به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، گردشگری غذا که با عنوان گردشگری آشپزی نیز شناخته میشود، در حال حاضر یک گرایش محبوب جهانگردی است و شامل سفر به مقاصد مختلف برای کشف و تجربه غذاهای محلی، فرهنگ غذایی و سنتهای بومی است. در این سفرها گردشگران غذا فقط به دنبال یک وعده غذایی نیستند، بلکه در جستوجوی کسب تجربه کامل درباره تاریخ و فرهنگ مقصد خود از طریق خوردن هستند. این روند فرصتهایی را برای کسب و کارها فراهم میکند تا با به نمایش گذاشتن تخصصها و تجربیات آشپزی محلی، گردشگران را جذب کنند.
گردشگری غذا چیست؟
منظور از گردشگری غذا، سفر به هر مقصدی برای یافتن و خوردن غذاهای متفاوت و محلی آن منطقه است. هرچه بیشتر سفر کنید، طیف وسیعتری از تجربیات آشپزی را تجربه خواهید کرد که فقط محدود به غذایی نیست که خورده میشود، بلکه به آداب و رسوم مختلف برای پخت و سرو غذا نیز مربوط میشود. گردشگری غذا لزوماً حول غذای مجلل نیست، بلکه بیشتر در مورد غذا خوردن ماجراجویانه نظیر آنچه در بازارهای خیابانی است که با هدف جستجوی تجربیات جدید آشپزی انجام میشود.
چرا گردشگری آشپزی اهمیت دارد؟
گردشگری غذا صنعتی بسیار مدرن و نوپاست که شروع آن به سال ۲۰۰۱ برمیگردد و هرکسی که به هر شکلی با غذا سروکار دارد، قسمتی از این صنعت محسوب میشود. این نوع گردشگری، نقش مهمی در جذب توریست دارد و به طور مستقیم به صنعت توریسم و اقتصاد کشور میزبان کمک میکند. از دیدگاه فرهنگ یک محله، شهر یا کشور توسعه فرهنگ غذایی آنها به منظور حمایت از روند روبهرشد گردشگری آشپزی امری مهم است چراکه به آداب و رسوم و فرهنگ هر کشوری مرتبط است و برای بازدیدکنندگانی که از سایر کشورهای جهان با فرهنگی متفاوت به این مقاصد قدم میگذارند و آماده تجربه فرهنگ و رسوم و غذاهای آنان هستند، جذابیت دارد.
ارتباط میان گردشگری ماجراجویانه و گردشگری غذا روزبهروز بیشتر میشود بهطوریکه دیگر تورگردانهای فعال در حوزه گردشگری ماجراجویانه نمیتوانند تأثیری را که غذا بر سفر و انتخاب مقصد دارد نادیده بگیرند زیرا بسیاری از سوژههای ماجراجویانه در بخشهای دیگر جهان قابل تکرار است، اما تجربه غذاهای بومی و مختص هر قوم و اقلیم یک مقصد منحصربهفرد است و تجربیات آن به آسانی در جای دیگر تکرار نمیشود. به همین دلیل نزدیک به یکسوم از تورهای ماجراجویانه، تجربه انواع غذاهای ناشناخته را بهعنوان بخشی از تجربه سفر میگنجانند.
مزایای گردشگری غذا
با توجه به روند روبهرشد مستندسازی، غذا به جنبه مهمی در تجربه یک گردشگر از یک مقصد تبدیل شده است. مسافران چه بنشینند و باهم در یک رستوران غذا بخورند یا در امتداد خیابان قدم بزنند و از غذاهای محلی خیابانی لذت ببرند، همیشه در حال عکس گرفتن و ثبت لحظات هستند. گردشگری غذا مزایای زیادی هم برای مسافران و هم برای مقاصد دارد، به مسافران اجازه میدهد تا از طریق غذا فرهنگ جدیدی را کشف کنند و با تلاش برای انتخاب غذاها و نوشیدنیهای محلی راهی برای ارتباط با مردم محلی و به دست آوردن درکی عمیقتر از تاریخ، سنتها و شیوه زندگی مردم بومی پیدا کنند.
گردشگری غذا همچنین میتواند راهی برای حمایت از اقتصادهای محلی و ترویج گردشگری پایدار باشد. با حمایت از رستورانهای محلی و تولیدکنندگان غذا، مسافران میتوانند به حفظ سنتهای آشپزی و اقتصاد محلی کمک کنند. علاوه بر این، رستورانها میتوانند با انتخاب مواد اولیه محلی، کشاورزی پایدار را ترویج دهند و ردپای کربن را در محله خود کاهش دهند.
از طرفی، محبوبیت گردشگری غذا منجر به توسعه محصولات و خدمات جدید سفر شده است که شامل تورهای غذایی، کلاسهای آشپزی و جشنوارههای غذا است. کلاسهای آشپزی یکی دیگر از گزینههای محبوب است که به مسافران این امکان را میدهند تا در مورد مواد اولیه و تکنیکهای پخت و پز محلی بیاموزند و یک وعده غذایی را با مردم محلی تهیه کنند و لذت ببرند.
انجمن جهانی سفر با غذا تخمین میزند که هزینههای غذا و نوشیدنی، بسته به مقرون به صرفه بودن مقصد، ۱۵ تا ۳۵ درصد از کل هزینههای گردشگری را شامل میشود، هرچه تعداد بازدیدکنندگان بیشتر باشد میزان فروش و درآمد بیشتر خواهد بود به طوری که امروزه این صنعت در دنیا ۲۰۰ میلیارد دلار درآمد دارد.
عوامل مؤثر در گسترش گردشگری غذا
افزایش گردشگری غذا تحت تأثیر عوامل مختلفی بوده است که یکی از عوامل اصلی آن افزایش علاقه افراد به غذا و آشپزی است. با ظهور وبلاگهای مواد غذایی، برنامههای آشپزی و رسانههای اجتماعی، مردم بیش از هر زمان دیگری به غذا علاقهمند شدهاند و میخواهند در مورد غذاهای مختلف، مواد اولیه و تکنیکهای آشپزی یاد بگیرند. گردشگری غذا راه را برای کسب چنین تجربیاتی هموار میکند.
یکی دیگر از عواملی که باعث گسترش گردشگری غذایی میشود، میل به تجربههای معتبر است. مسافران به دنبال تجربیاتی هستند که منحصربهفرد و معتبر باشد و فرهنگ محلی را به شیوه معناداری برای آنها تعریف کند. در گردشگری غذا افراد به محل تولید موادغذایی، بازاها و رستورانهای محلی میروند و از نزدیک با فرهنگهای محلی آشنا میشوند.
نقش سرآشپزهای مشهور و رسانهها در افزایش گردشگری غیرقابل انکار است. مردم به مکانهایی میروند و غذاهایی را امتحان میکنند که در تلویزیون یا رسانههای اجتماعی دیدهاند. تصاویر و تجربیات خود را از غذاهایی که در تعطیلات میخورند در پلتفرمهای مختلف رسانههای اجتماعی با دوستان خود به اشتراک میگذارند و آنها را ترغیب میکنند که در آینده آن را امتحان کنند. با توجه به اینکه اینترنت و رسانههای اجتماعی یک عامل بزرگ و احتمالاً تأثیرگذارترین روش بازاریابی هستند، اپلیکیشنهای غذاخوری در حال ظهور هستند و روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا میکنند.
برای مثال برنامه Eatwith در سال ۲۰۱۲ ایجاد شد و بستری را برای دوستداران غذا فراهم کرد تا در خانه میزبان جمع شوند و غذاهای خانگی با کیفیت عالی را امتحان کنند. افراد از طریق این برنامه با میزبانها آشنا میشوند و یک مهمانی ترتیب داده میشود. مهمانان و میزبان با هم غریبه هستند اما یک ویژگی مشترک دارند و آن عشق به غذا است.
یک فعالیت جالب که هر کسی باید در لیست برنامههای خود داشته باشد، رفتن به یک تور دوچرخه سواری برای تجربه مناظر آشپزی است. در نیوزلند و بلژیک تورهای دوچرخهسواری وجود دارد که ماجراجویان واقعی غذا را اغلب بهطور رایگان به بازدید از مزارع، مراکز و محلههای غذاخوری معروف در شهرهای مقصد میبرند و از این طریق باعث افزایش دانش غذایی و فرهنگی آنها میشوند.
علاوه بر این موارد، در سراسر جهان جشنوارههای غذا و نوشیدنی گوناگونی برگزار میشود که یک شهر یا کشور خاص را به یک مقصد غذا تبدیل میکند و گردشگران را برای بازدید از این رویدادها فرا میخواند. این جشنوارههای محلی یکی از مشوقان اصلی توسعه گردشگری غذا هستند. انجمن جهانی گردشگری غذا، روز جهانی سفر با غذا را بهعنوان راهی برای جلب توجه مردم به چگونگی و چرایی سفر برای تجربه کردن فرهنگهای آشپزی در ۱۸ آوریل ۲۰۱۸ معرفی کرد که هر سال با برگزاری جشنوارههایی در سراسر جهان جشن گرفته میشود.
با توجه به اهمیت روزافزون و روند روبهرشد گردشگری غذا، در سال ۲۰۰۴ پروژه شهر غذای یونسکو به عنوان بخشی از شبکه گسترده شهرهای خلاق جهان راهاندازی شد. این کارگروه برای انتخاب شهرهای غذا معیارهای مشخصی دارد که از میان آنها میتوان مواردی مانند مواد محلی مورد استفاده در آشپزی، شیوههای آشپزی قدیمی، بازارهای غذایی سنتی، احترام به محیط زیست و ترویج محصولات محلی پایدار و برنامههای خلاقانه در مدارس آشپزی را نام برد.
در ادامه به معرفی چند شهر از پررونقترین مقاصد گردشگری غذا در جهان میپردازیم که هم جاذبههای غذایی قابلتوجهی دارند و هم تاریخ آن شهر یا کشور را به نمایش میگذارند.
محلههای غذایی مشهور در توکیو
توکیو، بزرگترین شهر لذیذ دنیا است که چندین مکان شگفتانگیز برای تجربه غذاهای اصیل و خوشمزه ژاپنی دارد. منطقه توکیشیما به عنوان زادگاه مونجایاکی که یکی از محبوب ترین غذاهای محلی توکیو است شناخته میشود و بیش از ۷۰ رستوران در این منطقه کوچک در خیابان Tsukishima Monja وجود دارد که آشپزی مونجایاکی را به سبک خود و بر میزهایی با بشقابهای آهنی انجام میدهند.
یاناکا گینزا یک خیابان کوچک قدیمی دیگر در منطقه شیتاماچی، مرکز شهر قدیمی توکیو است که هنوز به صورت دستنخورده و قدیمی باقی مانده است و میتوانید سبک زندگی واقعی توکیو را در این محله ببینید. تعداد زیادی خواربارفروشی و فروشگاههای مواد غذایی در این خیابان کوچک، تنقلات خیابانی به سبک آشپزی خانگی را با قیمتی ارزان ارائه میدهند.
غذایی که باید در این محله امتحان کنید منچی کاتسو (نان سرخ شده حاوی گوشت چرخ کرده) است که بسیار محبوب است و افراد از جمله مردم محلی برای خرید آن صف میکشند.
محصولات غذایی دریایی یکی از محبوبترین غذاهای ژاپنی در بین گردشگران خارجی است. بازار غذای معروف Tsukiji یکی از بهترین مکانها برای امتحان محصولات دریایی تازه و با کیفیت عالی در توکیو است. ردیفی از رستورانها، مواد غذایی و فروشندگان مواد غذایی در این خیابان به پخت و فروش انواع تنقلات خیابانی خوشمزه و تازه مانند گوش ماهی کبابی، کاسه برنج غذاهای دریایی و املت شیرین مشغولند.
بازارهای معروف تایلند برای عاشقان غذا
بازار وانگلنگ که در سواحل رودخانه چائو فرایا قرار دارد، انتخاب خوبی برای عاشقان غذا است. با آمدن به وانگلنگ، بازدیدکنندگان میتوانند انواع غذاها از مدرن تا سنتی را با قیمتی بسیار مقرونبهصرفه تجربه کنند. چایشیر و غذاهای دریایی از مواردی است که برای لذت بردن از غذاهای تایلندی باید امتحان کرد. وانگلنگ علاوه بر غذا، با غرفههای زیادی که لوازم و لباسهای محلی میفروشند نیز معروف است.
محله چینیها یکی از قدیمیترین بازارهای بانکوک است. خیابانهای محله چینیها ترکیبی از توکتوک (موتورهای سه چرخه)، عطر غذاهای خیابانی و صدای معابد است و همه چیز در این خیابان بیانکننده فرهنگ معمولی بانکوک است. میتوان گفت که این محله قلب آشپزی بانکوک برای بسیاری از مردم محلی و بازدیدکنندگان بینالمللی است که غذاهای دریایی تازه مانند ماهی، میگو، خرچنگ و صدف، روی میزهای ساده به همراه صندلیهای پلاستیکی سرو میشوند.
بازار چاتوچاک که فقط در تعطیلات آخر هفته در دسترس است در دهه ۴۰ قرن گذشته ساخته شده است. چاتوچاک یک مقصد عالی برای مسافرانی است که از بانکوک بازدید میکنند چرا که علاوه بر فرصتهای خرید، بسیاری از غذاهای منحصربهفرد را که طعم تایلند دارند در این مکان میتوان امتحان کرد. مغازههای این بازار به شدت چشمنواز هستند، از غرفههای غذاهای پخته شده و فستفود گرفته تا گاریهای تنقلات و دسر و توکتوکهایی که آبمیوه میفروشند، همگی نشان از فرهنگ بومی تایلند دارند.
محلههای غذایی شلوغ و پررفتوآمد در آمریکا
منطقه میشین در سانفرانسیسکو در سال ۱۷۷۶ توسط مبلغان اسپانیایی تأسیس شد و زمانی گسترش یافت که دولت اسپانیا کمکهای مالی خود را برای مالکیت زمینهای آن منطقه پرداخت میکرد. در دهههای ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ و در خلال جنگ داخلی آمریکای مرکزی، بسیاری از لاتین تبارها به این منطقه نقل مکان کردند و از آن زمان فرهنگ غذای لاتین در این منطقه رواج یافت. امروزه میشین به وضوح به علت پخت بوریتو شناخته میشود. علاوه بر اینکه میتوانید غذاهای مکزیکی با قیمت پایین و کیفیت بالا را در هر نقطه از این محله پیدا کنید، غذاهای جدید و امروزی نیز در این منطقه به وفور دیده میشود. جشنوارهها و مسابقات غذاها و نوشیدنیهای جدید در این محله انجام میشود و به معنای واقعی کلمه، تعادل بین آشپزی سنتی و مدرن در این محله برقرار است.
وست لوپ در شیکاگو به اندازه محلههای لوگان و پارک ویکر برجستگی تاریخی ندارد اما از نظر جذابیت غذایی در ردیف مشهورترین محلههای ایالات متحده قرار دارد چرا که نمونه کاملی از همه نوع غذایی در این منطقه موجود است. معروفیت این محله نهتنها بهخاطر سرآشپزان مشهور بلکه بهخاطر محلههای غذایی ملل مختلفی است که در آن وجود دارد.
محله فرانسویها در لسآنجلس با همبرگرهای معروفش، سردمدار خیابانهای آشپزی این شهر است که میزبان سه مورد از قدیمیترین رستوانهای ایالات متحده نیز هست. اما محبوبیت این محله فقط بهخاطر غذاها و مکانهای قدیمی نیست، انواع ساندویچهای جدید با سسهای مدرن مانند سوسیس بره تند و سوسیس پوبوی در این محله به فروش میرسد و در کنار آنها میتوان طعم قلب بره، گوشماهی و کیمچی را چشید.
محبوبترین محلههای غذاهای خیابانی در ترکیه
غذای خیابانی استانبول گواهی بر فرهنگ آشپزی پر جنبوجوش این شهر است. چرخدستیهای غذا با مجموعهای از خوراکیهای لذیذ در میدان تقسیم مکانی ایدهآل برای غوطهور شدن در فرهنگ غذاهای خیابانی استانبول است. بوی غذاهای لذیذ ترکی مانند دونرکباب، یا کوکورچ که از روده بره یا بز کبابی درست میشود، تمام این خیابان را فراگرفته و به نوعی نماد منطقه تبدیل شده است.
محله پر جنبوجوش کادیکوی در سمت آسیایی استانبول و خیابان اصلی آن پر از فروشندگان غذاهای خیابانی است که مجموعهای از گزینههای وسوسهانگیز را ارائه میکنند. از تانتونی، گوشت ترش نازک برش داده شده کبابی گرفته تا محصولات تازه، پنیر و زیتون همه را میتوان در بازار غذای محلی کادیکوی پیدا کرد و یک تجربه بی نظیر از غذاهای اصیل ترکیه را به دور از شلوغی مرکز شهر کسب کرد.
سلطان احمد به عنوان قلب تاریخی استانبول، نهتنها با شگفتیهای معماری خود یک مقصد محبوب گردشگری است، بلکه با ارائه غذاهای خیابانی افراد زیادی را برای سفر به این شهر وسوسه میکند. پیلاو اوستو دون، ترکیبی لذتبخش از گوشت لطیف دونر است که روی بستری از برنج معطر سرو میشود و هیچ گردشگری نباید فرصت خوردن آن را در این خیابان از دست بدهد.
نظر شما