به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، نستله، بزرگترین شرکت کالاهای مصرفی جهان، برخلاف دستورالعملهای بینالمللی با هدف پیشگیری از چاقی و بیماریهای مزمن، شکر و عسل را به شیر نوزادان و محصولات غلاتی اضافه میکند که در بسیاری از کشورهای فقیر فروخته میشوند.
کمپینهای Public Eye، یک سازمان تحقیقاتی سوئیسی، نمونههایی از محصولات غذای کودک این شرکت چندملیتی سوئیسی را که در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین فروخته میشد، برای آزمایش به یک آزمایشگاه بلژیکی فرستادند.
نتایج و بررسی بستهبندی محصولات، قند اضافهشده به شکل ساکارز یا عسل را در نمونههای Nido، نام تجاری شیر خشک برای استفاده نوزادان یک سال به بالا و Cerelac، غلاتی که برای کودکان سنین بین شش ماه تا دو سال استفاده میشود، نشان داد.
در بازارهای اصلی اروپایی نستله، از جمله بریتانیا، هیچ شکر اضافهای در شیر خشک کودکان خردسال وجود ندارد.
لورنت گابرل، کارشناس کشاورزی و تغذیه Public Eye در این رابطه گفت: «نستله باید به این استانداردهای دوگانه خطرناک پایان دهد و از افزودن شکر به همه محصولات برای کودکان زیر سه سال، در هر نقطه از جهان، خودداری کند.»
چاقی به طور فزایندهای یک مشکل در کشورهای با درآمد کم و متوسط است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در آفریقا، تعداد کودکان دارای اضافه وزن زیر پنج سال از سال ۲۰۰۰ تا کنون نزدیک به ۲۳ درصد افزایش یافته است. در سراسر جهان، بیش از یک میلیارد نفر با چاقی زندگی میکنند.
تنها بر اساس اطلاعات تغذیهای چاپشده روی بستهبندی، تشخیص اینکه آیا یک محصول حاوی شکر افزوده است برای مصرف کنندگان در هیچ کشوری آسان نیست. دستورالعملهای WHO برای منطقه اروپا میگوید هیچ قند افزوده یا مواد شیرینکننده نباید در هیچ غذایی برای کودکان زیر سه سال مجاز باشد.
بریتانیا توصیه میکند که کودکان زیر چهار سال به دلیل خطراتی از جمله افزایش وزن و پوسیدگی دندان، از خوردن مواد قندی اضافهشده خودداری کنند. دستورالعملهای دولت ایالات متحده توصیه میکند که افراد زیر دو سال از مصرف غذاها و نوشیدنیهای حاوی قند اضافهشده خودداری کنند.
Public Eye در گزارش خود که با همکاری شبکه بینالمللی اقدام غذای کودک نوشته شده است، اعلام کرد که دادههای یورومانیتور، شرکت تحقیقاتی بازار، فروش جهانی خردهفروشی بیش از یک میلیارد دلار (۸۰۰ میلیون پوند) برای Cerelac را نشان میدهد. بالاترین ارقام مربوط به کشورهای با درآمد کم و متوسط است که ۴۰ درصد فروش فقط در برزیل و هند است.
دکتر نایجل رولینز، افسر پزشکی WHO، گفت که یافتهها نشاندهنده «استاندارد دوگانه است که قابل توجیه نیست.»
محققان دریافتند غلات با طعم بیسکویت برای نوزادان ۶ ماهه و بزرگتر حاوی ۶ گرم قند اضافهشده برای هر وعده در سنگال و آفریقای جنوبی است؛ همان محصولی که در سوئیس فروخته میشود و هیچ کدام از این مقدار را ندارد. آزمایشهای روی محصولات Cerelac فروخته شده در هند به طور متوسط بیش از ۲.۷ گرم شکر اضافهشده برای هر وعده نشان داد. محصولات Cerela در برزیل و نیجریه، مقادیری از قند اضافهشده را نشان میداد.
در همین حال، آزمایشها روی محصولات برند Nido، که فروش خردهفروشی آن در سراسر جهان بیش از یک میلیارد دلار است، تفاوت قابلتوجهی در سطوح قند نشان داد. در اندونزی، محصولات غذایی کودک Nido که به نام Dancow فروخته میشوند، همه حاوی حدود دو گرم شکر اضافهشده در هر ۱۰۰ گرم محصول به شکل عسل هستند.
طبق این گزارش، محصولات Nido Kinder 1+ که در آفریقای جنوبی، نیجریه و سنگال فروخته میشوند، همه حاوی تقریباً یک گرم قند اضافهشده در هر وعده هستند.
نظر شما