معاینه دندان کودکان از چه سنی باید انجام شود؟

متخصص دندانپزشکی معتقدند، کودکانی که در دوره زیر شش سال پوسیدگی‌های وسیع در دندان‌های شیری دارند بعد از شش سالگی با رویش دندان‌های دائمی نیز دچار پوسیدگی دندان می‌شوند و این موضوع نشان از اهمیت و لزوم معاینه دندان کودکان دارد که باید مورد توجه قرار گیرد تا از پوسیدگی دندان آن‌ها پیشگیری شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اهمیت معاینه دندان کودکان و پیشگیری از پوسیدگی بر کسی پوشیده نیست، اما واقعیت تلخ این است که پوسیدگی دندان در کودکان، مشکلی شایعی است که می‌تواند باعث درد و مشکلات زیادی برای کودک و خانواده شود، با توجه به اهمیت سلامت دهان و دندان در سن کودکی، با انجام معاینه‌های منظم و رعایت نکات پیشگیری، می‌توانیم از پوسیدگی دندان کودکان جلوگیری کنیم و لبخند سلامت را برای آن‌ها حفظ کنیم، در این راستا معاینه دندان کودکان توسط دندانپزشک قدم اساسی برای حفظ سلامت دهان و دندان کودک است که باید مورد توجه خانواده قرار گیرد.

معاینه می‌تواند به تشخیص پوسیدگی دندان در مراحل اولیه، هنگامی که هنوز بدون علامت است، کمک کند، این موضوع، درمان را آسان‌تر و کم هزینه‌تر کرده و از پیشرفت پوسیدگی و درد برای کودک جلوگیری می‌کند، همچنین دندانپزشک با معاینه دندان، سلامت دهان و دندان کودک را ارزیابی می‌کند و مشکلات دیگری همچون ناهنجاری‌های فک و دندان را نیز تشخیص می‌دهد، لازم است بدانیم معاینه دندان فرصت مناسبی برای آموزش بهداشت دهان و دندان به کودک و والدین است، زیرا دندانپزشک نحوه مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و رژیم غذایی مناسب را به کودک و والدین آموزش می‌دهد.

راه‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان مسواک زدن منظم، استفاده از نخ دندان، رژیم غذایی سالم همچون مصرف غذاهای از جمله میوه و سبزیجات، کاهش مصرف غذاهای شیرین، در پیشگیری از پوسیدگی دندان بسیار مؤثر است، علاوه‌بر این معاینه منظم دندان که باید هر شش ماه یک بار برای تشخیص زود هنگام پوسیدگی و ارزیابی سلامت دهان و دندان انجام شود، نیز در راستای پیشگیری از پوسیدگی دندان باید مورد توجه قرار گیرد.

همچنین بر اساس تحقیقات سالانه بیش از پنج میلیون دندان در کودکان و بزرگسالان از بین می‌رود و کودکان زیر ۱۰ سال بسیار مستعد ابتلاء به این آسیب هستند، بنابراین مراجعه به دندانپزشکی به ویژه برای کودکان بسیار مهم است.

معاینه دندان کودکان از چه سنی باید انجام شود؟

پوسیدگی‌های دندان کودکان از چه زمانی آغاز می‌شود؟

مریم ابراهیمیان، متخصص دندان‌پزشکی کودکان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به بروز پوسیدگی‌های دندان در کودکان اظهار کرد: به طور معمول پوسیدگی‌های دندان کودکان هم‌زمان با رویش دندان‌های شیری و در سن پایین شروع می‌شود و این اتفاق وابسته به میزان رعایت بهداشت دهان و دندان کودکان توسط والدین است.

وی افزود: گاهی در سن یک سالگی و در حالی که تنها دندان‌های شیری کودکان رویش پیدا کرده است، شاهد پوسیدگی دندان در آنها هستیم که لازم است والدین مراقب سلامت دندان‌های کودکان باشند و باید اولین معاینه دندان‌پزشکی کودکان در شش ماهگی و نهایت یک سالگی آن‌ها هم‌زمان با رویش اولین دندان‌های شیری انجام شود.

متخصص دندان‌پزشکی کودکان تصریح کرد: پوسیدگی‌های سطحی و ابتدایی دندان را دندان‌پزشک می‌تواند تشخیص دهد، در دندان‌های شیری، بسیاری اوقات پوسیدگی‌های دندان کودکان به حادترین مرحله می‌رسد و زمانی که آبسه به طور وسیع صورت و چشم‌های کودک را درگیر کرده، به دندان‌پزشک مراجعه می‌شود و والدین اظهار می‌کنند که کودک آنها هیچ نوع دردی نداشته است.

منتظر درد در دندان‌های شیری کودکان نباشید

وی خاطرنشان کرد: والدین نباید منتظر درد در دندان‌های شیری کودکان باشند، زیرا شرایط و نوع درد دندان در افراد متفاوت است و احتمال دارد یک کودک پوسیدگی جزئی در دندان داشته باشد و درد را تجربه کند، اما در کودکی دیگر پوسیدگی دندان به مرحله آخر و آبسه کردن می‌رسد، در حالی که آن کودک هیچ نوع تجربه‌ای از درد دندان را ندارد.

ابراهیمیان با تاکید بر اینکه باید اولین معاینه دندان‌پزشکی کودکان در شش ماهگی و نهایت یک سالگی هم‌زمان با رویش دندان‌های شیری اول که همان دندان‌های جلویی فک بالا و پایین است، انجام شود، گفت: در این بازه زمانی به والدین گفته می‌شود که چه نوع پیشگیری‌هایی را برای کاهش پوسیدگی و رعایت بهداشت دندان کودکان انجام دهند، هنگامی که پوسیدگی‌های دندان کودکان بسیار سطحی و ابتدایی است با تشخیص دندان‌پزشک و با درمان‌های پیشگیرانه جلوی پیش‌روی پوسیدگی گرفته می‌شود.

وی عنوان کرد: والدین باید هنگامی که پوسیدگی‌های اولیه را در دهان کودک مشاهده می‌کنند، اگر سن کودک پایین است و هنوز مصرف شیر شبانه دارد، در اولین قدم باید خوردن شیر شبانه کودک را قطع کنند و بعد از خوردن آخرین وعده شیر باید دندان‌های کودک مسواک زده شود، اگر کودک به سن یک سالگی رسیده است، باید به او رعایت بهداشت دهان و دندان آموزش داده شود و برای کودکان زیر یک سال می‌توان از دستمال‌های که مرطوب شده برای تمیز کردن دندان‌ها استفاده کرد، لازم است که هر سه ماه یک بار برای معاینه‌های دوره‌ای دندان‌های کودکان به دندان‌پزشک مراجعه شود.

متخصص دندان‌پزشکی کودکان اظهار کرد: اگر کودک در سن دوسالگی باشد، در کنار توصیه‌های تغذیه‌ای و رعایت بهداشت دهان و دندان او توسط والدین، در مطب‌های دندان‌پزشکی فلورایدتراپی برای کودکان انجام می‌شود و مهم است که خمیرهای مخصوص حاوی کلسیم و فسفر که برای دندان‌های کودکان در سن پایین هیچ نوع مسمومیتی ندارد، استفاده می‌شود.

معاینه دندان کودکان از چه سنی باید انجام شود؟

عواقب پوسیدگی دندان در کودکان

وی درباره عواقب پوسیدگی دندان در کودکان تصریح کرد: محیط دهان کودک از همان ابتدای تولد و قبل از رویش دندان‌های شیری به هر سمت که باشد این مسئله به دندان‌های دائمی آن کودک سرایت می‌کند، یعنی کودکانی که دوره زیر شش سال پوسیدگی‌های وسیع در دندان‌های شیری دارند بعد از شش سالگی با رویش دندان‌های دائمی نیز دچار پوسیدگی دندان می‌شوند.

ابراهیمیان با بیان اینکه دندان‌های شیری در زیبایی کودک تأثیر زیادی دارد و باید خودمراقبتی لازم از دندان‌های شیری کودکان توسط والدین انجام شود، ادامه داد: این دندان‌ها در افزایش اعتماد به نفس و تلفظ کلمات کودکان مؤثر است و کودکانی که دندان‌های جلویی را از دست می‌دهند در ارتباط با سایر افراد یا هم‌سن و سالان خود دچار مشکل می‌شوند.

وی در مورد اینکه دندان‌های آسیاب شیری کودکان در جویدن غذا برای کودکان مهم است، عنوان کرد: اگر این دندان‌های آسیاب در سن پایین از دست برود فضای فک کودک به هم ریخته و دهان او بوی بدی می‌دهد و در بزرگسالی نیز با رویش دندان‌های آسیاب ناهنجاری‌های دندانی ایجاد می‌شود، بنابراین رسیدگی به دندان‌های کودکان در سن پایین بسیار مهم است.

راه‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان

متخصص دندان‌پزشکی کودکان در مورد راه‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان گفت: عوامل مختلف در کنار هم باعث بروز پوسیدگی‌های دندان کودکان می‌شود، باید والدین دهان کودکان را از همان بدو تولد و قبل از رویش اولین دندان‌های شیری تمیز کنند و به رعایت بهداشت دهان و دندان آنها توجه لازم را داشته باشند.

وی تاکید کرد: والدین باید به تغذیه کودکان توجه کنند و تنقلات به ویژه تنقلاتی همچون شکلات‌های چسبنده، چیپس‌، پفک و پاستیل که به سطح دندان می‌چسبد و تمیز کردن آن از محیط دهان کودکان مشکل است از برنامه غذایی آنها حذف شود یا مصرف آن به حداقل برسد و مصرف لبنیات، میوه‌ها و سبزیجات افزایش پیدا کند.

ابراهیمیان عنوان کرد: علاوه بر عوامل محیطی مسئله ژنتیکی نیز به تا حدودی در میزان پوسیدگی دندان کودکان مؤثر است، بنابراین باید کودکان را تحت نظر دندان‌پزشک کودکان قرار دهیم تا روند پیشگیری از پوسیدگی دندان برای آنها توسط پزشک معالج انجام شود.

کد خبر 752784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.