به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، موتورهای پیل سوختی هیدروژنی حوزه اصلی توسعه معاصر هستند و ایده کاملاً جدیدی در زمینه حملونقل سازگار با محیط زیست بهنظر میرسد. برخلاف موتورهای بنزینی و دیزلی که با احتراق داخلی عمل میکنند، سوخت موتورهای هیدروژنی از مخلوط هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده است.
دو خودروساز تاریخی آسیا بهتازگی برای توسعه یک موتور هیدروژنی جدید با یکدیگر همکاری میکنند. نسل قبلی این موتورها نسبتاً موفق بود، اما تا حدی به دلیل فقدان زیرساخت شارژ کافی با مشکل مواجه شد، بنابراین هدف فعلی شرکتها بهبود برد مدلی مشابه است که دارای برد بیسابقه و قدرتی چند برابر شده باشد تا در بخش آلایندگی صفر پیشروی کند.
موتور هیدروژنی آسیا؛ پیشرفتی در تردد پایدار
هیوندای و کیا قصد دارند با همکاری متخصصان خودروهای هیدروژنی ناوگان بعدی خودروهای بدون آلایندگی خود را بهبود بخشند و مرز جدیدی از تردد پاک را به نمایش بگذارند. هدف از این همکاری توسعه موتورهای هیدروژنی و داشتن بازار انبوه وسایلنقلیه بدون آلایندگی است. نتیجه این همکاری عملکرد هرچه بهتر در برد و قدرت موتورهای هیدروژنی و احتمال ظهور خودروهای تمیز با کارایی بالا خواهد بود.
مهندسی موتورهای هیدروژنی با چالشهایی همراه است. گاز هیدروژن بسیار قابلاشتعال است و با سرعت بیشتری نسبت به بنزین میسوزد، بنابراین اجزای موتور باید طوری طراحی شوند که در برابر حرارت و فشار شدید مقاومت کنند. تزریق سوخت دقیق و زمان جرقهزنی نیز برای بهینهسازی عملکرد موتور بسیار مهم است.
هیوندای و کیا با فناوری KEYOUNG برای توسعه نمونه اولیه موتور احتراق هیدروژنی همکاری و از گاز هیدروژن فشرده ذخیرهشده در مخازن برای تغذیه انژکتورها استفاده میکنند. نحوه طراحی موتور به آن اجازه میدهد تا تنها با هیدروژن یا با سوخت انعطافپذیر همراه با بنزین کار کند.
این موتور بازده حرارتی بیش از ۵۰ درصد را به دست آورد که بهطور قابلتوجهی بالاتر از یک موتور بنزینی معمولی است، همچنین بیش از ۲۰۰ اسب بخار قدرت، گشتاور قابل مقایسه و آلایندگی نزدیک به صفر تولید کرد. این فناوری راه را برای خودروهای سواری هیدروژنی با برد طولانی و عملکرد چشمگیر هموار میکند.
هیوندای و کیا در حال حاضر عملیات نصب موتور احتراق هیدروژنی جدید را در مدلهای آینده خودروهای سواری خود آغاز کردهاند. انتظار میرود این دو خودروساز علاوه بر خودروهای هیبریدی و سوخت هیدروژنی، توانایی بالای موتور را در مسافت پیموده شده و طول عمر نیز به کار گیرند. این خودروهای هیبریدی با جفت کردن یک موتور گازی کوچک با موتور احتراق هیدروژنی، مصرف بنزین را کاهش میدهند.
شرکتها قصد دارند فناوری خود را در سال ۲۰۲۵ بهطور کامل به بازار خودرو عرضه کنند و تا سال ۲۰۲۷ سوخت تمام کامیونها و ونهای مسافربری ساخت خود را نیز به هیدروژن تغییر دهند. نسل بعدی مدلهای خودروهای الکتریکی پیل سوختی FCEV با بهرهوری انرژی توسط این برندهای پیشرو از سال ۲۰۲۸ وابستگی آنها را به باتری بزرگتر کاهش میدهد. افزایش ظرفیت برد این موتورهای هیدروژنی به کمک نوآوری هیوندای و کیا کمک میکند که خودروها ضمن کاهش وزن موتور، فضای داخلی بیشتری داشته باشند.
نظر شما