به گزارش خبرگزاری ایمنا، علیرضا عبدی در گردهمایی مدیران کل استانها به تشریح برنامههای سال آتی نهضت سوادآموزی پرداخت و اظهار کرد: نهضت سوادآموزی در سال پیشرو دو هدف عمده دارد، نخست، ادامه برنامههای جاری در حوزه مأموریتهای تکلیفی و دوم، دنبال کردن طراحی اساسنامهای که تغییر رویکردی تقریباً ۸۰ درصدی را ایجاد میکند.
وی درباره برنامههای جاری نهضت و تغییر رویکرد به مدرسهمحوری افزود: مدرسهمحوری هم در شورای عالی آموزش و پرورش و هم در سند تحول بنیادین تکلیف شده و باید از این پس به طور جدی مورد توجه قرار گیرد، معتقدیم که مدرسه کانون تحول و تربیت محله است.
معاون سوادآموزی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: با پراکندگی مدارس در سطح کشور، مدرسهمحوری میتواند به تحقق اهداف نهضت کمک کند، مدیران مدارس مسئول این کار خواهند بود و تصمیم میگیرند چگونه با افراد بیسواد در محل خود برخورد کنند و با چه روشهایی آنها را باسواد کنند. برای این منظور، سرانه نهضت را برای مدل مدرسهمحوری سه برابر کردهایم یعنی از ۱.۲۰۰ تومان به ۳.۶۰۰ و ۴.۰۰۰ تومان افزایش یافته است.
عبدی به ظرفیتهای موجود برای تحقق اهداف نهضت اشاره کرد و گفت: ظرفیت فوقالعادهای به نام نهضت دانشآموزی، نهضت اولیا و مربیان، معلمان و نیروهای جهادی و طرح روستای باسواد که همه در خدمت مدارس برای کمک به این امر قرار دارد، در تعریف سواد تغییراتی اعمال کردهایم تا با برخورد احساسی مواجه نشویم، در بسیاری از کشورها و در خود اساسنامه سواد را توانایی خواندن و نوشتن و حساب کردن معرفی کردند، همین امر باعث میشود رتبه این امر در جهان رتبه بالایی نباشد و لازم است در تعریف سواد تجدیدنظر شود.
وی به روشهای نوین آموزش نیز اشاره کرد و افزود: یکی از روشهای جدید، روش قرآنپایه است. بسیاری از بیسوادان بالای ۴۰ سال هستند و با این روش میتوانند با آموختن قرآن باسواد شوند. نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر در کشور از این مسیر باسواد شدهاند ولی هنوز در تعاریف رسمی بیسواد تلقی میشوند.
معاون سوادآموزی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مدلهای مردمی گفت: در مدل مردمی، سرانهای نخواهیم داشت بلکه به حجم کاری اهمیت خواهیم داد، هر استانی که بتواند با جریانهای مردمی تعداد بیشتری را باسواد کند، مدیرکل و عوامل آن استان با مشوقهای بالایی تشویق خواهند شد.
نظر شما