به گزارش خبرگزاری ایمنا، با توجه به اهداف انقلاب اسلامی و لزوم توسعه همهجانبه در بخشهای مختلف فرهنگی، اجتماعی لزوم تربیت چنین نسلی، بیش از پیش احساس میشود، از اینرو که دستاندرکاران آموزش و پرورش در کشور اقدام به تهیه و تنظیم این سند کردهاند، این سند با استفاده از سایر اسناد موجود و با سرلوحه قراردادن ارزشها و اهداف انقلاب تهیه شده است، چرا که تهیهکنندگان این سند بهخوبی از کمیها و کاستیهای تلاشهای گذشته آگاه هستند و برای جبران ضعفهای گذشته اقدام به طراحی این سند کردهاند.
سند تحول بنیادین، راه رسیدن ایران به رتبههای برتر اقتصاد، علم و فناوری در منطقه را نشان میدهد، این هدف در کنار تبدیل شدن کشور ایران به کشوری الهامبخش برای جهان اسلام با دنیا محقق میشود و از اینرو طرح تدوین این سند با تصویب شورایعالی آموزش و پرورش در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت و گروه بزرگی از کارشناسان و پژوهشگران با همراهی صاحبنظران حوزه و دانشگاه و جمعی از مدیران و کارشناسان آموزشوپرورش، این سند را تدوین کردند.
دیدگاههای امام راحل (ره) و نظرات رهبری مبنای تدوین این سند قرار داده شده است و بیش از یک دهه از تصویب «سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش» در شورای عالی انقلاب فرهنگی میگذرد، اما به گفته کارشناسان و مسئولان میزان اجرایی شدن آن تاکنون خرسندکننده نبوده است، بهطوری که این موضوع در دیدارهای مختلف معلمان در سالهای اخیر از سوی رهبر انقلاب مورد اشاره قرار گرفته است.
با اجرای سند تحول بنیادین، مدارس قوی میشوند
بر این اساس رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه یک دقیقه تأخیر در اجرای سند تحول بنیادین، خیانت به آینده ملت ایران است، اظهار کرد: اگر این سند اجرا شود، مدارس قوی میشوند و مدرسه قوی، ایران را قوی میکند.
وی افزود: هر جا بسیج و تفکر بسیجی جاری و ساری شده، آثار شگفتانگیز و ماندگاری بر جای گذاشته است و این آثار ماندگار به برکت خون شهدا و مجاهدت ایثارگرانی است که فرهنگ بسیج را در نظام ما جاری کردند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز حمایت از نخبگان و دانشآموزان سرآمد و پیشتاز، سیاست اصولی نظام حکمرانی علمی جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: دلیل تاکید رهبر معظم انقلاب در حمایت از نخبگان این است که نتیجه این حمایت، امید و آیندهسازی و این امر نیاز قطعی جامعه ما است، محصول حمایت از نخبگان نیل به این باورهاست که ما میتوانیم، راه پیشرفت وجود دارد و آن را مییابیم یا میسازیم و آینده کشور را شکوفا میکنیم.
وی با بیان اینکه در گذشته نهچندان دور وقتی میخواستیم حرکت به سوی دستاوردی را آغاز کنیم عدهای میگفتند نمیتوانیم، افزود: سه دهه پیش وقتی شهید طهرانیمقدم با دست خالی به فکر ساخت موشکهایی بود که خواب را از چشم دشمنان این کشور ربوده، بعضی میگفتند نمیتوانیم، اما این استاد شهید دانشگاه شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش گفت که تنها انسانهای ضعیف به اندازه بودجه و امکانات خود کار میکنند.
صحرایی اضافه کرد: روزی که شهید شهریاری، شهید رضایینژاد، شهید فخریزاده و دیگر شهدای هستهای، کار خود را شروع کردند، تحریفکنندگان میگفتند راه به جایی نمیبرند، اما امروز در مرز دانشهای دنیا هستیم.
وی با بیان این نکته که تفکر بسیجی یعنی اینکه ما اگر بخواهیم، میتوانیم، گفت: ما راهی خواهیم یافت یا خواهیم ساخت و این همان چیزی بود که شهیدان را قیمتی و ماندگار کرد؛ سند تحول بنیادین میخواهد امثال همین امیدآفرینان را تربیت کند، این سند میگوید دانشآموزانی را تربیت کنیم که در شش ساحت، تربیت شوند تا هم خود قوی شوند و هم ایران را قوی کنند و این سند وقتی اجرا شود دانشآموز وطندوست، بانشاط، با اعتماد به نفس و جهانیاندیش تربیت خواهد شد، برخی همواره بر طبل ما نمیتوانیم میکوبند و باید هوشیار باشیم که تحریفکنندگان خطرناکتر از تحریمکنندگان هستند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری لیگ علمی پایا افزود: لیگ علمی پایا یک لیگ خلاق است و در چهارچوب بندهای متعددی از سند تحول بنیادین اجرا شده است، از صمیم قلب از بسیج دانشآموزی قدردانی میکنم که در پیاده کردن آن چیزهایی که برای قوی شدن آینده این کشور مهم است، همیشه پیشگام و پیشرو بوده است.
وی با یادآوری اینکه بسیج در هفتههای اخیر مظلومیت کودکان غزه را به جهان نشان داد و پویش فریاد عروسکها را راه انداخت و همزمان در حوزه علمی نیز این لیگ را اجرا میکند، تصریح کرد: این همان تفکری است که سند تحول بنیادین به دنبال تحقق آن است. از این حیث در مقام وزیر آموزش و پرورش، صمیمانه از بسیج، بسیجیان و بسیجیاندیشان تشکر میکنم.
آثار مثبت سند تحول بنیادین باید در مدارس مشهود باشد
محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه آثار مثبت سند تحول بنیادین باید در مدارس مشهود باشد، گفت: بحث سند تحول بنیادین را در متن امور فعالیتها قرار داده شود تا مدیران بیشازپیش با این سند آشنا شوند و درباره اجرا و انجام آن در مدارس گفتمان کنند.
وی اظهار کرد: شعار امسال آموزش و پرورش «همه با هم مدرسه قوی، ایران قوی» است و از اهداف مهمی که مورد توجه قرار دارد «تربیت دینی و عدالت آموزشی» در سطح استان بوده که ذیل آن اجراییسازی سند تحول بنیادین در خط مقدم جبهه تعلیم و تربیت یعنی مدرسه در دستور کار است.
مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش افزود: سال ۹۰ مصوب شد، اما تنها حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد آن اجرایی شده است، بنابراین برای اجرا شدن کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش طرح رهیاران سند تحول که بیشتر معلمان جوان هستند، اجرا شده است و آنها در دورههای تخصصی شرکت کردهاند که سال گذشته ۷۴ نفر و سال جاری ۵۰ نفر تحت این طرح، وارد مدارس دولتی میشوند و فعالیت میکنند.
وی با بیان اینکه راه شهیدان راه پرفروغی است و بر ما واجب است که به راه شهیدان توجه و عمل کنیم، آموزش و پرورش در سال پیشرو اهداف بلندی دارد که یکی از مهمترین آنها توجه ویژه به اجراییسازی سند تحول بنیادین است، تصریح کرد: امسال توجه ویژه به مدارس دولتی عادی شده است، در دهههای مختلف به مدارس دولتی عادی به دلایل مختلف بیتوجه شده، امروز مدارس دولتی در شهر اصفهان وجود دارد که سابقه بیش از یک قرن داشته و مهد تربیت و پرورش مفاخری بوده که خدمتهای فراوانی به جهان اسلام داشتهاند و امروز به آنها توجه نمیشود.
ابراهیمی گفت: ذیل سند تحول بنیادین توجهی ویژهای به تربیت دینی و مقولههایی همچون حجاب، عفاف، هیئتهای دانشآموزی و اقامه نماز جماعت و تقویت هویت ایرانی-اسلامی دانشآموزان شده است.
وی ادامه داد: آشنا کردن نوجوانان با پیشرفتها و دستاوردهای نظام موضوعی مهم است که اردوهای پیشرفت را در این راستا راهاندازی کردیم و بر این اساس بیش از ۴۲ هزار دانشآموزان در سال گذشته به اردوهای راهیان پیشرفت رفتند و سال جاری این آمار افزایش خواهد داشت، همچنین توجه به نمادهای ویژه هویتی همچون سرود ملی، پرچم ملی، مفاخر نامدار ادبی و ورزشی در دستور کار قرار دارد، زیرا این موضوعات جزو عناصر هویتبخش جامعه است و باید مورد توجه قرار گیرد.
مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین باید به گفتمانی در مدارس استان مبدل شود، خاطرنشان کرد: بحث سند تحول بنیادین را در متن امور فعالیتها قرار داده شود تا مدیران بیش از پیش با این سند آشنا شوند و درباره اجرا و انجام آن در مدارس گفتوگو کنند.
نظر شما