به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، سازمان ابتکار اهداف علمی (SBTi) یک سازمان بینالمللی پیشرو در حوزه اقدامات اقلیمی است که با همکاری سازمانهایی همچون CDP، پیمان جهانی سازمان ملل، مؤسسه منابع جهانی و صندوق جهانی طبیعت (WWF) تشکیل شده است. این ابتکار با ارائه چهارچوبهای علمی و استانداردهای دقیق، به شرکتها و مؤسسات مالی کمک میکند تا اهداف کاهش انتشار گازهای گلخانهای خود را با آخرین یافتههای علمی اقلیمی و اهداف توافقنامه پاریس همسو کنند. هدف اصلی ابتکار اهداف علمی، محدود کردن گرمایش جهانی به زیر ۱.۵ درجه سانتیگراد نسبت به سطح پیش از صنعتی شدن و دستیابی به آلایندگی خالص صفر تا سال ۲۰۵۰ است.
سازمان ابتکار اهداف علمی با توسعه ابزارها، استانداردها و راهنماییهای فنی، مسیر مشخصی برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای در زنجیره ارزش شرکتها ترسیم میکند. این ابتکار نهتنها به شرکتها کمک میکند تا از خطرات اقلیمی جلوگیری کنند، بلکه با افزایش اعتماد سرمایهگذاران، تقویت نوآوری و بهبود جایگاه برند، مزایای رقابتی قابلتوجهی برای آنها ایجاد میکند. در سال ۲۰۲۵، بیش از ۱۰ هزار شرکت متعهد به تعیین اهداف اقلیمی مبتنی بر علم شدهاند که توسط این سازمان تأیید شده است.
در همین راستا، شرکت حملونقل لندن نیز گامهای بلندمدت خود در زمینه اقدامات اقلیمی را با دریافت تأییدیه رسمی از سوی ابتکار اهداف علمی به مرحله جدیدی وارد کرده است. سازمان بینالمللی ابتکار اهداف علمی اعلام کرده است که اهداف کوتاهمدت و بلندمدت شرکت حملونقل لندن در کاهش انتشار گازهای گلخانهای و دستیابی به آلایندگی خالص صفر، بهصورت کامل منطبق بر محدود کردن گرمایش جهانی به ۱.۵ درجه سانتیگراد و مطابق با اهداف توافقنامه پاریس است. این تأییدیه پس از بررسی دقیق تعهدات شرکت حملونقل لندن در حوزههای مختلف انتشار کربن صادر شده است و نشان میدهد که برنامههای این شرکت نهتنها در سطح عملیاتی داخلی، بلکه در کل زنجیره تأمین و خدمات قراردادی آن نیز همسو با استانداردهای علمی روز جهان است.
بر اساس استانداردهای SBTi که به ارائه چهارچوبهای معتبر برای کاهش کربن در بخشهای مختلف از جمله حملونقل، امور مالی و مصرف میپردازد، شرکت حملونقل لندن متعهد شده است انتشار گازهای گلخانهای مستقیم و غیرمستقیم خود را تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۹۰ درصد کاهش دهد. این هدف از طریق جایگزینی ناوگان خودروهای دیزلی و بنزینی با فناوریهای بدون آلایندگی و همچنین افزایش سهم برق تجدیدپذیر در تأمین انرژی محقق خواهد شد. در حوزه انتشارات ثالث که شامل فعالیتهای پیمانکاران، پروژههای ساختمانی و زنجیره تأمین میشود، شرکت حملونقل لندن متعهد به کاهش ۴۵ درصدی انتشار کربن تا سال ۲۰۳۰ شده است.
این شرکت در افق بلندمدتتر، کاهش ۹۰ درصدی حوزههای مستقیم و غیرمستقیم را از سال ۲۰۳۰ تا ۲۰۴۰ حفظ و همزمان کاهش مطلق ۹۰ درصدی در حوزه ثالث را تا سال ۲۰۴۰ دنبال میکند. هدف نهایی شرکت حملونقل لندن دستیابی به آلایندگی خالص صفر در تمامی حوزهها تا سال ۲۰۴۰ است.
این تأییدیه که برای نخستین بار شرکت حملونقل لندن اهداف کاهش انتشار را برای تمام بخشهای کسبوکار خود بهصورت همزمان تعیین کرده است، نشان میدهد که این شرکت در مسیر کاهش گازهای گلخانهای در عملیات و زنجیره تأمین خود پیشرفت قابلتوجهی داشته است. این دستاورد نقشی کلیدی در حمایت از هدف شهردار لندن برای تبدیل این شهر به پایتختی بدون کربن تا سال ۲۰۳۰ ایفا میکند.
مدیر ارشد ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت حملونقل لندن، با اشاره به اهمیت این موضوع تأکید کرد که بهعنوان ارائهدهنده اصلی حملونقل عمومی پایتخت، مسئولیت حیاتی در کاهش انتشار کربن دارد و باید سهم عمدهای در پاسخ به وضعیت اضطراری اقلیمی ایفا کند.
شرکت حملونقل لندن در بخش اقدامات اجرایی، تحول چشمگیری در ناوگان اتوبوسرانی خود ایجاد کرده است؛ بهطوری که در حال حاضر بیش از ۱۹۰۰ دستگاه از ۹ هزار اتوبوس فعال در لندن به فناوری بدون آلایندگی مجهز شدهاند.
در حوزه مدیریت انرژی، این شرکت با حذف تدریجی سوختهای فسیلی از ساختمانهای اداری و مراکز تعمیراتی، اقدام به نصب سیستمهای گرمایشی سازگار با محیط زیست و راهکارهای بهینهسازی مصرف انرژی کرده است. یکی از پروژههای نوآورانه حملونقل لندن، برنامه خورشیدی است که با هدف تأمین انرژی قطارهای مترو از طریق مزارع خورشیدی شهری دنبال میشود. این شرکت در اقدامی دیگر، در اکتبر سال گذشته فرایند خرید قراردادی بلندمدت برق را آغاز کرد که گامی مهم برای دستیابی به هدف تأمین ۱۰ درصد برق مصرفی از منابع تجدیدپذیر تا سال ۲۰۲۶ و ۱۰۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ محسوب میشود.
در حوزه بهینهسازی انرژی، شرکت حملونقل لندن پروژه گستردهای برای جایگزینی روشنایی سنتی با روشنایی الایدی در ایستگاههای مترو، اتوبوس و قطارها اجرا کرده است. این فناوری نهتنها ۶۰ درصد مصرف انرژی را کاهش میدهد، بلکه نوردهی را به میزان ۱۰ درصد بهبود میدهد. تاکنون بیش از یکسوم ایستگاههای مترو لندن به روشنایی الایدی مجهز شدهاند و پیشبینی میشود تمام ایستگاههای اتوبوس، از جمله آنهایی که برای تبلیغات استفاده میشوند، تا پایان ۲۰۲۵ به این سیستم مدرن مجهز شوند.
در بخش پروژههای ساختمانی، شرکت حملونقل لندن با امضای «پنج تعهد کربنی مشتریان» شورای رهبری ساختوساز، چهارچوبی یکپارچه برای کاهش کربن ایجاد کرده است. این تعهدات شامل انتخاب پیمانکاران کمکربن، تعیین زمانبندی برای حذف سوختهای فسیلی، حذف بتن و فولاد پرمصرف کربنی، و اجرای استاندارد PAS 2080 در مدیریت کربن پروژههای زیرساختی است. این شرکت در پروژههای اخیر شهری، با گنجاندن الزامات کمکربن در قراردادها، موفق به کاهش چشمگیر انتشار کربن شده است. حملونقل لندن در حال حاضر روی بهبود فرایندهای اولیه ساختوساز متمرکز شده است و برنامهای مرحلهبندی شده برای حذف ۲۵ درصد کربن نهفته در فولاد و ۲۰ درصد در بتن پروژهها، با هدف نهایی تحویل بدون آلایندگی تا ۲۰۳۰ و سایتهای بدون دیزل تا ۲۰۳۵ دارد.
مدیرعامل موقت ابتکار اهداف علمی، با اشاره به اهمیت اقدامات شرکت حملونقل لندن، کاهش سریع انتشار گازهای گلخانهای را برای دستیابی به آلایندگی خالص صفر جهانی ضروری میداند. شرکت حملونقل لندن به جمع فزاینده شرکتهایی پیوسته است که انتشارات را در کل زنجیره ارزش خود مطابق با علم کاهش میدهند و فعالانه به محدود کردن گرمایش به ۱.۵ درجه کمک میکنند. این دستاوردها نهتنها موقعیت لندن را بهعنوان شهری پیشرو در پایداری تقویت میکند، بلکه الگویی عملی برای دیگر کلانشهرهای جهان در مبارزه با تغییرات اقلیمی ارائه میدهد.
نظر شما