روز جهانی پناهندگان ۱۴۰۳ + تاریخچه، شعار و پوستر World Refugee Day

روز جهانی پناهندگان World Refugee Day هر سال در بیستم ژوئن ۲۰۲۴ (سی‌ویکم خرداد ۱۴۰۳) برگزار می‌شود و شعار آن در سال جاری «برای جهانی که در آن از پناهندگان استقبال می‌شود» تعیین شده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بحران‌های طبیعی و انسانی هر دو افرادی را مجبور به ترک خانه‌ها و دیار خود می‌کند، اما رها کردن وطن در اغلب موارد تنها آغاز یک سفر دشوار است. آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که امروزه ۱۰۰ میلیون نفر در جست‌وجوی مکانی امن‌تر خانه‌های خود را ترک کرده‌اند. این رقم ۱۰.۷ میلیون بیشتر از برآوردهای پایان سال ۲۰۲۱ است.

بسیاری از پناهندگان تا زمانی که اسکان داده نشوند، به زندگی در کمپ‌هایی اغلب خطرناک یا بدون تجهیزات برای زندگی طولانی‌مدت مجبور می‌شوند و فرآیند بوروکراتیک مربوط به یافتن خانه جدید برای پناهندگان ممکن است سال‌ها طول بکشد. بحران پناه‌جویان طی سال‌های اخیر در کانون اخبار سراسر جهان قرار گرفته است.

روز جهانی پناهندگان ۱۴۰۳ + تاریخچه، شعار و پوستر World Refugee Day

تعداد پناهندگان ساکن در کمپ‌ها

بر اساس برآوردهای سازمان ملل، یک‌پنجم از پناهندگان جهان (به‌طور تقریبی ۶.۶ میلیون نفر) در کمپ‌های پناهندگی زندگی می‌کنند. البته با توجه به فرآیند پیچیده ردیابی پناهندگان و جابه‌جایی آن‌ها این آمار دقیق نیست. با این حال با فرض این‌که یک کمپ پناه‌جویان به‌طور متوسط در یک زمان ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر را در خود جای می‌دهد، حداقل ۵۰۰ کمپ پناهندگی در جهان وجود دارد.

بزرگ‌ترین کمپ‌های پناهندگی جهان

کوتوپالونگ در بنگلادش با مساحتی حدود ۱۳ کیلومتر مربع و بیش از ۸۶۰ هزار پناهنده که نیمی از آن‌ها کودک هستند، بزرگترین کمپ پناهندگان جهان است. پس از آن مجموعه پناهندگان داداب در شهرستان گاریسا کنیا، کاکوما در کنیا، زعتری در اردن و ام راکوبا در سودان قرار دارند.

تاریخ روز جهانی پناهندگان ۱۴۰۳

روز جهانی پناهندگان World Refugee Day هر سال در بیستم ژوئن مصادف با سی‌ویکم خرداد ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. این روز برای قدردانی از انعطاف‌پذیری، شجاعت و قدرت پناهندگان برای ساختن آینده‌ای روشن است.

روز جهانی پناهندگان ۱۴۰۳ + تاریخچه، شعار و پوستر World Refugee Day

تاریخچه روز جهانی پناهندگان

روز جهانی مهاجران و پناهندگان در سال ۱۹۱۴ توسط پاپ پیوس دهم، یکی از پاپ‌های کلیسای رم، تعیین و در ماه ژانویه برگزار شد. چهارم ژانویه ۲۰۰۰ مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی قطعنامه ۵۵/۷۶ تصمیم گرفت تا روز جهانی پناهندگان را در بیستم ژوئن سال ۲۰۰۱، هم‌زمان با پنجاهمین سالگرد کنوانسیون ۱۹۵۱ مربوط به وضعیت پناهندگان برگزار کند.

این روز پیش از این به‌عنوان روز پناهندگان آفریقا شناخته می‌شد و در دسامبر ۲۰۰۰ به‌طور رسمی روز جهانی پناهندگان نام گرفت و از آن زمان جامعه جهانی آن را در راستای توسعه راه‌هایی برای بهبود زندگی پناهندگان جهت‌دهی کرده است.

شعار روز جهانی پناهندگان ۲۰۲۴

شعار روز جهانی پناهندگان در سال ۲۰۲۴ با محوریت همبستگی با پناهندگان، «برای جهانی که در آن از پناهندگان استقبال می‌شود» For a World Where Refugees Are Welcomed تعیین شده است. این شعار بر اهمیت ایجاد سیستم‌های بهداشتی فراگیر و تضمین مراقبت عادلانه برای پناهندگان در سراسر جهان تأکید دارد و در راستای آن، سازمان جهانی بهداشت (WHO) به آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) پیوسته است تا به دستیابی به اهداف آن کمک کند.

روز جهانی پناهندگان ۱۴۰۳ + تاریخچه، شعار و پوستر World Refugee Day

کد خبر 764900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.