به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی آموزش و پرورش، حمید طریفی حسینی در دومین نشست سالانه معاونان و کارشناسان مسئولان، کارشناسان پیشدبستانی، کارشناسان تکنولوژی و آموزش دبستانی مناطق نوزدهگانه آموزش و پرورش ابتدایی شهر تهران که با حضور دکتر تهرانی معاون توانمندسازی سازمان ملی تعلیم و تربیت کشور، معصومیان معاون آموزش ابتدایی شهر تهران و قربانی مهر مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۹ به میزبانی این منطقه تشکیل شد، ضمن تبریک ایام ماه شعبان و ولادت با سعادت حضرت علی اکبر (ع) به اهمیت جایگاه نظام آموزش ابتدایی به عنوان اساسیترین رکن در نظام تعلیم و تربیت اشاره و اظهار کرد: یکی از برنامههای راهبردی ما ارتقای جایگاه آموزش ابتدایی در نظام تعلیم و تربیت است.
وی با اشاره به اینکه بعضی موضوعاتی همچون سواد خواندن و زبان آموزی و تفکر یا انسداد مبادی بیسوادی و جذب بازماندگان از تحصیل در ادوار مختلف در معاونت آموزش ابتدایی دنبال شدهاند، افزود: ورود بخشهای محتوایی این موضوعات به برنامه درسی در قالب بستههای تربیت و یادگیری و تبدیل، همچنین ایجاد نظامات قانونی و حقوقی لازم برای پیگیری کارآمد برخی از موضوعات دیگر همچون انسداد مبادی بیسوادی و جذب بازماندگان از تحصیل ضرورت دارد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به دو رویکرد اساسی در معاونت ابتدایی گفت: یک رویکرد ناظر به حل مسائل جاری و تدبیر امور است و در رویکرد دوم ناظر به برنامه تحولی آموزش ابتدایی است که مبتنی سند تحول بنیادین پیگیری میشود و در این میان اصالت با رویکرد دوم است، حل مسائل و چالشهای جاری حوزه آموزش ابتدایی نیز با توجه به اثرگذاری آنها بر برنامههای کیفیتبخشی و تحولی معاونت تدبیر خواهد شد.
وی به اجرای نظام دوری دوره سه ساله اول دبستان اشاره و اضافه کرد: در راهکارهای سند تحول بنیادین به اختصار به نظام دوری به عنوان یک راهکار اساسی برای رشد و هدایت دانشآموزان در مسیر تعالی زندگی در سه سال اول آموزش یاد شده است که با توانمندسازی معلمان میتوان به استعدادپروری، زبانآموزی، تفکر و رشد شناختی دانشآموزان در خلال سه سال دوره اول ابتدایی پرداخت.
طریفی حسینی افزود: مدرسه نقطه اتکای دولت و ملت در فرایند رشد و توسعه همه جانبه کشور و کانون تربیتی محله است، به این ترتیب مدرسه و محله باید کنشگری فعال و متقابل نسبت به هم داشته باشند و این موضوع در دوره ابتدایی با حضور مؤثر اولیا در مدارس نمود بیشتری پیدا کرده است.
وی با تاکید بر شناسایی استعدادها و توانمندیهای دانشآموزان در مدرسه خاطرنشان کرد: در شناسایی استعدادها باید از رویکردهای مسابقهای و جشنوارهای عبور کرد و برنامههای جامع و همگانی برای شناخت و پرورش استعدادها و ظرفیتهای تمام دانشآموزان در مناطق مختلف کشور را در نظر گرفت.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر پرورش تفکر خلاق در دانشآموزان برای ارتقای نسلی باهوش، فکور و مبادی آداب و متخلق به اخلاق اسلامی خاطرنشان کرد: از دیگر برنامههای اساسی در آموزش ابتدایی بسط عدالت تربیتی و ایجاد فرصتهای برابر آموزشی است که توجه به تحقق تربیت تمام ساحتی برای تمام دانشآموزان و توجه به تفاوتهای فردی و استعدادها و نیازهای متفاوت دانشآموزان و انطباق شرایط آموزشی به این امر نیز در ذیل عدالت آموزشی دنبال خواهد شد.
وی با تاکید بر توانمندسازی معلمان در رابطه با آموزش دانشآموزان با اختلالات یادگیری و نیازمند توجه ویژه آموزشی گفت: از مأموریتهای مهم گروههای آموزشی اجرای برنامهها و اقدامات مؤثر در توانمندسازی حرفهای معلمان و ارزیابی صلاحیتهای حرفهای آموزگاران است.
نظر شما