به گزارش خبرگزاری ایمنا، زمانی که به تاریخچه فرهنگ و هنر این ایران در دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نگاهی میاندازیم، شاهدیم که تولیدات سینمای ایران پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی بهغیر از چند فیلم از معدود فیلمسازان شناختهشده، سینمای درخشانی نبود و موضوعاتی که دستمایه فیلمها قرار میگرفت، اغلب موضوعات سخیف و بیارزشی بود که کلیت سینما را زیر سوال میبرد، به همین دلیل این ذهنیت پس از انقلاب وجود داشت که با شکلگیری حکومت اسلامی سینما دیگر جایگاهی در ایران نخواهد داشت و درِ سینماها بسته خواهد شد، اما حضرت امام (ره) بعد از ورود تاریخی خود به کشور و در آن سخنرانی باشکوه خود در بهشت زهرا (س) به اهمیت جایگاه سینمای ایران اشاره کردند؛ در شرایطی که بسیاری از رهبران سیاسی در چنین موقعیتی تنها از سیاست حرف میزنند، امام خمینی (ره) درباره مسئله فرهنگ و بهطور خاص سینما سخن گفتند که این بیانگر بینش عمیق و نگاه ویژه ایشان به حوزه فرهنگ بود که در این باره فرمودند: «ما با سینما مخالف نیستیم، ما با فحشاء مخالفیم.»
این روزها هنردوستان و مسئولان فرهنگی کشور خود را برای بزرگترین رویداد سینمایی کشور که چهلودومین سال حیات خود را طی میکند، آماده میکنند؛ رویدادی که اولین دوره آن در سال ۱۳۶۱ یعنی درست در میان بحبوحه جنگ و درست چهار سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دستور کار قرار گرفت و این امر نشان از اهمیت فرهنگ و هنر در تاریخ کشور و نظام اسلامی دارد.
این روزها که به چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر منتهی میشود، مروری بر دورههای گذشته این جشنواره خواهیم داشت؛ با ما همراه باشید.
مروری بر هفتمین دوره جشنواره فجر
دوره هفتم جشنواره بینالمللی فیلم فجر در بهمن سال ۱۳۶۷ به دبیری سید محمد بهشتی شیرازی، توسط بنیاد سینمایی فارابی و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران برگزار شد.
از نکات به یادماندنی این دوره میتوان به جایگزین کردن سیمرغ بلورین به جای لوح زرین اشاره کرد که به عنوان نماد جشنواره تاکنون مورد استفاده قرارگرفته است؛ در این دوره از جشنواره ابراهیم حاتمیکیا برای اولین بار با فیلم دیدهبان در بخش مسابقه فیلمهای سینمای ایران شرکت کرد و با استقبال هیئت داوران روبهرو شد و سیمرغ بلورین بهترین فیلم به در مسیر تندباد (مسعود جعفری جوزانی) اعطا شد.
جوایز بخش اصلی
- سیمرغ بلورین بهترین فیلم: در مسیر تندباد (مسعود جعفری جوزانی)
- جایزهی ویژهی هیأت داوران برای فیلم اول: نارونی (سعید ابراهیمیفر)
- جایزهی ویژهی هیأت داوران برای فیلم دوم: دیدهبان (ابراهیم حاتمیکیا)
- سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: محسن مخملباف (بایسیکلران)
- سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: محسن مخملباف (بایسیکلران)
- دیپلم افتخار برای بهترین فیلمنامه: امرالله احمدجو (شاخههای بید)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد: عزتالله انتظامی (گراندسینما)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن: رؤیا نونهالی (عروسی خوبان)
- دیپلم افتخار برای بهترین بازیگر نقش اول زن: فریماه فرجامی (سرب)
- سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری: محمود کلاری (سرب)
- سیمرغ بلورین بهترین تدوین: ژیلا ایپکچی (نار و نی)
- سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن: مجید انتظامی (بایسیکلران)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد: محمود جعفری (زرد قناری، شاخههای بید)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن: فاطمه معتمدآریا (برهوت)
- سیمرغ بلورین بهترین طراح صحنه: محسن مخملباف (بایسیکلران)
- سیمرغ بلورین بهترین چهرهپردازی: جلال معیریان (سرب)
- سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری و میکس: اسحاق خانزادی (در مسیر تندباد)
- سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری: بهروز معاونیان و اصغر شاهوردی (نار و نی)
- سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه: محمدرضا شرفالدین و مهدی شعرای نجاتی (انسان و اسلحه)
نگاهی به هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر
دوره هشتم جشنواره بینالمللی فیلم فجر در بهمن سال ۱۳۶۸ به دبیری سیدمحمد بهشتی شیرازی، توسط بنیاد سینمایی فارابی و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران برگزار شد.
این دوره از جشنواره که از لحاظ نمایش فیلمهای خارجی ماندگار در بخشهای جنبی حرف چندانی برای گفتن نداشت، با فیلمهای ایرانی خوبی روبهرو بود که در کارنامه فیلمسازی کارگردانانشان به عنوان نقاطی عطف به شمار میآیند؛ هامون (داریوش مهرجویی)، دندان مار (مسعود کیمیایی)، مادر (علی حاتمی)، ای ایران (ناصر تقوایی)، کلوزآپ (عباس کیارستمی)، مهاجر (ابراهیم حاتمیکیا) از جمله این آثار بودند؛ از نکات برجسته این دوره جدا کردن فیلمهای اول و دوم کارگردانان در بخش رقابتی بود که تا امروز بهطور جسته گریخته این روند ادامه داشته است.
جوایز بخش اصلی
- سیمرغ بلورین بهترین فیلم: مهاجر (ابراهیم حاتمیکیا)
- سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: داریوش مهرجویی (هامون)
- سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: داریوش مهرجویی (هامون)
- دیپلم افتخار برای بهترین فیلمنامه: اسماعیل خلج و محمد متوسلانی (جستجوگر)
- دیپلم افتخار برای بهترین فیلمنامه: ابراهیم حاتمیکیا (مهاجر)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد: خسرو شکیبایی (هامون)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن: رقیه چهرهآزاد (مادر)
- دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن: بیتا فرهی (هامون)
- سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری: تورج منصوری (هامون)
- سیمرغ بلورین بهترین تدوین: حسن حسندوست (هامون)
- سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن: کریم گوگردچی (مهاجر)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد: اکبر عبدی (مادر)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن: افسر اسدی (عبور از غبار)
- سیمرغ بلورین بهترین طراح صحنه: مجید میرفخرایی (آخرین پرواز)
- سیمرغ بلورین بهترین چهرهپردازی: عبدالله اسکندری (مادر)
- سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری و میکس: محسن روشن (مهاجر)
- سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری: جهانگیر میرشکاری و حسن زاهدی (زیر بامهای شهر)
- سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه: اصغر پورهاجریان (مهاجر)
نظر شما