شبکه‌های اجتماعی، دنیایی از فرصت‌های همراه با مخاطره

عضو انجمن روان‌شناسی ایران گفت: شبکه‌های اجتماعی از بدو ورود به جوامع، تأثیر بسزایی بر ارتباطات و تعامل افراد گذاشته است، از همین‌رو نقش مهمی در زندگی مدرن امروزی دارد که افزایش آگاهی، دسترسی به منبع گسترده اطلاعات، انتشار مطالب غلط و اعتیاد رسانه‌ای از تأثیرات شبکه‌های اجتماعی بر زندگی جوامع است.

حدیثه وهابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص اهمیت شبکه‌های اجتماعی اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی از بدو ورود به جوامع تأثیر بسزایی بر ارتباطات و تعامل افراد گذاشته است، به همین سبب نقش مهمی در زندگی مدرن امروزی دارد که افزایش آگاهی، عدالت اجتماعی، بازاریابی و دسترسی به منبع گسترده اطلاعات از نمونه تأثیرات شبکه‌های اجتماعی بر زندگی جوامع است.

وی افزود: بی‌شک شبکه‌های اجتماعی این امکان را برای مخاطبان فراهم کرده است تا به‌صورت لحظه‌ای به اخبار و اطلاعات دسترسی داشته باشند، همچنین شبکه‌های اجتماعی بر نوع پوشش، تفکر، عقاید، ادبیات و روابط اجتماعی افراد تأثیرگذار است.

عضو انجمن روان‌شناسی ایران ادامه داد: شبکه‌های اجتماعی می‌تواند با شفاف‌سازی و جریان‌سازی پیرامون موضوعات و مسائل مختلف، نحوه برخورد با جریان‌ها و رویدادها را تغییر دهد، همچنین شبکه‌های اجتماعی فرصتی برای ایجاد کسب‌وکارهای مجازی و درآمدزا است که عاملی برای بازاریابی و جذب مشتریان بیشتر است.

وهابی درباره فرصت‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی عنوان کرد: شبکه‌های اجتماعی موجب گسترش سرمایه اجتماعی، روابط اجتماعی و ایجاد ارتباط سریع می‌شود، همچنین پنجره‌ای برای دسترسی به امکانات آموزشی و منابع اطلاعات گسترده است.

وی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی علاوه بر مزایایی که دارد، همراه با تهدیداتی است، اضافه کرد: با ترویج شبکه‌های اجتماعی، حریم خصوصی افراد دچار تزلزل شد و امکان سوءاستفاده از اطلاعات کاربران در این شبکه‌ها وجود دارد، به همین سبب مخاطبان و کاربران شبکه‌های اجتماعی باید با قوانین و حریم‌های مجازی آشنا باشند تا در دام این خطرات گرفتار نشوند.

عضو انجمن روان‌شناسی ایران خاطرنشان کرد: استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند موجب بروز اعتیاد رسانه‌ای در کودکان و نوجوانان شود و تهدیدی برای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی افراد است و ابعاد زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وهابی افزود: هرچه شبکه‌های اجتماعی جای خود را میان روابط و فرهنگ جوامع باز کرد، احتمال انتشار مطالب نادرست و اخبار منفی و غلط نیز افزایش یافت و این بیانگر لزوم یادگیری علم سواد رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای برای تمام کاربران این شبکه‌ها و والدین است.

وی در پاسخ به این سوال که چطور می‌توانیم تهدیدات شبکه‌های مجازی را به فرصت تبدیل کنیم؟ تاکید کرد: با برگزاری دوره‌های آموزشی سوادرسانه‌ای در رابطه با استفاده امن، مؤثر، کاربردی و بهینه شبکه‌های اجتماعی می‌توانیم آگاهی عموم افراد را در این خصوص افزایش دهیم و مانع بروز خطرات شبکه‌های اجتماعی شویم، همچنین با اشتراک‌گذاری و گسترش محتواهای مفید می‌توانیم به بهبود این شبکه‌ها بپردازیم.

کد خبر 767437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.