به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، نسل پنجم سیستمهای مخابراتی ،5G، با سرعت بسیار بالاتر از سیستمهای قبلی، تحقق دولتهای هوشمند، زندگی و آموزش عمومی با کیفیت بالاتر، امنیت، بهبود شبکههای انرژی و سیستمهای حملونقل متصل را رقم زدهاند. در واقع بسیاری از رویدادهای 5G در شهرها پیادهسازی شده است، اما چنان در فعالیتهای روزانه ادغام شدهاند که بهراحتی برای مردم قابل رؤیت نیستند. برای مثال، شهرها با استفاده از سطلها و کامیونهای متصل به شبکه 5G، فرآیندهای جمعآوری زباله بهتری دارند یا سیستمهای الکتریکی قابل اعتمادتر و ایمنتر شده است، اما درک این اتفاقات یا برای عموم کمی سخت است یا مردم به سرعت به آن عادت کردهاند و دقیقاً متوجه نقش پررنگ 5G در زندگی خود نشدهاند.
5G و بهطور کلی سیستمهای مخابراتی، در چشمانداز فشرده شهرها نسبت به مناطق گسترده روستایی تطبیقپذیرتر هستند، به همین دلیل است که شهرهای هوشمند به عنوان شتاب دهندههای بزرگ نسل پنجم از سیستمهای مخابراتی، همچنین ذینفعان آن شناخته میشوند؛ چالشهایی که این نسل با آن مواجه است در ادامه عنوان میشود.
پوشش 5G مستلزم BTS بیشتری است
ایستگاههای فرستنده و گیرنده مخابراتی، BTS، مکانهایی هستند که آنتنهای مخابراتی روی آنها نصب میشوند. جهش از 2G به 3G کاهش قابلتوجهی در برد دارد و سایتهای بیشتری باید روی پشت بامها، تراسها و پستهای مخابراتی نصب شوند. با توسعه از 3G به 4G و 5G نیز همین روند انجام میشود، اما به دلیل محدودیتی که در فضای شهری وجود دارد، دسترسی به BTSهای بیشتر نیاز به مذاکرات پیچیدهای دارد.
سرعت پایین پیشرفت فناوری مخابراتی
فناوری مخابراتی پیشرفت سریعی ندارد و به تدریج بهبود مییابد، امروزه 3G و 4G هنوز در حال توسعه هستند و اغلب، آنتنهای 4G با کارتهای 5G در BTSها استفاده میشوند، تا اینکه در آینده نصب آنتنهای جدید مخصوص G5 انجام شود. یکی از موانع پیشرفت فناوری مخابراتی در بعضی مناطق، مخالفتهایی است که به دلیل فقدان دانش کافی در مورد نحوه کار آنها وجود دارد، با این حال، سازمان جهانی بهداشت این فناوریها را ایمن میشناسد.
اگرچه پیشرفت 5G در فناوری تلفن همراه بسیار سریع بوده است اما هنوز تعداد گوشیهای هوشمند منطبق با این سیستم به میزان کافی رشد نکرده است. تعداد گوشیهایی که از فناوری G5 پشتیبانی میکنند تا سال ۲۰۲۲ به ۵۷ درصد و تا سال ۲۰۲۳ به ۶۲ درصد رسیده است و این پیشرفت بسیار کند به نظر میرسد.
پیشرفتهای شهری ایجاد شده توسط 5G
مطالعات نشان میدهد که حملونقل در شهرهای آسیایی، سناریوی شهری با بیشترین پذیرش 5G است. اما ایمنی عمومی، بهداشت، گردشگری شهری، اوقات فراغت و آموزش، در این شهرها با پذیرش کمتر مواجه است.
مدیریت تردد افراد و وسایل نقلیه، شامل نظارت بر ناوگان یا علائم ترافیکی اولویت عابر پیاده در صورت شناسایی توسط سیستم است. یکی از اولین کاربردهای این سیستم در شهر کلونای کانادا مشاهده شد که در سال ۲۰۲۰ سنسورهای LiDAR را نصب کردند که با استفاده از فناوری 5G برای نظارت بر حضور عابران پیاده تمرکز داشت. این پروژه چگونگی حرکت مردم در مرکز شهر و افزایش ایمنی عابران پیاده و دوچرخه سواران را مورد مطالعه قرار داد. برخلاف دوربینهای ترافیکی، سنسورهای LiDAR دادههای ثابتی را در طول یک دوره بیستوچهارساعته، بدون توجه به تغییرات روشنایی یا آبوهوا ضبط میکردند. به علت تعبیه حسگرهای بیسیم و زیرساخت ویژه آنها، دستورالعملهای قرار گرفتن در معرض فرکانس رادیویی سلامت کانادا را رعایت میکرد.
مدیریت عمومی شهری، شامل نصب محرکها و کنترلرهای متصل است که به عنوان پشتیبان برای نظارت عمومی عمل میکنند. بیش از ۹۵ درصد از ساکنان سئول، در حال حاضر به شبکههای 5G دسترسی دارند و این شهر Wi-Fi رایگان با بیش از ۱۰۰ هزار نقطه دسترسی ارائه میدهد، اما این شبکه عمومی اینترنت اشیا در سطح شهر سئول است که آن را به یکی از هوشمندترین شهرهای جهان تبدیل کرده است. این شبکه که قرار است تا پایان سال جاری تکمیل شود، با هدف پشتیبانی و ارائه خدمات عمومی از جمله پارکینگ مشترک و چراغهای هوشمند خیابانی با استفاده از حسگرهای اینترنت اشیا به راه افتاده است. دولت با استفاده از این حسگرهای اینترنت اشیا دادههای مربوط به ترافیک، ایمنی و محیط زیست را جمعآوری میکند و در عین حال امکان ارسال این دادهها را به صورت متقابل «به و از» ۲۵ دفتر منطقهای در شهر میدهد.
به نظر میرسد که تلاشهای اینترنت اشیا سئول دقیقاً به موقع انجام میشود، زیرا کره جنوبی خود را به عنوان رهبر استقرار 5G تثبیت کرده است. فناوری 5G برای کمک به تحقق پتانسیل کامل شبکه اینترنت اشیا، نویدبخش نرخ بالای داده، انتقال فوقالعاده مطمئن و تأخیر بسیار کم، حیاتی خواهد بود.
مدیریت تصاویر به کمک دوربینهای مداربسته، دوربینهای نصب شده در هواپیماهای بدون سرنشین، مدیریت ترافیک ویدئویی و نظارت تصویری در زمان حال انجام میشود. پروژه شهر G5 بارسلون در حال ساخت پروژههای آزمایشی است که در آن مدیریت فیلمهای دوربینهای شهری در زمان واقعی و با استفاده از 5G کار میکند. در این پروژه پنج دوربین امنیتی با هدف قرار دادن تقاطع خیابانهای متصل به شبکه 5G تصاویری را برای مدیریت ترافیک ارائه میکنند. فناوری تجزیه و تحلیل ویدئویی Sprinx Technology برای تصاویر دوربین مورد استفاده قرار گرفته است و شمارش وسایل نقلیه، تجزیه و تحلیل جریانهای ترافیکی، صدور هشدارهای خودکار ازدحام و حتی مدیریت ترافیک به صورت خودکار بر اساس الزامات جریان واقعی خودرو و سایر عوامل را به این ترتیب ممکن کرده است.
مدیریت ساختمانها بهطور خاص با توجه به اتوماسیون کنترل آبوهوا و پاسخ به شرایط اضطراری آبوهوایی مانند سونامی، آتش سوزی و زلزله در حال اجرا است. ژاپن سالهاست که 5G را در حوزه ساخت و ساز قرار داده است و ساختمانهای شهر اکنون از زیرساخت 5G داخلی برای بهبود تعمیر و نگهداری استفاده میکنند. دولت ژاپن قصد دارد دسترسی به خدمات 5G را در این کشور سه برابر کند؛ در واقع برنامه دولت این است که تا ۲۰۲۵ حدود ۹۷ درصد از جمعیت ژاپن را تحت پوشش این طرح قرار دهد.
نظر شما