قبل از هر چیز باید گفت که پایین تر بودن قیمت گوشیهای شیائومی نسبت به سایر برندها، به هیچ وجه نشان دهنده کیفیت پایین آنها نیست؛ زیرا اگر چنین بود، شیائومی قادر نبود، با برندهای مشهوری مثل اپل و سامسونگ رقابت کند. در واقع شیائومی با در پیش گرفتن یک سری استراتژی، تلاش نموده است محصولات خود را با قیمتی بسیار مناسب عرضه کند.
در قسمتهای بعدی مقاله، دلایل اصلی ارزان بودن گوشیهای شیائومی را بیان خواهیم کرد؛ اما قبل از آن لازم است، یک مرور کلی بر برند شیائومی داشته باشیم.
برند شیائومی
شیائومی را میتوان سومین برند مشهور جهان در تولید گوشی تلفن همراه، پس از اپل و سامسونگ دانست. هر چند که گاهی اوقات، شیائومی گوی سبقت را از این دو برند پرطرفدار نیز ربوده و درصد فروش بسیار بالایی را به خود اختصاص داده است.
برند شیائومی، تقریباً از سال 2010 آغاز به کار کرد و طی مدت نسبتاً کوتاهی توانست، شهرت بالایی به دست آورد. سیاست اصلی این شرکت تولید گوشیهای باکیفیتی است که علی رغم داشتن امکانات عالی، از قیمت مناسبی برخوردار هستند.
هر چند که کارخانه اصلی شیائومی در کشور چین قرار دارد اما در حال حاضر شاهد تولید انواع گوشی شیائومی در کشورهای مختلف دنیا میباشیم. در واقع این یکی از سیاستهای شیائومی، برای کاهش هزینههای تولید و فروش محصولات با قیمت ارزان است.
لازم به ذکر است که شیائومی به منظور جلب رضایت کاربران و البته کسب سود بیشتر، علاوه بر گوشی هوشمند، طراحی و ساخت انواع لوازم جانبی موبایل را نیز در دستور کار خود قرار داده است. این مسئله به نوبه خود کمک بزرگی به استراتژی شرکت مبنی بر فروش گوشی با قیمت مناسب محسوب میشود.
دلایل ارزان بودن گوشیهای شیائومی
یکی از مزایای برند شیائومی، تنوع بالای محصولات آن است. این برند، گوشیهای خود را در چندین رده عرضه میکند؛ به نحوی که هر کس با هر بودجهای میتواند، گوشی مناسب خود را انتخاب نماید.
از طرفی هر ساله شاهد به بازار آمدن گوشیهای جدید با فناوری پیشرفتهتر میباشیم. شیائومی نیز از قافله تولید گوشی با تکنولوژی جدید عقب نمیماند و گاهی اوقات محصولات رده بالای خود را با قیمتی باور نکردنی روانه بازار میکند؛ به نحوی که برخی کاربران را به شک میاندازد.
به طور کلی انتخاب برند شیائومی، از هر لحاظ مقرون به صرفه است؛ چرا که در بسیاری از موارد شما خواهید توانست، با صرف هزینه کمتر از امکانات بالاتری بهره مند شوید. در ادامه مهمترین دلایل پایین بودن قیمت گوشیهای شیائومی را بیان میکنیم، تا متوجه شوید که ارزان بودن این موبایلها، ارتباطی با کیفیت آنها ندارد.
هزینه پایین تبلیغات
در حالی که بسیاری از شرکتها هزینه زیادی برای تبلیغات خود میپردازند، شیائومی از تبلیغات دهان به دهان، شبکههای اجتماعی و روشهای تبلیغ رایگان، استفاده میکند. گاهی اوقات هزینه تبلیغات این برند به صفر میرسد. این مسئله را میتوان مهمترین علت ارزان بودن گوشیهای شیائومی دانست.
تمرکز بر فروش زیاد و سود کم
دومین دلیل بسیار مهم ارزان قیمت بودن گوشیهای شیائومی این است که برند مورد بحث ما، سود کمتری را برای محصولات خود در نظر میگیرد، تا بدین ترتیب، بر فروش بیشتر تمرکز کند. بدیهی است که کاربران از گوشیهای باکیفیتی که اهداف آنها را برآورده نموده و در عین حال قیمت مناسبی دارند، استقبال میکنند.
استفاده از سیستم فروش فلش
شیائومی برای برخی از محصولات خود از سیستم فروش فلش استفاده میکند. این سیستم در واقع نوعی شیوه فروش آنلاین است که مشتری را به خرید فوری محصول ترغیب مینماید.
به عنوان توضیح بیشتر اضافه کرد که گاهی اوقات شیائومی، تعداد کمی گوشی تولید کرده، قیمت آنها را به میزان چشمگیری پایین میآورد؛ در نتیجه طی مدت زمان بسیار کوتاهی به فروش میرسند. این سیاست، هم برای شرکت سودآور است، هم باعث میشود که کاربران خاطره خوشی از خرید گوشی شیائومی با قیمت بسیار ارزان داشته باشند.
نمایش تبلیغات بر روی صفحه کاربران
نمایش تبلیغات بر روی سیستم عامل و برنامههای اصلی گوشی، یکی دیگر از استراتژیهای شرکت شیائومی، برای کسب سود بیشتر و البته کاهش قیمت محصولات است؛ البته در صورت عدم تمایل به مشاهده تبلیغات، امکان حذف آنها وجود دارد. حتی در صورت حذف تبلیغات، باز هم میتوان به دادههای گوشی کاربر دسترسی داشت و از آنها کسب درآمد نمود.
بحث کسب درآمد از تبلیغات و دادههای گوشی، مختص شیائومی نبوده و برای سایر برندها نیز تا حدودی صادق است؛ همچنین بسیاری از اپلیکیشنها از اطلاعات گوشی کاربر کسب درآمد میکنند. مزیت برند شیائومی آن است که چنین سودی را با کاربران خود شریک میشود و با در نظر گرفتن این مسئله، قیمت گوشیهای خود را پایینتر میآورد.
استفاده از روش فروش آنلاین
همان گونه که پیشتر نیز توضیح داده شد، علت اصلی ارزان بودن گوشیهای شیائومی را باید در روشهای فروش و تبلیغات جستجو کرد.
به طور کلی شیائومی از سیستم فروش آنلاین و مستقیم بهره میبرد. آشنایان با تجارت میدانند که حذف واسطههای تجاری، تأثیر بسیار زیادی بر کاهش هزینههای جانبی دارد و قیمت محصول را به طرز چشمگیری پایین میآورد.
لازم به توضیح است که تعداد فروشگاهها و دفاتر فروش شیائومی در نقاط مختلف جهان، بسیار کم است؛ اما این برند، یک گروه کاربران اختصاصی دارد و به واسطه اینترنت، مستقیماً با مشتریان و طرفداران خود ارتباط میگیرد.
در نظر گرفتن چرخه تولید بلند مدت
هر ساله شاهد به بازار آمدن گوشیهای جدید با تکنولوژی بالاتر نسبت به قبل هستیم. طبیعتاً قطعات سخت افزاری به کار رفته در این گوشیها نیز کاملاً جدید بوده و قیمت بالاتری دارند. در این راستا شیائومی، سیاست متفاوتی را در پیش میگیرد؛ بین 2 تا 3 سال سخت افزار محصولات خود را تغییر نمیدهد، تا قیمت سخت افزارهای مدرن، پایین بیاید.
معمولاً قیمت قطعات سخت افزاری جدید، پس از 1 سال یا نهایتاً 16 ماه، به میزان قابل توجهی رو به کاهش میگذارد. در این شرایط شیائومی قطعات مورد نیاز را با صرف هزینه بسیار کمتری خریداری میکند؛ در نتیجه گوشیهای جدید خود را با قیمتی مناسبتر از آنچه تصور میشود، عرضه مینماید.
کاهش هزینه نیروی انسانی
در پیش گرفتن سیاست فروش آنلاین باعث میشود که تعداد کارمندان شرکت شیائومی در سراسر دنیا بسیار کم باشد؛ بنابراین هزینه کمتری بابت نیروی انسانی صرف میشود. نتیجه این اتفاق آن است که برند مذکور، مبلغی را که قرار بود، برای استخدام و پرداخت حقوق فروشنده یا کارمند هزینه کند، در راه تولید محصولات باکیفیتتر و ارزانتر به کار میگیرد.
نتیجه گیری
برخلاف باور برخی افراد، گوشیهای شیائومی از کیفیت بالا، قابلیتهای مدرن، عملکرد عالی و طول عمر بالا برخوردار هستند. علت ارزان بودن قیمت این گوشیها نسبت به محصولاتی مثل سامسونگ یا اپل، آن است که شرکت شیائومی روشهای خاصی را برای کاهش هزینههای تولید و تجارت محصولات خود در نظر میگیرد.
استفاده از تبلیغات رایگان یا کم هزینه، به کار بردن روشهای جدید فروش آنلاین و بدون واسطه و تمرکز بر فروش بیشتر و سود کمتر، اصلیترین دلایل ارزان بودن گوشیهای شیائومی به شمار میروند.
نظر شما