شیراز برای سومین روز متوالی رکوردار آلودگی هوا است/ شاخص کیفی ۱۶ شهر سالم و پاک ثبت شد

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلایندگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شاخص کیفی شهرها در چه سطحی قرار دارد، از این‌رو امروز هوای ۱۰ شهر آلوده و ناسالم ثبت شده و ۱۶ شهر در وضعیت سالم و پاک است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به امروز _شنبه نهم تیر_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به سنجش شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، امروز سنجش کیفیت هوای هیچ‌کدام از شهرها همچون روز گذشته در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای) و بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارد.

در همین راستا، امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه شهرهای شیراز با شاخص ۱۸۰ و اصفهان با شاخص ۱۵۶، در وضعیت ناسالم برای عموم (قرمز) قرار دارد، در حالی که روز گذشته شاخص کیفی هوای شهر شیراز بر مدار قرمز ثبت شد.

قابل توجه است که امروز شرایط کیفی هوای بوشهر با شاخص ۱۳۷، اهواز با شاخص ۱۴۶، زنجان با شاخص ۱۰۵، زاهدان با شاخص ۱۰۴، قم با شاخص ۱۰۳، سنندج با شاخص ۱۲۵، اراک و یزد با شاخص ۱۰۴ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) است، اما روز گذشته شهر اصفهان، اهواز، زاهدان و یزد بر مدار ناسالم (نارنجی) بود.

شایان ذکر است که بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، کلانشهرهای کرج با شاخص ۷۴، ایلام با شاخص ۸۴، تهران با شاخص ۹۱، بیرجند با شاخص ۸۱، مشهد با شاخص ۸۱، سمنان با شاخص ۷۳، بجنورد با شاخص ۶۱، کرمان با شاخص ۹۳، کرمانشاه با شاخص ۹۳، یاسوج با شاخص ۵۸ و همدان با شاخص ۷۰، وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته هشتم تیر، سنجش کیفیت هوا در شهرهای کرج، بوشهر، تهران، بیرجند، مشهد، بجنورد، سمنان، قم، سنندج، کرمان، کرمانشاه، اراک و همدان، وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شده بودند.

در همین راستا، سنجش کیفیت هوا در کلان‌شهرهای تبریز با شاخص ۳۱، ارومیه با شاخص ۲۷، اردبیل با شاخص ۲۴، قزوین با شاخص ۳۱ و رشت با شاخص ۴۵، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای تبریز، ارومیه، اردبیل، ایلام، زنجان، قزوین، یاسوج و رشت، در وضعیت پاک (سبز) ثبت شدند.

به این ترتیب، امروز شرایط کیفی هوای کلان‌شهرهای شهرکرد، گرگان، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشده است، به طوری که روز گذشته نیز شهرهای شهرکرد، گرگان، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس بدون داده ثبت بودند.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای) و بسیار ناسالم (بنفش) ثبت نشدند، اما دو شهر ناسالم (قرمز)، هشت شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۱ شهر سالم (زرد)، پنج شهر پاک (سبز) و پنج شهر بدون داده ثبت شدند، در حالی که روز گذشته یک شهر ناسالم (قرمز)، چهار شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۳ شهر سالم (زرد)، هشت شهر پاک (سبز) و پنج شهر بدون داده ثبت بودند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 767543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.