روز وقوف در عرفات ۱۴۰۳ + اعمال روز عرفه در خارج از مراسم حج

وقوف در عرفات Waqfat Arafat، روز بخشش بی‌کران است و مسلمانان آن را به نماز و روزه می‌گذرانند. این روز هر سال در نهم ذی‌الحجه و یک روز قبل از عید قربان برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، وقوف در عرفات رویدادی مقدس برای همه مسلمانان جهان و یکی از مهم‌ترین روزهای اسلامی است. این روز نهم ذی‌الحجه، یعنی دومین روز حج و یک روز قبل از عید قربان برگزار می‌شود.

این روز مهم در سنت اسلامی نقطه اوج و مهم‌ترین بخش زیارت سالانه حج محسوب می‌شود و میلیون‌ها مسلمان طی آن در کوه عرفات واقع در نزدیکی شهر مکه برای دعا جمع می‌شوند. قدمت این سنت به آخرین خطبه پیامبر اسلام در قرن هفتم برمی‌گردد که مراسم حج را برای اسلام تعیین کردند؛ مراسم مذهبی قدرتمندی که با دعا، تأمل و درک عمیق‌تر ایمان تعریف می‌شود. زائران پس از بازگشت از منا، روز خود را به نماز می‌گذرانند و پس از نماز مغرب و عشا، تپه‌های عرفات را به مقصد مزدلفه یا مشعرالحرام ترک می‌کنند و تا طلوع آفتاب روز دهم ذی‌الحجه به انجام اعمال ویژه این مکان می‌پردازند.

تاریخ روز وقوف در عرفات ۱۴۰۳

تاریخ‌های روز وقوف در عرفات دقیق نیست، زیرا تقویم اسلامی از چرخه قمری پیروی می‌کند و بر اساس رؤیت ماه است. این روز در سال ۲۰۲۴، شانزدهم ژوئن برگزار می‌شود.

روز وقوف در عرفات ۱۴۰۳ + اعمال روز عرفه در خارج از مراسم حج

تاریخچه روز وقوف در عرفات

تاریخ وقوف در عرفات با تاریخ اسلام گره خورده است. حضرت محمد (ص) یکی از آخرین خطبه‌های خود را در کوه عرفات خواند. پیش از خاتم‌الانبیاء کل خاورمیانه از عقاید شرک‌آلود و ادیان باستانی سامی پیروی می‌کردند. با دریافت اولین وحی توسط رسول اکرم (ص) در کوه حرا، همه چیز برای جهان تغییر کرد. در این روز بود که ایشان کلام خدا را از فرشته جبرئیل دریافت کرد.

تقویم اسلامی از زمانی شروع می‌شود که حضرت محمد (ص) هجرت از مکه به مدینه را آغاز کرد. در سال‌های بعد تعداد مسلمانان از سایر حاکمان آن دوره بیشتر شد و در سال ۶۳۰ پس از میلاد، قریش (گروهی از طوایف که شهر مکه را تحت کنترل داشتند)، با آگاهی از قدرت روزافزون مسلمانان، کنترل مکه را به آن‌ها سپردند.

دو سال بعد حضرت محمد (ص) اولین و آخرین حج خود را انجام داد. او در این زیارت به کوه عرفات رفت، خطبه وداع خود ایراد و مناسک حج را به جا آورد. پس از آن در سال ۶۵۶، علی ابن ابی‌طالب علیه‌السلام برای نخستین بار پس از رحلت پیامبر اسلام به زیارت حج رفت که این اقدام نشان‌دهنده تداوم این مراسم مهم است.

روز وقوف در عرفات ۱۴۰۳ + اعمال روز عرفه در خارج از مراسم حج

قرمطیان در سال ۹۳۰ بعد از میلاد مکه را محاصره کردند و مناسک حج را بر هم زدند. با این حال در سال ۹۵۲ مراسم از سر گرفته شد. اولین حج مدرن در سال ۱۹۳۱ پس از اتحاد عربستان سعودی برگزار و مناسک زیارتی از جمله وقوف در عرفات از سر گرفته شد. سال ۱۹۹۷ یکی از مرگبارترین حوادث حج رخ داد که در آن آتش‌سوزی ناشی از باد و گرمای شدید منجر به مرگ‌های بسیاری شد.

آداب و رسوم مرتبط با روز عرفه

روزه: بر مسلمانانی که حج نمی‌روند، مستحب است روز عرفه را روزه بگیرند. روزه گرفتن در این روز کفاره گناهان سال قبل و آینده، عبادتی داوطلبانه و راهی برای کسب نعمت و تقرب به خداوند است.

دعا و ذکر: مسلمانان در روز عرفه به دعای مستمر و ذکر خدا می‌پردازند. آن‌ها طلب آمرزش، رحمت و برکت و برای خود، خانواده خود و جامعه جهانی مسلمانان دعا می‌کنند. این روز را فرصتی برای توبه و طلب طهارت معنوی می‌دانند.

وقوف در عرفات: در حالی که زائران حج این روز را در دشت عرفات می‌گذرانند، مسلمانانی که در مراسم حج نیستند، در مساجد یا خانه‌های خود به عبادت می‌پردازند. بسیاری از مسلمانان روز را به دعا، تلاوت قرآن و تفکر در رابطه خود با خدا می‌گذرانند. آن‌ها با وقف به عبادات و تقرب به خدا تلاش می‌کنند تا از فضای معنوی عرفه الگوبرداری کنند.

روز وقوف در عرفات ۱۴۰۳ + اعمال روز عرفه در خارج از مراسم حج

صدقه دادن: روز عرفه فرصت مناسبی برای مسلمانان است تا به کارهای خیر و انفاق بپردازند. آن‌ها تشویق می‌شوند که به فقرا و نیازمندان کمک، از اهداف بشردوستانه حمایت و به کاهش رنج دیگران کمک کنند. انفاق در این روز از ارزش ویژه‌ای برخوردار است و برکات بسیار زیادی را به همراه دارد.

تأمل و توبه: روز عرفه، فرصتی برای باطن‌نگری، تأمل و استغفار است. مسلمانان در اعمال خود تأمل می‌کنند، درصدد رفع عیوب خود برمی‌آیند و از هر گناه یا خطای ارتکابی خالصانه توبه می‌کنند. هدف آن‌ها تقویت ارتباط با خدا و بهبود سیرت و رفتارشان است.

جشن و سپاس: روز عرفه برای مسلمانان مناسبت شادی است. آن‌ها از خداوند به خاطر نعمت ایمان، سلامتی، خانواده و فرصت عبادت سپاسگزاری می‌کنند. مسلمانان این روز را با گذراندن وقت در کنار عزیزان، تبادل شادی و برکت با دوستان، همچنین با صرف وعده‌های غذایی و خوراکی‌های شیرین جشن می‌گیرند.

روز وقوف در عرفات ۱۴۰۳ + اعمال روز عرفه در خارج از مراسم حج

کد خبر 763359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.