اصغر شفیعی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در خصوص کنترل استرس و اضطراب در دانشآموزان و دانشجویان اظهار کرد: دانشآموزان و دانشجویان سعی کنند فرایند امتحانات و شرکت در آزمونها را با داشتن برنامهریزی مناسب پیش ببرند تا بتوانند با مدیریت زمان خود آمادگی لازم را کسب کنند و عملکرد خوب و رضایتبخشی در امتحانات داشته باشند.
وی افزود: برنامهریزی پلکانی روشی از برنامهریزی است که به دانشآموزان و دانشجویان توصیه میشود، در این روش برنامهریزی باید قبل از زمان شروع امتحانات، دروس مورد نظر مطالعه شود تا دانشآموزان و دانشجویان با آمادگی بیشتر به استرس کمتری دچار شوند و در زمان امتحانات زمان کافی برای مرور مطالب داشته باشند.
این مشاور تحصیلی و برنامهریزی ادامه داد: محصلان و دانشجویان باید در زمان مطالعه دروس امتحانی به داشتن محل مطالعه مناسب توجه ویژهای داشته باشند و در مکان مطالعه مشخص که اخلالی در تمرکز حواس ایجاد نمیکند، مطالعه را شروع کنند، همچنین توصیه میشود محل مطالعه دارای یک میز و صندلی مناسب رو به دیوار سفید باشد تا توجه دانشآموز و دانشجو متمرکز بر مطالعه باشد.
شفیعی با بیان اینکه در فصل امتحانات خواب و تغذیه مناسب را فراموش نکنید، عنوان کرد: برخی دانشآموزان و دانشجویان در زمان امتحانات، اصول خواب و تغذیه خود را فراموش میکنند و این امر سبب کاهش تمرکز و کیفیت توان بدنی میشود که عاملی برای افزایش استرس خواهد بود، همچنین بسیار توصیه میکنیم در این ایام مصرف غذاهای فستفود بهخصوص از رستورانهای سطح شهر کمتر و تا حد امکان از غذاهای خانگی استفاده شود.
وی با اشاره به اشتباه رایج دانشجویان و دانشآموزان در فصل امتحانات اضافه کرد: برخی دانشجویان و دانشآموزان برای مطالعه دروس از منبع مناسبی استفاده نمیکنند، برای مثال استادی به روش جزوهمحور از دانشجویان امتحان میگیرد و در این صورت دانشجو باید همان جزوه را به عنوان منبع مطالعه امتحان خود انتخاب کند و به دنبال منابع دیگر نباشد، همچنین اصلیترین منبع امتحان برای دانشآموزان کتاب درسی است و در کنار آن جزوه معلم و حل نمونه سوالات سالهای گذشته میتواند به یادگیری بهتر و تثبیت مطالب کمککند.
این مشاور تحصیلی خاطرنشان کرد: گاهی افراد در زمان مطالعه منابع امتحانی دچار وسواس در مطالعه میشوند و تصور میکنند هر مطلبی را مطالعه کردهاند به فراموشی سپردهاند، در این هنگام توصیه میشود دانشجویان و دانشآموزان مطالب را مجدد برای خود تکرار نکنند و با حل کردن نمونه سوال امتحانی دانستههای خود را محک بزنند، این عمل علاوه بر دوری از وسواس در مطالعه، در کاهش میزان استرس نیز نقش بسزایی دارد.
شفیعی افزود: اگر دانشجویان و دانشآموزان در زمان قبل از شروع امتحانات مطالعه کافی داشتهاند، سعی کنند در زمان امتحانات تمرکز خود را بر مرور دانستهها و رفع اشکال بگذارند و نیازی به مطالعه کامل منابع نیست، اینگونه به یاد سپردن مطالب نیز آسانتر خواهد بود و اگر در زمان قبل از شروع امتحانات، منابع را بهصورت کافی مطالعه نکردند، با توجه به محدودیت زمان مطالعه سعی کنند دروس حفظی را به روش سوال محور مطالعه و با حل نمونه سوال به یادگیری مطالب کمک کنند، همچنین با حل نمونه سوال امتحانی در دروس مسئله محور سعی بر یادگیری مطالب داشته باشند.
وی با بیان اینکه خانوادهها نباید عاملی برای افزایش استرس دانشجو و دانشآموز باشند، تاکید کرد: والدین باید بر مطالعه فرزند خود نظارت داشته باشند، اما با زیادهروی در پیگیری مطالعه فرزند خود میتوانند عامل افزایش استرس و نگرانی آنها باشند، والدین سعی کنند تلاشهای فرزند خود را به او یادآوری کنند و او را مورد تشویق قرار دهند تا بتوانند علاوه بر کاهش استرس و نگرانی آنها بر مطالعه، خواب و تغذیه فرزندان نظارت کافی داشته باشند.
نظر شما