کلیه می‌کند

هلو به دلیل محتوای قلیایی و فیبر بالا، برای حفظ سلامت دستگاه گوارش مفید است، فیبر غذایی موجود در هلو آب را جذب و به پیشگیری از اختلالات معده مانند یبوست، بواسیر، زخم معده، ورم معده و حرکات نامنظم روده کمک می‌کند، مصرف هلو برای پاک‌سازی و دفع مواد زائد سمی از روده‌ها و جلوگیری از ابتلاء به انواع اختلالات شکمی از جمله سرطان معده مفید است، هلو به دلیل خواص ملین خود حتی در حل شدن سنگ‌های کلیه و مثانه مؤثر واقع می‌شود.

سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

هلو سرشار از اسیداسکوربیک و روی است که به عملکرد طبیعی بدن، تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت کلی بدن کمک می‌کند، ویتامین C و روی موجود در هلو در بهبود زخم مؤثر عمل می‌کند، خواص آنتی‌اکسیدانی هلو به مبارزه با عفونت‌ها و کاهش شیوع و شدت بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی، مالاریا، ذات‌الریه و اسهال کمک می‌کند.

فواید درمانی میوه هلو چیست؟

سلامت استخوان و دندان را بهبود می‌بخشد

هلو حاوی فسفر است که همراه با کلسیم به تقویت استخوان‌ها، دندان‌ها و حفظ و ترمیم بافت‌های بدن کمک می‌کند، هلو در پیشگیری از بیماری‌های استخوانی مختلف مانند دکلسیفیکاسیون مفید است، مصرف غذاهای غنی از فسفر همچون هلو باعث معدنی شدن مجدد استخوان‌ها و حفظ سفتی و استحکام آن‌ها می‌شود.

در سم‌زدایی بدن مؤثر است

هلو در پاک‌سازی و سم‌زدایی بدن مفید بوده و به دفع سموم مضر از کبد و کلیه‌ها کمک می‌کند، این میوه به‌طور گسترده در بسیاری از فرهنگ‌ها در تولید محصولات سم‌زدایی گیاهی مانند چای سم‌زدایی به کار گرفته می‌شود.

از اختلالات مغزی جلوگیری می‌کند

مطالعات ثابت کرده‌اند که عصاره هلو اثرات مفیدی بر سیستم کولینرژیک مرکزی دارد، سیستم کولینرژیک یک سیستم انتقال‌دهنده عصبی است که به‌عنوان ستون فقرات حافظه و عملکردهای یادگیری عمل می‌کند، اجزای موجود در هلو از تحلیل رفتن سیستم کولینرژیک جلوگیری و از اختلالات مختلفی همچون بیماری آلزایمر پیشگیری می‌کند.

مضرات هلو را بدانید

از مضرات هلو برای برخی از افراد این است که به آن آلرژی دارند و به همین دلیل با مصرف آن علائم آلرژی بروز می‌کند، افرادی که به ماده سولفیت آلرژی دارند نیز نباید از هلوی خشک استفاده کنند، در صورت مصرف بیش از حد هلو، مضرات هلو می‌تواند شامل دارا بودن آب، فیبر و پتاسیم باشد، پتاسیم موجود در هلو، در صورت مصرف بیش از حد، سبب ایجاد هیپرکالمی می‌شود که احساس ضعف، خستگی، افت فشار خون و گیجی را به همراه دارد، میزان بالای فیبر این میوه نیز ممکن است برای افرادی که به مشکلات روده‌ای و دستگاه گوارش مبتلا هستند ایجاد مشکل کند، افرادی که با مصرف آب، به دلیل نداشتن کارکرد صحیح کلیه‌ها، مشکل دارند و نباید حجم زیادی آب بنوشند، بهتر است هلو را به مقدار کم مصرف کنند.

کد خبر 767508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.