به گزارش خبرگزاری ایمنا، طی آخرین روزهای بهمن سال ۱۳۹۸، زمزمههایی از شیوع یک بیماری تحت عنوان کرونا در سراسر جهان پیچید و در طول دوران همهگیری این بیماری، علاوه بر تمام اتفاقات رخ داده از جمله قرنطینه، افزایش آمار مرگومیر، ترس از بیماری و از دست دادن عزیزان، افزوده شدن فشارهای اقتصادی بر افراد یک جامعه و تعطیلی کسب و کارها، مدارس و دانشگاهها نیز از اسفندماه همان سال به تعطیلی کشیده شد و سیستم آموزش و پرورش تمام کشورهای جهان تحت تأثیر قرار گرفت.
هرچند که انتظار میرفت تعطیلی کلاسهای درس برای دوران کوتاهی باشد و تمام فعالیتها پس از گذشت چند هفته به روال عادی خود بازگردد، اما با رنگ باختن این تصورات، همت مسئولان برای ادامه تحصیل دانشآموزان و دانشجویان به سمت و سویی دیگر روانه شد؛ در واقع، با تعطیل شدن کلاسهای درس حضوری، شاهد دگرگونی فضای آموزشی و نحوه ارتباط و تدریس بودیم و آموزش غیرحضوری، آنلاین یا مجازی، یکی از موضوعاتی بود که به سیستم آموزشی کشورها افزوده، زیرساختهای آن به صورت کامل تعبیه و پلتفرمهایی برای آن تهیه شد که صدا و سیما، رسانه ملی و برنامه شاد، از بسترهای آموزش مجازی کشور ایران در این دوران به شمار میروند.
ماندگاری زخم آموزش غیرحضوری کرونا
شبکه شاد به عنوان بازویی برای آموزش غیرحضوری در فضای مجازی به صورت متمرکز، از اواخر فروردین ۱۳۹۹ آغاز به کار کرد و محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش وقت سال ۱۴۰۰، در تولد یکسالگی شبکه شاد، این برنامه را منجر به متوقف نشدن جریان آموزش و پاسخی خلاقانه و بومی به یک نیاز ملی اعلام کرد که شبکه ۱۲ میلیونی معلمان و دانشآموزان را به هم مرتبط کرده بود؛ به گفته محسن حاجی میرزایی، ۱۲ میلیون دانشآموز، ۱۱۵ هزار مدیر و حدود ۸۰۰ هزار معلم در شبکه شاد فعالیت داشتند و این شبکه به عنوان دستاوردی ملی، رکورد بیش از ۸۰۰ هزار ارتباط زنده، دو میلیون و ۳۰۰ هزار کاربر همزمان و بیشینه پهنای باند مصرفی ۴۰۲ گیگابایت بر ثانیه را پشت سر گذاشته بود.
در میان تمام آمار و ارقامهای باعث افتخار، دسترسی نداشتن برخی از دانشآموزان به تلفن همراه و حتی اینترنت به گوش میرسید و همت مسئولان را بر این داشته بود تا برای رفع این دغدغه اقدام کنند؛ در طول این دوران، بارها دانشآموزان به صورت حضوری برای اقداماتی مانند رفع اشکال یا امتحان در مدارس حضور یافتند و دوران آموزش مجازی و غیرحضوری دوران کرونا با همراهی مسئولان، خیران، معلمان فداکار و خانوادههای دانشآموزان به پایان رسید و آموزشهای حضوری پس از ۲۵ ماه از ورود ویروس کرونا به کشور، با شرط رعایت دستورالعملهای بهداشتی از سر گرفته شد.
اخت گرفتن دانشآموزان و حتی دانشجویان با آموزش مجازی و فراهم کردن بسترهای ارتباطی مورد نیاز مانند تلفن همراه و اینترنت برای برخی از افراد چالشهایی به همراه داشت و زخم آموزش غیرحضوری کرونا بر تن دانشآموزان ماندگار شد، در طول این مدت آسیبهایی بیش از پیش دانشآموزان را تهدید میکرد و به گفته برخی کارشناسان، نمرات دانشآموزان غیرواقعی شده بود و استرس، دوری از اجتماع، افسردگی، نداشتن تمایل به حضور در جمع و تنهایی، تنها بخشی از آسیبهای وارد شده به آنها بود.
تعطیلی دوباره کلاسها به علت آلودگی هوا و دغدغه مادری که خود معلم است
پس از آغاز مجدد آموزشهای حضوری در کشور، گمان نمیرفت که مدارس برای اتفاقی دیگر به تعطیلی کشیده شوند و آموزشهای مجازی ادامه داشته باشند، اما طی مدت زمانی اخیر با افزایش غلظت آلایندههای جوی به خصوص در کلانشهرهای کشور، شاهد تعطیلی دوباره مدارس و حتی دانشگاهها بودیم و با وجود داشتن سازگاری اندک با فضای آموزش مجازی، باز هم چالشهایی مطرح شد و دانشآموزان، معلمان و خانوادهها درگیر موضوعات متعددی شدند.
آموزشهای مجازی و تداوم این مسیر به عنوان بازوی پرتوانی از آموزش و پرورش برای جلوگیری از تعطیل شدن کامل و دوباره کلاسهای درس علاوه بر فواید خود، مضراتی نیز به همراه داشته است و مشخص نبودن ساعات آموزشهای غیرحضوری، استراحت نداشتن دانشآموزان و دانشجویان در طول ساعات تدریس، تکالیف زیاد و خستگی در پی این موضوع، کمبود وسایل ارتباطی و نداشتن تعامل در فضای واقعی، تنها گوشهای از چالشهایی است که از گوشه و کنار منازل به گوش میرسد.
افسانه که خود معلم و فرزند دختر او نیز دانشآموز است، اینگونه از فضای آموزش فضای مجازی به خبرنگار ایمنا میگوید: آموزشهای مجازی هیچگاه توان جایگزینی با آموزشهای حضوری را ندارند و تنها به عنوان یک مکمل و راهکاری ثانویه کاربرد خواهند داشت؛ نداشتن تعامل و آگاهی از شرایط محیطی و خانوادگی متفاوت دانشآموزان، پررنگترین چالشهای آموزشهای مجازی است، تصور کنید هر دانشآموز شرایط متفاوتی در منزل دارد که بر پاسخگویی ذهن او در برابر مسائل مطرح شده و آموزشها تأثیرگذار است.
او با بیان اینکه فرزند من دانشآموزان پایه سوم ابتدایی است و با توجه به آسیبهای فضای مجازی و تلفنهای همراه، حاضر به خرید تلفن همراه جداگانه برای او نیستم، میافزاید: در روزهایی که آموزش غیرحضوری است، به اجبار با تلفن همراه خود معلم مجازی دانشآموزان میشوم و فرزندم با لپتاپ مشغول تحصیل میشود، در این بین نه خود تمرکز کافی برای تدریس دارم و نه فرزندم بدون کمک توان حل مسائل و انجام تکالیف داده شده را دارد.
این معلم آموزش و پرورش اظهار میکند: در آموزشهای مجازی ساعت از دست میرود و با توجه به موضوعاتی از جمله پراکنده بودن دانشآموزان، کند بودن اینترنت، مشکلهای ناگهانی بسترهای ارتباطی یا حتی مشکلات و نقصهای فنی تلفنهای همراه، مجبور به تدریس بدون استراحت و به صورت فشرده هستیم تا ساعات و دقایق تلف شده را بازگردانیم، اما تمام افراد به خوبی آگاه هستند که تدریس فشرده و بدون استراحت بهجز خستگی دانشآموز و دلزدگی او از درس و تحصیل هیچ سودی به همراه ندارد.
مادران شاغل چه کنند؟
مادری که خود شاغل و مجبور به داشتن فعالیت حضوری در محل کار خود است، به خبرنگار ایمنا میگوید: با مجازی شدن کلاسهای درس، به اجبار باید فرزندم را به منزل خواهر یا والدینم ببرم تا آنها به وضعیت تحصیلی او رسیدگی کنند و با وجود همراهی خانواده در این امر، تکالیفی هست که تنها خود مادر و پدر دانشآموز از آن اطلاع دارند و به همین خاطر تا پایان ساعات تدریس باید به صورت صوتی، ویدئویی، پیامکی یا حتی تلفنی پیگیر تکالیف فرزندم باشم.
او که از تکالیف زیاد فرزندش در زمان آموزشهای غیرحضوری گله دارد، میافزاید: تدریس مباحث جدید در این فضا برای معلمان نیز دشوار است و به همین خاطر حدود ۹۰ درصد از وقت کلاسهای آنلاین به حل تمرین و انجام تکالیف طی میشود و پس از به اتمام رسیدن ساعات تدریس نیز دانشآموزان دوباره باید تکالیف دیگری را انجام دهند و این موضوع یکی از چالشهای اصلی است که والدین و دانشآموزان درگیر آن هستند.
این مادر با بیان اینکه آموزشهای مجازی باید سبکتر از آموزشهای حضوری باشد، تاکید میکند: سختگیری معلمان در طول کلاسهای درس غیرحضوری چندین برابر میشود و نبود تعامل، یکطرفه بودن ارتباط و درک نشدن دو طرفه معلمان و دانشآموزان، از مهمترین عواملی است که بر سختی آموزشهای آنلاین یا مجازی میافزاید.
استرس؛ ارمغان کلاسها و امتحانات غیرحضوری عملی
علاوه بر معلمان و والدین دانشآموزان، خود دانشآموزان و دانشجویان نیز گلههایی از آموزشهای غیرحضوری دارند و دانشجویی درباره چالشهایی که آموزشهای مجازی برای آنها به همراه دارد این چنین به خبرنگار ایمنا گفت: آموزشهای غیرحضوری تنها برای درون تئوری کاربرد دارند و هنگامی که درباره دروس عملی صحبت کنیم، آموزشهای مجازی در این خصوص ناتوان میشوند، اما برخی استادان همچنان سعی بر برگزار کردن کلاسهای درس عملی در بستر مجاری دارند.
او با بیان اینکه تدریس بعضی دروس در فضای مجازی چیزی جز استرس و اضطراب به همراه ندارد، میافزاید: با غیرحضوری شدن دانشگاهها، امتحانات لغو نمیشوند و با وجود سختتر بودن شرایط برای امتحانات مجازی، زمانهای در نظر گرفته شده برای این امتحانات از حد معمول و طبیعی کمتر است و این در صورتی است که مشکلاتی از جمله قطعی و کندی اینترنت، نقصهای فنی دستگاههای ارتباطی و شرایط محیطی در عملکرد افراد تأثیرگذار است، اما هیچ جای درکی برای این مسائل باقی نمیماند.
این دانشجو با تاکید بر اینکه برگزاری کلاسهای درس جبرانی برای دانشجویان به طور قطع از برگزاری کلاسها به صورت مجازی به خصوص برای کلاسهای عملی بهتر است، ادامه میدهد: زمان پایان کلاسهای غیرحضوری مشخص نیست و این موضوع منجر به بهمریختگی برنامهریزیها میشود.
وزیر آموزش پرورش و بسیاری از کارشناسان و فعالان این حوزه اعتقاد بر لزوم حضوری بودن مدارس و کلاسهای درس دارند و از همین رو، رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، آبانماه سال جاری درباره تعطیلی مدارس برخی مدارس به دلیل آلودگی هوا، اظهار میکند: اگرچه موضوع صنعت و تولید بسیار مهم است، اما در بلند مدت، تربیت دانشآموزان و آموزش مهمتر است، تعطیل کردن یا غیر فعال کردن مدرسه باید اولویت آخر باشد، نه اینکه اولویت اول باشد.
وی با تأکید بر اینکه به هیچ عنوان در هیچ شرایطی رأی به غیر حضوری شدن مدارس نمیدهیم، میافزاید: جایی که امکان و انتخاب بین مدارس و صنایع است، اولویت ما، فعالیت مدارس است، صنایع مدتی خاموش شود تا آلودگی هوا برطرف شود و اگر این امکان وجود ندارد، آماده غیرحضوری شدن مدارس هستیم، اما به شرطی که از قبل به ما اعلام شود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امکان دسترسی به سامانه شاد برای ۸۰ درصد دانشآموزان فراهم است، تأکید کرد: از دو هفته قبل از همکارانم در استانها خواستم تا اگر در جلسات کمیته آلودگی هوا به ریاست استانداران، تصمیم به تعطیلی مدارس گرفته شد، سامانه «شاد» در دسترس دانشآموزان قرار گیرد.
تمایلی به حضور مدتدار دانشآموزان در فضای مجازی نداریم
محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار میکند: طی روزهای اخیر آلودگی هوا منجر به برپایی غیرحضوری مدارس شده است که هیچگونه تمایلی به حضور مدتدار دانشآموزان در فضای مجازی نداریم، در صدد هستیم که آموزش دانشآموزان در هیچ مقطع تحصیلی با مشکل و تعطیلی مواجه نشود، چراکه با همهگیری کرونا ویروس و برگزاری کلاسهای غیرحضوری و آنلاین، نتایج کارشناسان روانشناسی و مشاوره نشان داد که کلاسهای مجازی علاوه بر منافع سلامتی محصلان، ضررهای بیشتری نیز داشته است.
وی میافزاید: سلامت دانشآموزان برای ما بسیار حائز اهمیت است، اما تعطیلی و غیرحضوری کردن مدارس نمیتواند سبب کاهش آلودگی هوا شود، چراکه دلیل آلودگیها به دلیل برقراری مدرسه نیست که با تعطیلی و برپایی کلاسهای آنلاین از بین برود، برای رفع علت اصلی این مشکل باید علتیابی شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح میکند: اصل مهم در آموزش و پرورش حضوری بودن تعلیم و تربیت بوده، بهویژه در زمینه مسائل تربیتی و اجتماعی، حضور دانشآموزان در مدرسه از اهمیت ویژهای برخوردار است، بنابراین همیشه به دنبال حضوری بودن آموزش و پرورش هستیم، در دو سال همهگیری بیماری کرونا، شکل آموزش و پرورش از حضوری به غیرحضوری و به تعبیری نیمهحضوری تغییر کرد، چراکه نبود آموزش حضوری و مسائل تربیتی، زمینهساز افت تحصیلی در همه دورهها و پایههای تحصیلی است، هرچند که در شرایطی خاص مانند پدیده آلودگی برای حفظ سلامتی دانشآموزان تعطیلی مدارس انجام میشود، اما استمرار تعطیلی مدارس تبعات جبرانناپذیری بر تعلیم و تربیت آموزشی دارد.
وی ادامه میدهد: در شرایط خاص بیشتر تعطیلیها برای مقاطع ابتدایی اعلام میشود و نیز مخاطرات حضور در فضای مجازی بدون نظارت والدین برای این گروه سنی بیشتر است و امکان دارد برخی از دانشآموزان گوشی تلفن همراه مجزا هم نداشته باشند و تلاش میکنیم دانشآموزان دوباره در فضای آنلاین قرار نگیرند.
نظارت بر فرزندان در فضای مجازی را جدی بگیرید
با گسترش کلاسهای درس غیرحضوری در بستر فضای مجاری، شاهد بروز آسیبهایی در قشر کودک و نوجوان بودیم و از همین رو، هنگامه ارشدی، روانشناس و مشاور کودک و نوجوان در خصوص فضای مجازی و آسیبهایی که برای کودکان و نوجوانان به همراه دارد، به خبرنگار ایمنا، اظهار میکند: تعاملات آسیبزا، بیاعتمادی بین افراد، بیصداقتی، فریب و دروغ، کاهش نوعدوستی و خیرخواهی و رعایت نکردن حقوق و احترام از جمله مواردی است که امنیت اخلاق و هویت کودکان و نوجوانان را در فضای مجازی تهدید میکند.
وی حضور در فضای مجازی و استفاده از ابزارها و امکانات متنوع آن برای خانواده و فرزندان را امری اجتنابناپذیر میداند و میافزاید: خانوادهها باید دسترسی کودکان و نوجوانان به فضای مجازی را بدون نظارت نگذارند، زیرا این امر آسیبزا است و اگر فرزندان از والدین خود آموزشهایی را که باید، دریافت نکنند به راحتی قربانی این فضا میشوند و پیامدهای آن تا سالها و حتی تا پایان عمر با آنها همراه خواهد بود.
این مشاور کودک و نوجوان با اشاره به اینکه دوره نوجوانی دوره حساسی است و در این شرایط والدین نقش مؤثری بر نوجوانان دارند، اظهار میکند: همان طور که خانواده بر رفتار فیزیکی فرزندان در فضای حقیقی، رفت و آمدها، نوع بازی و حتی دوستان نظارت دارند، باید در فضای مجازی نیز نظارت را جدی بگیرند؛ آموزش سواد رسانهای درست و به معنای حقیقی آن به کودکان و نوجوانان، میتواند از بروز عواقب پرخطری همچون اختلال در هویت، کمرنگ شدن ارزشها و بیتوجهی به اخلاق جلوگیری کند، در کنار آن نیز باید کودکان و نوجوانان حضور فعالانه و به موقع پدر و مادر خود را به چشم ببینند تا کمتر به سمت فضای مجازی و تبعات منفی آن گرایش پیدا کنند.
وی با بیان اینکه توانمندسازی کودکان و نوجوانان برای زیستن در عصر کنونی به جز یادگیری سواد رسانهای ممکن نیست، میگوید: بعضی رسانههای نامناسب مبنایی القایی دارند و همین نکته باعث میشود تا به راحتی مخاطب منفعل را با واقعیتهای ساختگی خود فریب دهند و همان گونه که میخواهند او را تربیت کنند.
وی در خصوص مدیریت استفاده از تبلت و فضای مجازی کودکان و نوجوانان توسط والدین، اضافه میکند: برخی خانوادهها از اینکه فرزندانشان مدیریت درستی بر زمان استفاده از فضای مجازی و گوشی و تبلت ندارند شکایت میکنند که برای حل این موضوع نیز میتوان از نرم افزارهای کنترل زمان استفاده کرد، باید ساعت مشخصی را صرف فضای مجازی کرد و بهتر است به فرزند خود بیاموزیم برای حضور در فضای مجازی باید زمان مشخص و هدف مشخصی داشته باشد.
استرس و ترس در فضای حقیقی؛ سوغات دوران کلاسهای غیرحضوری
حسین روزبهانی، دکترای روانشناسی و استاد دانشگاه در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تأثیرات همهگیری بیماری کرونا بر دانشجویان، اظهار میکند: بیش از حدود ۵۰ درصد دانشجویانی که با ترمهای مجازی، دوران تحصیل خود را آغاز کرده بودند، در ترم جاری از ارائه دادن مطالب به صورت حضوری اجتناب میکردند و درگیر فوبیا یا اضطراب شده بودند، اما با غیرحضوری شدن یک روزه کلاسهای درس دانشگاه به علت آلودگی هوا، تمام دانشجویانی که از این موضوع اجتناب میکردند، برای ارائه مطلب داوطلب شدند.
وی با بیان اینکه دانشجویانی که از موقعیتهایی حضوری ارائه دروس دوری میکردند، خود اذعان به درگیری با استرس، اضطراب و ترس داشتند، میافزاید: استرس و ترس از ارائه حضوری در دانشجویان مشهود است و این احساسات در دانشآموزان سنین پایینتر، فاجعهبار و در واقع مجازی بودن کلاسهای درس برای دانشجویان و دانشآموزان، بستر بروز استرس را فراهم کرده است.
این دکترای روانشناسی با بیان اینکه اضطراب و ترس در افرادی که تحصیل میکنند، نمود کرده و دانشجویان و دانشآموزان در پی همهگیری بیماری کرونا و غیرحضوری شدن مدارس و دانشگاهها در اجتماع دچار مشکلات بسیاری شدند، تصریح میکند: معلمان توانایی و تجربه ارائه مطالب و مباحث درسی به افراد دارای شرایط متفاوت را دارند و برای هر فردی سبک یادگیری خاصی را به کار میبرند، اما با همهگیری بیماری کرونا ارائه و آموزش مطالب برعهده والدین قرار گرفت، وظیفهای اجباری که بسیاری از والدین تخصص چندانی برای انجام آن نداشتند.
چالش غیرحضوریشدن مدارس برای دانشآموزان پایههای پایینتر
وی ادامه میدهد: برخی از والدین از دانش کافی برای ارائه مطالب برخوردار نبودند، برخی دیگر، توانایی آموزش و ارائه مطلب را نداشتند؛ زیرا هر فردی نمیتواند آموزگار باشد و گاهی نیز زمان مورد نیاز برای آموزش فرزندان، برای بسیاری از والدین فراهم نبود، بسیاری از دانشجویان و دانشآموزان در دوران غیرحضوری بودن کلاسهای درس، تنها به حضور غیرواقعی اکتفا میکردند و توجهی به مطالب ارائه شده نداشتند.
روزبهانی با تاکید بر اینکه موارد بیان شده در دانش افراد تأثیرگذار و آسیبزا بوده است، میگوید: بسیاری از والدین نیز از شرایط غیرحضوری بودن مدارس در تنگنا قرار گرفته بودند و حتی این موضوع، منجر به ایجاد بحث و درگیری میان فرزندان و والدین شده بود و به علت غیرحضوری بودن امتحانات، دانشجویان و دانشآموزان نمرات بالایی در کارنامههای خود ثبت کرده بودند که در بعضی موارد قابل استناد نیست.
وی با اشاره به اینکه غیرحضوری شدن مدارس برای دانشآموزان پایههای پایینتر آسیبزاتر بوده است، اضافه میکند: با حضوری شدن کلاسهای درس و امتحانات، نمرات واقعی افراد مشهود شده است و در واقع نمرات ثبت شده در شرایط غیرحضوری، واقعی نیست؛ همچنین گفتوگوهای بین فردی، بازیهای هدفمند و روابط افراد نیز تحت تأثیر بیماری کووید _۱۹ و در پی آن غیرحضوری شدن کلاسهای درس قرار گرفته است.
آموزشهای حضوری و غیرحضوری میتوانند مکمل یکدیگر باشد
این روانشناس با بیان اینکه منزوی شدن افراد در جامعه از مواردی است که احتمال رخ دادن آن در پی غیرحضوری شدن کلاسهای درس و کاهش روابط عمومی افراد افزایش یافته است، اظهار میکند: گاهی سیاستگذاریها به گونهای است که ابتدا باید با مشکلی مواجه شویم و سپس به منظور رفع آن، به دنبال راهکار باشیم؛ برنامه شاد مصداقی از سیاستگذاری نیاز است و در واقع هنگام نیاز این برنامه طراحی و ساخته شد.
وی میافزاید: برنامه شاد با غیرحضوری شدن مدارس آغاز به کار کرد و با حضوری شدن کلاسهای درس، به فعالیت خود پایان داد و ارتقایی برای آن حاصل نشد، اما با تعطیل شدن چندروزه مدارس در پی آلودگی هوا، مجدد استفاده از برنامه شاد در دستور استفاده قرار گرفت، در صورتی که باید هنگام فروکش کردن بیماری کووید _۱۹ استفاده از برنامه شاد همچنان تداوم مییافت، زیرا برنامهریزیهای مثبتی در این راستا انجام شده بود.
روزبهانی با بیان اینکه آموزشهای حضوری و غیرحضوری میتوانند مکمل یکدیگر باشد، تصریح میکند: آموزشهای حضوری یا غیرحضوری خالص، توان پاسخگویی به نیازهای جامعه را ندارد و باید در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار گیرد؛ همچنین سیاستگذاریها باید به گونهای باشد که قبل از وجود مشکل، راه حل آن اندیشیده و پیادهسازی شود تا با بروز مشکل، بدون دغدغه از راهکار استفاده کنیم.
وی با اشاره به لزوم استفاده از سیاستگذاریهای مبتنی بر پیشگیری، خاطرنشان میکند: فاصلههای اجتماعی موجود، در دوران کرونا نیز مشکلآفرین بود؛ برخی خانوادهها توان خرید تلفن همراه یا تبلت به منظور شرکت در کلاسهای درس غیرحضوری را نداشتند و برخی تلفن همراه مناسب و بسیاری از خانوادهها نیز توانایی مالی خرید اینترنت نداشتند و حتی بعضی نقاط دسترسی به اینترنت وجود نداشت؛ درواقع نبود امکانات برای طبقهای از جامعه که با مشکلات مالی درگیر هستند، منجر به بازماندن افراد از مباحث علمی میشود، بنابراین میطلبد مسئولان امر درصدد حل این مسئله برآیند تا آسیبهای موجود بهتدریج و با برنامهریزی اصولی رفع شود.
ظرفیت آموزش مجازی در کشور از دوران کرونا در کشور کشف شد و مشکلات یک بام و دو هوای آموزشهای غیرحضوری و برگزاری کلاسهای درس به صورت مجازی، بر هیچکس پوشیده نیست و بدون شک آموزش مجازی با تمام مزایا و امکاناتی که در اختیار افراد قرار میدهد، مشکلاتی نیز به همراه دارد، اما با این وجود به اعتقاد بسیاری از فعالان حوزه آموزش و پرورش، آموزشهای غیرحضوری به عنوان مکملی در کنار کلاسهای حضوری درس کاربرد خواهند داشت.
نداشتن انگیزه تحصیل و تمرکز در بستر مجازی، مدت زمان کوتاه برای تحویل تکالیف، محدودیتهای زیر ساختی شبکه، ارائه نشدن آموزش به برخی معلمان و دانشآموزان در خصوص کلاس مجازی، افزایش آسیبهای روحی و روانی، دور شدن از آموزش مهارتهای ارتباطی و کاربردی زندگی، افزایش میل به تنهایی و انزوا، نبود امکان همراهی کافی از سوی والدین با دانشآموزان و نظارت بر نحوه فعالیت آنها در بستر اینترنت، پارهای از مشکلاتی است که آموزشهای غیرحضوری به همراه دارد، اما با این وجود، برگزاری کلاسهای درس به صورت غیرحضوری بهتری از تعطیلی کامل کلاسهای درس خواهد بود.
گزارش از اکرم کیانی، خبرنگار اجتماعی ایمنا
نظر شما