مقابله با آلودگی هوا در چین با رونمایی از نخستین موتور دیزلی جهان

چین به‌تازگی از یک موتور دیزلی با بازده حرارتی ۵۳.۰۹ درصد رونمایی کرده که نخستین نمونه از نوع خود در سراسر جهان است و مصرف سوخت و انتشار کربن‌دی‌اکسید را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد و به این ترتیب نقش چشمگیری در کاهش آلودگی هوای شهرها خواهد داشت.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، از زمان اختراع موتور احتراق داخلی دیزل در ۱۲۷ سال پیش، مهندسان و دانشمندان تلاش کرده‌اند تا بازده حرارتی آن را بهبود بخشند. یک شرکت چینی در یک پیشرفت قابل توجه، نخستین موتور دیزلی در تاریخ با بازده حرارتی ۵۳.۰۹ درصدی را به نمایش گذاشت. تیم سازنده این موتور تلاش خود را روی بهینه‌سازی چهار سیستم حیاتی تأمین سوخت، ورودی هوا، احتراق و کاهش اصطکاک متمرکز کردند. این شرکت فناوری جدید خود را در کنگره جهانی موتورهای احتراق داخلی ۲۰۲۴ تیانجین چین به نمایش گذاشت و موفقیت آن توسط سازمان تست معتبر بین‌المللی و مرکز تحقیقات و فناوری خودروی چین به‌عنوان یک نهاد تخصصی تست موتورهای احتراق داخلی چینی به رسمیت شناخته شد.

نوآوری پیشرو در بهره‌وری

درصد انرژی احتراق دیزلی که بدون نیاز به مکانیزم بازیابی حرارت اتلاف به کار خروجی مفید موتور منتقل می‌شود، به‌عنوان راندمان حرارتی موتور پایه شناخته می‌شود و اقتصاد موتور با افزایش راندمان حرارتی موتور پایه بهبود پیدا می‌کند. شرکت چینی یادشده در شانزدهم سپتامبر ۲۰۲۰ با رونمایی از موتور دیزلی که رکورد جدیدی را با راندمان حرارتی بدنه ۵۰.۲۳ درصد به ثبت رساند، به نقطه عطف قابل‌توجهی در این زمینه دست پیدا کرده بود. این شرکت در هشتم ژانویه ۲۰۲۲ پیشرفت بیشتری کرد و بازده حرارتی موتور را به ۵۱.۰۹ درصد رساند و در بیستم نوامبر ۲۰۲۲ به بازده حرارتی ۵۲.۲۸ درصدی دست پیدا کرد که می‌تواند منجر به کاهش قابل‌توجه ۱۲ درصدی در مصرف سوخت و انتشار دی‌اکسیدکربن شود.

مقابله با آلودگی هوا در چین با رونمایی از اولین موتور دیزلی جهان

تیم تحقیقاتی شرکت با سرمایه‌گذاری و تلاشی ۵۰۰ روزه روی بهینه‌سازی چهار سیستم حیاتی تأمین سوخت، ورودی هوا، احتراق و کاهش اصطکاک متمرکز شد و از پیشرفت‌های قبلی فراتر رفت. این تیم به‌طور مؤثر فناوری‌های احتراق با انبساط بالا، فشار جریان مخلوط، تزریق سوخت با راندمان بالا و کاهش اصطکاک با مقاومت پایین را توسعه داد و به دلیل این پیشرفت‌ها که با پیشرفت‌های اندک ۰.۱ درصدی به دست آمد، به نقطه عطف مهمی دست پیدا کرد. تلاش‌های تیم منجر به شکستن رکورد موتور از سد بازده حرارتی ۵۳ درصدی برای نخستین بار در سطح جهان شد که این دستاورد قابل مقایسه با دویدن انسان در یک مسابقه ۱۰۰ متری در کمتر از ۹ ثانیه است.

کاهش مصرف سوخت

بر اساس برآوردهای فعلی مالکیت موتور دیزل در چین ارتقا از سطح راندمان حرارتی ۴۵-۴۶ درصد معمول به ۵۳ درصد می‌تواند اقتصاد موتور دیزل را تا حدود ۱۴ درصد افزایش دهد. این نوآوری منجر به صرفه‌جویی در سوخت سالانه حدود ۳۱ میلیون تن و کاهش انتشار کربن به میزان ۹۷ میلیون تن می‌شود. به بیان ساده‌تر یک تراکتور سنگین با مسافت پیموده‌شده سالانه ۲۵۰ هزار کیلومتر به لطف این فناوری می‌تواند در حدود ۱۲ هزار گالن سوخت دیزل صرفه‌جویی کند. این امر منجر به صرفه‌جویی سالانه تقریباً ۱۳ هزار و ۵۲۹ دلار برای مالک و با توجه به قیمت بازار سوخت دیزل ۱.۰۸ دلار برای هر لیتر سوخت می‌شود.

این پیشرفت تنها یک دستاورد فنی نیست، بلکه مزایای آن شامل کاملاً شامل حال شهرها برای کاهش آلودگی هوا می‌شود.

کد خبر 747183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.