مطالبات رای‌اولی‌ها از رئیس جمهور آینده

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری مجدد فرصتی را فراهم کرده است تا جوانان و نوجوانان رای‌اولی بتوانند به‌طور جدی در مسائل و تصمیم‌گیری‌های اجتماعی کشور خود سهیم باشند و این راه را با قدرت و انگیزه روزافزون ادامه دهند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیداری که اسفند ۱۴۰۲ با جمعی از رأی اولی‌ها و خانواده‌های مکرم شهدا داشتند، حضور پرشور و قوی ملت را در انتخابات، تجلی قدرت ملی، تضمین‌کننده امنیت ملی و مایوس‌کننده دشمنان چشم‌دوخته به ایران خواندند و با برشمردن ویژگی‌های نامزد اصلح تاکید کردند، انتخابات پرشور، زمینه‌ساز رفع مشکلات، پیشرفت ایران و از ارکان اداره صحیح کشور است.

مقام معظم رهبری نسل جوان بعد از انقلاب را بسیار بیشتر از جوانان گذشته، اهل تحقیق و استدلال و منطق و راستی‌آزمایی دانستند و بیان کردند: «جوانان عزیز بدانند که صندوق واقعی رأی و حضور با انگیزه، با شناخت، با توقع و امیدوارانه مردم در انتخابات، آسان به دست نیامده و حاصل مجاهدت‌ها و فداکاری‌های طولانی ملت در مبارزه با استبداد و رژیم طاغوت است.»

بنابراین این روزها که تب انتخابات داغ است، رأی اولی‌ها دید و حس پر شوری نسبت به دیگران دارند و انتخابات ریاست جمهوری شرایطی را ایجاد کرده است تا جوانان و نوجوانان رای‌اولی با حضور پرشور خود در یکی از مهم‌ترین تصمیمات کشور نقش داشته باشند و با حضور پای صندوق رأی اولین نقش‌آفرینی مؤثر خود را در کشور ثبت کند.

همیشه اولین تجربه‌ها برای تمام افراد خوشایند است و حس‌های ناب و تکرار نشدنی را به همراه دارد، در زندگی انتخاب‌های متعددی می‌تواند سرنوشت افراد را تعیین کند که یکی از این انتخاب‌ها حضور در انتخابات است که برای چهار سال آینده کشور تعیین می‌شود و در این میان افرادی هستند که برای اولین بار رأی دادن و نقش داشتن در تعیین سرنوشت خود را تجربه می‌کنند، به همین مناسبت گفت‌وگویی داشتیم با چند جوان و نوجوان که برای اولین بار شرایط شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را کسب کرده‌اند، خبرنگار ایمنا پای بیان نظرات، دغدغه‌ها و مطالبات آن‌ها نشسته است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

مطالبات رای‌اولی‌ها از رئیس جمهور آینده/ جوان‌گرایی و رفع مشکلات از دغدغه رای‌اولی‌ها

ایمنا: با توجه به اینکه برای اولین بار می‌توانید در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنید، چه حسی دارید؟ از شوق و انگیزه درونی خود بگویید؟

محمدرضا، دانشجو رای اولی: می‌توانم با مشارکت خود در تعیین سرنوشت کشور و آنچه برای آینده آن رقم می‌خورد، سهیم باشم و از این بابت خوشحال و خرسند هستم و امیدوارم بهترین‌ها برای مردم کشورم ایران رقم بخورد.

علی، دانشجومعلم رای اولی: از اینکه فرصت پیدا کرده‌ام تا در شرایط کنونی جامعه بتوانم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنم، شور و شوق زیادی دارم و امیدوار هستم بتوانم به عنوان یک شهروند ایرانی و یک جوان رأی اولی در تعیین آینده کشور تأثیرگذار باشم.

محمدمهدی، جوان رأی اولی: زمانی که به این موضوع فکر می‌کنم که می‌توانم به اندازه خود در موفقیت و ساخت آینده وطنم نقش مؤثر و پررنگ‌تری نسبت به قبل داشته باشم، غرور خاصی را در درون خود احساس می‌کنم و بدان می‌بالم.

محمدحسین، طلبه رای اولی: بدون شک مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری برای اولین دفعه تجربه خوب و خاطره‌انگیزی خواهد بود و امیدوار هستم بتوانم با انتخاب فرد لایق و شایسته، در عدالت اجتماعی و حل معضلات جامعه قدم بردارم.

محمد، جوان محصل رأی اولی: به سبب اینکه می‌توانم برای سرنوشت کشور و زندگی آینده خود و مردم جامعه تصمیم‌گیری کنم و نقش مؤثری بر آن داشته باشم، حس بزرگی و غرور می‌کنم.

ایمنا: به نظر شما مشارکت جوانان و نوجوانان به‌ویژه رای‌اولی‌ها در انتخابات به چه میزان دارای اهمیت است؟

محمدرضا: بی‌شک مشارکت جوانان به ویژه رای‌اولی‌ها در انتخابات پیش‌رو از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که همین جوانان و نوجوانان آینده کشور را رقم می‌زنند و در ساختن آن نقش بسزایی دارند، از طرفی نیز حمایت از عزت و اقتدار هر کشوری منوط به مشارکت جوانان آن کشور در انتخابات است.

علی: مشارکت رای‌اولی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری از این نظر اهمیت ویژه‌ای دارد که آن‌ها انگیزه زیادی برای اولین انتخاب خود و تأثیرگذاری برای رقم زدن سرنوشت کشورشان دارند، بنابراین نوجوانان و جوانان رای‌اولی باید با ایده‌های تازه و طرز فکرهای جدید به شخصی رأی دهند تا به اداره هرچه بهتر امور کشور کمک شود.

محمدمهدی: مشارکت جوانان و نوجوانان رای‌اولی علاوه بر تأثیری که در جنبه سیاسی کشور دارد، باری بر دوش تمام مردم کشور است و بیانگر این دیدگاه است که رشد و پیشرفت کشورمان بدون مشارکت و مسئولیت‌پذیری جوانان و نوجوانان آینده‌ساز محقق نخواهد شد.

محمدحسین: اگر نسل جوان قصد داشته باشد، گامی مثبت در راستای پیشرفت کشور خود بردارد، یکی از کوچک‌ترین و در عین حال تأثیرگذارترین گام‌ها، مشارکت در انتخابات است و به طور قطع رأی دادن در این انتخابات به منزله اهمیت دادن نسبت به مسائل کشور است.

محمد: مشارکت جوانان در انتخابات از اهمیت زیادی برخوردار است و افزایش این مشارکت به ویژه توسط رای‌اولی‌ها برای رئیس جمهور آینده این پیام را به همراه دارد که برای مسائل و موضوعات جوانان اهمیت بیشتری قائل شود و مباحث این حوزه را با جدیت بیشتری پیگیری کند.

مطالبات رای‌اولی‌ها از رئیس جمهور آینده/ جوان‌گرایی و رفع مشکلات از دغدغه رای‌اولی‌ها

ایمنا: مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری تا چه اندازه می‌تواند در تعیین سرنوشت کشور مؤثر باشد؟

محمدرضا: به‌طور حتم مشارکت هر فرد در انتخابات از تأثیر بالایی برخوردار است، زیرا مشارکت در انتخابات فرصتی برای مشارکت در سازندگی و توسعه کشور خواهد بود، همچنین باید خودمان قدمی هرچند کوچک در این راستا برداریم و سپس به دعوت از دیگران بپردازیم، نباید دست روی دست بگذاریم.

علی: شاید برخی از افراد به‌بهانه‌های مختلف مایل به شرکت در انتخابات نباشند، اما باید بدانیم که با وجود هر سختی و چالشی نیاز به مقاومت است و این موارد توجیهی برای مشارکت نکردن در انتخابات نیست، با چنین تصمیمی امکان دارد، فرد شایسته‌ای بر صندلی ریاست جمهوری تکیه نزند و مشکلات را نه‌تنها رفع نکند، بلکه به تعدادشان بیافزاید، بنابراین رأی هر فرد در انتخابات مؤثر خواهد بود.

محمدمهدی: مشارکت هر شخص به نوبه خود در انتخاب فرد شایسته‌تر و اصلح تأثیر بسزایی دارد و اگر کسی در این تکلیف کوتاهی کند و شاهد مشکلاتی در چند سال آینده کشور باشد، حق اعتراض نخواهد داشت، زیرا در زمانی که فرصت تصمیم‌گیری و مشارکت داشته است، شانه از بار مسئولیت خالی کرده و به پای صندوق‌های رأی حاضر نشده است.

محمدحسین: مشارکت در انتخابات برای هر فردی که دارای شرایط رأی دادن است در کمترین حالت ممکن می‌تواند در حد یک رأی مستقیم برای انتخاب رئیس جمهور تأثیرگذار باشد و باید بیان کنیم مشارکت در انتخابات اقدام مهمی است و تأثیری بسیاری بر آینده خواهد داشت.

محمد: اینکه تمام مردم بتوانند در تعیین سرنوشت کشور و جامعه خود نقش داشته باشند، اهمیت ویژه‌ای دارد و به‌طور قطع این مشارکت تأثیراتی در مجامع بین‌المللی نیز خواهد داشت، بنابراین بی‌خردی است اگر خود را از این فرصت محروم کنیم و پای صندوق‌های رأی حاضر نشویم.

ایمنا: چگونه می‌توانیم فرد اصلح و شایسته را شناسایی کنیم و به او رأی دهیم؟

محمدرضا: با تحقیق صحیح و اصولی درباره ویژگی‌های هر نامزد انتخاباتی و توجه به وجود داشتن صفاتی همچون عادل و مورد اعتماد بودن در شخصیت نامزدها می‌تواند در تشخیص فرد مطلوب و اصلح مؤثر باشد، همچنین باید به کارنامه افراد در سال‌های گذشته و خدماتی که به مردم ارائه دادند، توجه کنیم تا تصمیم‌گیری صحیح‌تری داشته باشیم.

علی: در تشخیص فردی که شایسته مسئولیت ریاست جمهوری باشد، عوامل متعددی باید مد نظر قرار گیرد که پیشینه هر نامزد شامل عملکردها و مسئولیت‌های قبلی او، دیدگاه هر نامزد در مورد مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و توجه به اعضای کابینه و ستاد انتخاباتی آن‌ها از مهم‌ترین عوامل مؤثر برای انتخاب فرد شایسته است.

محمدمهدی: بهترین راهکار برای تشخیص فرد مطلوب و شایسته، توجه و نگاه اصولی نسبت به برنامه‌ها و راهبردهای هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری است که با مشاهده مناظره‌ها، پیگیری میزگردها و تحلیل صحبت‌های آن‌ها محقق می‌شود.

محمدحسین: در ابتدا باید ملاک‌ها و معیارهای مناسب تعیین فرد شایسته‌تر را بشناسیم، سپس این معیارها را با نامزدهای انتخاباتی تطبیق دهیم و مقایسه کنیم تا بتوانیم فردی که شایسته ریاست جمهوری است را برگزینیم.

محمد: با تحقیق درباره سوابق و کارنامه نامزدها و تحلیل و بررسی برنامه‌های آن‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی، رسانه ملی و صحبت‌های کارشناسان و متخصصان می‌تواند در شناسایی فردی که شایسته مسئولیت ریاست جمهوری است، کمک‌کننده باشد.

مطالبات رای‌اولی‌ها از رئیس جمهور آینده/ جوان‌گرایی و رفع مشکلات از دغدغه رای‌اولی‌ها

ایمنا: رئیس جمهور آینده باید چه ویژگی‌های بارزی داشته باشد؟

محمدرضا: مهم است که رئیس جمهور چهار ویژگی مهم شامل داشتن برنامه و راهبرد برای اداره امورات کشور، جوان‌گرایی، عدالت‌جویی و خدمت‌رسانی به مردم کشور با هدف بهبود معیشت و رفع مشکلات را به طور ویژه مد نظر قرار دهد.

علی: مهم‌ترین ویژگی رئیس جمهور آینده این است که در کار خود اخلاص داشته باشد و تمام دغدغه خود را خدمت به مردم بداند و به وعده‌هایی که در زمان انتخابات به مردم می‌دهد، عمل کند و از نخبگان کشور در حل مسائل و مشکلات کشور کمک گیرد.

محمدمهدی: مهم‌ترین ویژگی رئیس جمهور شایسته، داشتن ارق ملی و دلسوزی نسبت به مردمان و شهروندان کشور است، همچنین ویژگی‌های دیگری همچون سواد سیاسی، تعامل، توانایی برقراری ارتباط و درک نسل جدید بسیار مهم و ارزشمند است.

محمدحسین: انتقادپذیر بودن، عمل به وعده‌ها، داشتن دغدغه ایجاد تحول و تغییر، منفعل نبودن، تقویت نقاط ضعف کشور در مسائلی همچون آموزش‌وپرورش و اقتصاد از نمونه ویژگی‌های ارزشمندی است که رئیس جمهور باید آن را دارا باشد.

محمد: داشتن کارنامه و سابقه کارآمد و برنامه دقیق و قابل اجرا بودن ویژگی بارز یک رئیس جمهور است، همچنین رئیس جمهور باید به فکر رفع مشکلات تمام اقشار مختلف مردم باشد و زیرساخت‌های لازم را برای رشد و توسعه فراهم کند و در این راستا ارتباط خوبی با سایر مجامع بین‌الملل داشته باشد.

ایمنا: انتظارات و مطالبات شما از دولت چهاردهم و رئیس جمهور آینده چیست؟

محمدرضا: از رئیس جمهور آینده درخواست بهبود بخشیدن به حوزه‌های مختلف همچون اقتصاد و چالش‌های اجتماعی را داریم و می‌خواهیم کشور را در حوزه‌های مختلف به سمت توسعه و رشد به حرکت درآورد.

علی: از دولت چهاردهم انتظار دارم که رفع بحران اقتصادی مردم را هدف اصلی خود قرار دهد، همچنین نگاهی جدید و تازه نسبت به نیروی جوان در کشور داشته باشند و با جوان‌گرایی به بهبود مشکلات و چالش‌های جامعه بپردازد.

محمدمهدی: انتظارم از رئیس جمهور آینده مانند هر جوان دیگری که در این کشور زندگی می‌کند، ایجاد شرایط مناسب برای ساخت آینده بهتر با برقراری اقتصاد پایدار و کاهش تورم است.

محمد: مطالبه‌ای که از دولت چهاردهم دارم این است که مبارزه با فساد را در اولویت قرار دهد، با کاهش نرخ ارز بتواند از برقراری معاملات جهانی با سایر کشورها درآمدزایی کند، مسکن مناسب برای عموم مردم و به‌ویژه جوانان بسازد، ازدواج و شغل‌یابی را برای جوانان تسهیل کند، حمایت ویژه‌ای از کارآفرینان داشته باشد، شرایط مناسب برای فعالیت نخبه‌های داخلی را فراهم کند.

بر این اساس، در میان تمام افرادی که خود را برای حضور در انتخابات هشتم تیرماه آماده می‌کنند، رأی اولی‌ها حس‌وحال و جایگاه متفاوت‌تری نسبت به دیگران دارند و انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری مجدد فرصتی را فراهم کرده است تا جوانان و نوجوانان رای‌اولی بتوانند به‌طور جدی در مسائل و تصمیم‌گیری‌های کشور خود سهیم باشند و این راه را با قدرت و انگیزه روزافزون ادامه دهند.

کد خبر 766304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.