به گزارش خبرگزاری ایمنا، دستورالعمل انتخاب معلمان نمونه سال ۱۴۰۳ ابلاغ شده است، به طوری که تمام معلمان رسمی، پیمانی، آزمایشی، قراردادی و خرید خدمات شاغل در تمام مدارس دولتی و غیردولتی که بهصورت موظف حداقل در هفته ۱۲ ساعت تدریس دارند، مشمول هستند.
بر این اساس، منتخبان مرحله کشوری سال گذشته مجاز به شرکت در این برنامه نیستند. داشتن حداقل سه سال سنوات تجربی تا تاریخ سیویکم شهریور ۱۴۰۲ برای شرکت در برنامه انتخاب معلمان نمونه لازم است. حداقل سنوات تجربی تا تاریخ مذکور برای کسب عنوان معلم نمونه استانی پنج سال و برای کسب عنوان معلم نمونه کشوری ۱۰ سال تعیین شده است، از اینرو میانگین نمره ارزشیابی مشمولان برنامه در سه سال تحصیلی متوالی گذشته منتهی به این تاریخ نباید کمتر از ۸۵ باشد.
به این ترتیب، معلمانی که در سال جاری از تاریخ اول مهر ۱۴۰۲ دارای غیبت غیرموجه (بهتشخیص اداره آموزش و پرورش) بهمدت بیش از چهار روز باشند مشمول شرکت در برنامه نمیشوند. تمام افرادی که از سوی هیئتهای بدوی و تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات اداری به مجازاتهای قطعی مندرج در ماده ۹ قانون رسیدگی به تخلفات اداری در طول سه سال منتهی به سال ۱۴۰۲ و طی امسال تا روز دوازدهم اردیبهشت ۱۴۰۳ محکوم شدهاند از شرکت در برنامه شناسایی معلمان نمونه محروم هستند.
لازم است به این نکته اشاره کنیم؛ افرادی که در زمان اجرای طرح دارای پرونده در حال بررسی از سوی هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری هستند و منجر به صدور رأی محکومیت قطعی نشده باشد مجاز به شرکت در برنامه نیستند. طبق این دستورالعمل، انتخاب معلمان نمونه شامل مراحل مدرسه، منطقه، استان و کشور است.
مراحل شناسایی معلمان نمونه در مرحله مدرسه بدین شرح است:
مدیران مدارس با ورود به سامانه my.medu.ir گزینه "سکوی هوشمند مدیران" را انتخاب و در آن از قسمت شناسایی معلمان نمونه، ضمن مشاهده فهرست تمام معلمان آن مدرسه آن دسته از معلمانی را که مشمول مفاد بند ۳ شیوهنامه هستند، انتخاب کنند. لازم است مدیران مدارس نهایت دقت را در اعمال مشمولین برنامه در سامانه بهعمل آورند و مسئولیت رعایت دقیق آن بهعهده مدیر مدرسه خواهد بود. اطلاعرسانی به همکاران و دانشآموزان توسط مدیر و اقناعسازی آنان برای مشارکت در برنامه.
در همین راستا، یکی از نکات مثبت انتخاب معلمان نمونه سال ۱۴۰۳، نظرخواهی از دانشآموزان و والدین به عنوان ذینفعان اصلی نظام آموزش و پرورش است. در سالهای اخیر یکی از نقدها به وزارت آموزش و پرورش، بیتوجهی به نظرات ذینفعان اصلی این وزارتخانه یعنی دانشآموزان و والدین بود.
بنابراین در دستورالعمل انتخاب معلمان نمونه سال ۱۴۰۳ ذکر شده است: با توجه به اینکه عملکرد معلمان بر فرایند آموزش، تربیت و پرورش دانشآموزان تأثیرگذار است بنابراین نظر دانشآموزان بهعنوان یکی از ملاکهای شناسایی معلمان نمونه مدنظر است. مدیر مدرسه باید ضمن اطلاعرسانی، ترغیب، تشویق و توجیه تمام دانشآموزان و اولیای آنها برای تکمیل نمونه برگ نظرسنجی زمینه مشارکت را در بستر سامانه my.medu.ir فراهم کند.
لازم به یادآوری است که دانشآموزان پس از ورود به سامانه my.medu.ir بخش "خدمات آموزشی" را انتخاب و سپس از طریق گزینه "نظرسنجی معلمان" در شناسایی معلمان نمونه مشارکت کنند. شرکت دانشآموزان حداقل (نصف بهاضافه یک) هر کلاس در فرایند نظرسنجی ضروری است و نتایج حاصل از آن در شناسایی معلمان نمونه مدرسه مؤثر خواهد بود.
بر این اساس، تشکیل کمیته ارزیابی مدرسه شامل مدیر، تمام معاونان مدرسه، معلمان همپایه در دوره ابتدایی یا همرشته درسی در دوره متوسطه، نماینده معلمان و رئیس انجمن اولیا و معلمان نیاز است. پس از پایان مرحله ارزیابی معلمان هر یک از اعضای کمیته ارزیابی مدرسه بهصورت محرمانه امتیاز مربوط به هر معلم را در سامانه my.medu.ir "ورود از درگاه دولت"، گزینه "سکوی هوشمند معلمان" بخش شناسایی معلمان نمونه ثبت میکنند.
لازم است بدانیم؛ پس از پایان فرایندهای نظرسنجی دانشآموزی و کمیته ارزیابی، ضروری است مدیر مدرسه نسبت به کنترل مشارکت کمیته ارزیابی و دانشآموزان اقدام کند و سپس نسبت به تأیید نهایی فرایند شناسایی معلمان نمونه آن مدرسه اقدام کند. میانگین امتیازهای دادهشده شامل کمیته ارزیابی مدرسه و نظرسنجی دانشآموزی بهصورت سیستمی در سامانه ثبت و برای مدیر مدرسه و معلمان قابل رؤیت است معلمانی که بالاترین امتیاز مورد نظر را برای ورود به مرحله رقابت منطقهای کسب کردهاند در سامانه مشخص میشوند.
نظر دانشآموزان از سال آینده در ارزشیابی معلمان تأثیرگذار است
رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در نخستین همایش بینالمللی تعالی تعاملات خانواده و مدرسه، چالشها، الگوها و راهبردها در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار کرد: دانشآموزان از سال آینده در ارزشیابی معلمان نقص خواهند داشت.
وی گفت: دانشآموزان از سال آینده یکی از عوامل ارزشیابی معلمان خواهند شد و استقرار سامانه ارزشیابی معلم توسط خانواده انجام میشود. در مدیریت امروز رابطه سن و بودجه یکی از شاخصهای توسعهیافتگی است یعنی هر چه در سنین پایین برای افراد هزینه شود، توسعهیافتگی بیشتر است.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: ایران سهم خوبی را از بودجه به آموزش و پرورش میدهد، اما تفاوت ما با کشورهای توسعهیافته در این است که بیشتر برای افراد در سنین بالا هزینه میکنیم.
وی ادامه داد: از افتخارات دولت مردمی، تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است که باید بتوان به اهداف آن دست یافت، کودکستانها به نظام رسمی تعلیم و تربیت کودک رسیدند و الگوی تربیت خوبی بر آن حاکم شده است، هرچه در سن پایینتر برنامهریزی کنیم، در سنین بالاتر آسودهتر خواهیم بود، از اینرو خانوادهها شریک راهبردی ما در تعلیم و تربیت هستند و حساسترین مراحل جامعهپذیری فرزندان را در خود دارند.
نگاه کیفیت بخشی به موضوع انتخاب معلم نمونه در دستور کار باشد
سیدعلی مدینه، معاون پژوهش، برنامهریزی و توسعه منابع ادارهکل آموزش و پرورش استان اصفها ن گفت: از نگاه تجاری به معلم نمونه باید پرهیز شود و این بدان معناست که کیفیتبخشی در انتخاب این فرایند حائز اهمیت است و توجه به مدارک و مستندات صرف نباید معیار برای انتخاب معلم نمونه باشد.
وی اظهار کرد: فرایند انتخاب معلم نمونه برنامه حائز اهمیتی است و باید در این زمینه نگاه جدیدی داشته باشیم و یک حرکت و جنبش فعالانه در مدارس ایجاد شود، باید به شاخصههای معلم گونه یک فرد در فرایند انتخاب معلم نمونه توجه شود و دانشآموزان امسال باید در این موضوع مشارکت جدی داشته باشند و نیاز است در این زمینه با تبلیغات گسترده زمینه مشارکت افراد را فراهم کنیم.
معاون پژوهش، برنامهریزی و توسعه منابع ادارهکل آموزش و پرورش استان اصفهان بیان داشت: امید و انگیزه به تمام معلمان برای شرکت در فرایند انتخاب داده شود تا در آن شرکت کنند.
وی با بیان اینکه باید به نیروهای خدماتی نیز در این فرایند نیز توجه شود، افزود: همچون سال گذشته شیوهنامهای در استان برای انتخاب این همکاران تدوین شود.
مدینه با بیان اینکه فرایند انتخاب معلم نمونه باید از هرگونه نگاههای سیاسی و جانبدارانه در آن پرهیز شود، خاطر نشان کرد: نیروهای خرید خدمت و دانشجو معلمان سال ۹۹ که امسال داوطلبانه در کلاس حاضر شدند باید در این فرایند مشارکت داده شوند.
نظر شما