کیت تشخیصی سریع هپاتیت در تمام معاونت‌های بهداشتی کشور به اندازه کافی توزیع شده است

رئیس اداره هپاتیت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: کیت تشخیصی سریع مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت که ابزار تشخیصی لازم برای بیماریابی فعال و غیرفعال است، باوجود تحریم‌های موجود به اندازه کافی تهیه و در تمام معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور توزیع شده است.

رشید رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هپاتیت به معنای التهاب بافت کبد است که می‌تواند دلایل مختلفی همچون ویروس، مصرف الکل، داروها، سموم، ابتلاء به بیماری خود ایمنی، استفاده از مواد غذایی نامناسب از جمله غذاهای پرچرب و بیماری‌های متابولیک همچون دیابت داشته باشد.

وی افزود: یکی از شایع‌ترین انواع هپاتیت، ویروس‌های هپاتیت B و C است، تشخیص ندادن و انجام نشدن درمان به موقع هپاتیت ویروسی ، منجر به مراحل پیش‌رونده بیماری یعنی سیروز و سرطان کبد خواهد شد.

رئیس اداره هپاتیت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: میزان بروز و شیوع هپاتیت در سراسر جهان متفاوت است، ایران جزو کشورهای با شیوع پایین این دو بیماری محسوب می‌شود، به‌نحوی که میزان شیوع هپاتیت B کمتر از یک درصد و میزان شیوه هپاتیت C کمتر ۰.۳ درصد است.

وی ادامه داد: در کشور ایران دو بیماری هپاتیت B و C بیشتر در گروه‌های آسیب‌پذیر همچون معتادان تزریقی و افرادی بروز می‌کند که رفتارهای پرخطر شایع دارند.

رمضانی تصریح کرد: میزان ابتلاء به این بیماری در کشور، به ۷.۵ درصد کاهش پیدا کرده است و این روند کاهشی در سال‌های آینده با تغییر رویکرد درمانی که توسط کمیته علمی کشوری هپاتیت به تصویب رسیده است، ادامه پیدا خواهد کرد.

رئیس اداره هپاتیت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: برنامه حذف و کنترل هپاتیت‌های ویروسی در نظام شبکه کشور پس از دو سال اجرای آزمایشی (پایلوت) در پنج دانشگاه علوم پزشکی کشور و بررسی روند اجرایی آن در کل نظام شبکه کشور ادغام شده که با رویکرد بیماریابی فعال و غیرفعال در حال اجرا است که این موضوع یک موفقیت بزرگ برای کشور است.

وی خاطرنشان کرد: کیت تشخیصی سریع مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت که ابزار تشخیصی لازم برای بیماریابی فعال و غیرفعال است، باوجود تحریم‌های موجود به اندازه کافی تهیه و در تمام معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور توزیع شده است.

کد خبر 759861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.