کسب درآمد از اینستاگرام، فقط به این معنا نیست که یک حساب کاربری بسازید و در آن، محصولات خود را به فروش برسانید. این کار، تکنیکها و روشهای متنوعی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. اگر میخواهید از هر جا که هستید، با یک گوشی هوشمند کسب درآمد کنید، با ما همراه باشید.
آیا اینستاگرام بستر مناسبی برای کسب درآمد است؟
اینستاگرام در سال ۲۰۱۰ برای نخستین بار، وارد بازار تکنولوژی شد و پس از سال ۲۰۱۲، رشد شگفتانگیزی در زمینه جذب مخاطب داشت. تعداد بالای کاربران، باعث شد بسیاری به فکر این نکته بیفتند که از این بستر، برای کسب درآمد استفاده کنند. اینستاگرام به چند دلیل، راهکار خوبی برای کسب درآمد است:
- تعداد و تنوع بالای مخاطبان
- پتانسیل محتوایی عالی
- قابلیت جستوجوی قوی
- امکان تعامل با مخاطب
- قابلیت استفاده از لینک سایت
بنابراین میتوان گفت که این پلتفرم، یکی از قویترین شبکههای اجتماعی برای کسانی است که میخواهند درآمد کسب کنند؛ اما کسب درآمد از اینستاگرام چگونه امکانپذیر است؟ با ما همراه باشید تا بیشتر راجع به این موضوع صحبت کنیم.
راههای کسب درآمد از اینستاگرام
اغلب افراد اینستاگرام را به عنوان ابزاری برای سرگرمی میبینند؛ اما در این بین، کسانی هم هستند که از این ابزار برای کسب درآمد استفاده میکنند. روشهای زیر، پرکاربردترین و البته پردرآمدترین حوزههای کسب درآمد از اینستاگرام هستند:
- فروش محصول یا خدمات از طریق پیج اینستاگرامی
- ارائه خدمات مختلف (مانند طراحی، ادمینی، تولید محتوا و…)
- تبدیل شدن به بلاگر یا اینفلوئنسر اینستاگرامی در موضوعات مختلف
- آموزش نکات جدید و منحصر به فرد در حوزههای مختلف (زبان، آشپزی، هنر و…)
- تبلیغات برای پیجهای مختلف از طریق پست، استوری و کامنت
در نهایت، فارغ از روش انتخابی، چیزی که موجب افزایش درآمد میشود، آشنایی با تکنیکهای کلیدی اینستاگرام است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
۷ تکنیک طلایی برای کسب درآمد از اینستاگرام
تنها با ساخت یک پیج اینستاگرام و قرار دادن چند پست ساده در آن، نمیتوانید به کسب درآمد برسید. در این مسیر، نیاز به رعایت تکنیکهای مختلف دارید؛ از جمله:
۱- پیج حرفهای بسازید
با پیج شخصی نمیتوانید انتظار کسب درآمد داشته باشید. صفحه اینستاگرامی که قصد دارید با آن کسب درآمد کنید، باید حالت حرفهای و عمومی داشته باشد. به طور کلی، حساب کاربری اینستاگرام میتواند به یکی از شکلهای زیر باشد:
- حساب شخصی (Personal Account) : برای کاربری شخصی
- حساب کریتور (Creator Account) : برای تولید محتوا
- حساب بیزینسی (Business Account) : برای فروش محصول و خدمات
علاوه بر نوع پیج، باید به انتخاب پروفایل، نحوه نوشتن بیوگرافی و انتخاب اسم هم دقت کنید. در این راستا به موارد زیر توجه داشته باشید:
- عکس پروفایل بهتر است عکس تکی از صاحب پیج یا تصویر لوگو باشد. عکس باید واضح، از فاصله مناسب و ساده و مینیمال باشد.
- در بخش نام به عنوان کسبوکار خود اشاره کنید؛ مثلاً «آکادمی نوین» یا «فروشگاه هنری نقش الماس» و…
- در بخش بیوگرافی، اشاره کوتاهی به شعار کسبوکار، نوع فعالیت، محصولات و خدماتی که ارائه میکنید و شماره تماس و آدرس مکان حضوری داشته باشید.
- در بخش لینک، آدرس سایت یا شبکههای اجتماعی دیگر خود که به کسبوکارتان مربوط باشد را قرار دهید.
۲- تولید محتوا را یاد بگیرید
مهمترین نکته در کسب درآمد از اینستاگرام، تولید محتوا است. محتوای اینستاگرامی میتواند به صورت عکس، ویدئو، متن یا ترکیبی از تمامی این موارد باشد. در تولید محتوا به موارد زیر توجه کنید:
- ساخت تقویم محتوایی
- تولید عکس و ویدئو اختصاصی
- توجه به موضوع کسبوکار در تولید محتوا
- ایجاد تنوع در محتواها
- توجه به ترندهای روز مربوط به کسبوکار
۳- هشتگنویسی را جدی بگیرید
یکی از مهمترین بخشهای اینستاگرام، هشتگهایی است که زیر هر پست قرار داده میشود. این موارد، قابلیت جستوجوی بالایی دارند و در نوشتن آنها باید به موارد زیر توجه کرد:
- همیشه یک هشتگ اختصاصی برای کسبوکار خود داشته باشید.
- از هشتگهای مربوط به محتواهای خود استفاده کنید.
- در انتخاب کلمات خیلی دقت کنید؛ زیرا هر هشتگ ترندی مناسب کسبوکار شما نیست!
۴- مخاطبان مرتبط جذب کنید
پیجی در زمینه فروش ظروف بلور به صورت تکی فعالیت دارد. این پیج، ۱۰ هزار دنبالکننده دارد که حدود ۶۰ درصد آنها، مردان بالای ۴۰ سال هستند. به نظر شما، شانس موفقیت این پیج چقدر است؟ افزایش دنبالکننده نباید به هر قیمتی باشد! به دنبال افرادی باشید که واقعاً به محصول و خدمات شما نیاز دارند و احتمال خریدشان بالاست.
۵- تبلیغات را فراموش نکنید
بهترین محصولات، خدمات و محتواها، بدون استفاده از تبلیغات موثر، در خفا خواهند ماند. روشهای زیر، بهترین ایدههای تبلیغ در اینستاگرام هستند:
- کامنت تبلیغاتی زیر پستهای مرتبط
- سفارش تبلیغات به پیجهای بزرگ
- اینفلوئنسر مارکتینگ
- قرار دادن آدرس پیج در سایر شبکههای اجتماعی
۶- وبسایت اختصاصی خود را راهاندازی کنید
تجربه ثابت کرده است که داشتن سایت رسمی، تاثیر زیادی روی کسب درآمد از اینستاگرام دارد. به خصوص اگر قصد شما، فروش محصولات فیزیکی باشد. در راهاندازی سایت، موارد زیر را در نظر بگیرید:
- سایت، از نظر ظاهری، محتوایی و سئو باید کامل باشد و مدام به روز شود.
- لینک سایت را در بخش بیوگرافی پیج قرار دهید.
- آدرس دامنه سایت را مشابه با آیدی پیج انتخاب کنید.
- در صورتی که قصد فروش محصول دارید، برای دریافت اینماد اقدام کنید.
۷- تعامل، مهمترین قدم است
در نهایت، همیشه و همیشه با مخاطب خود در ارتباط باشید. به کامنتها و پیامهای دایرکت به صورت منظم پاسخ دهید و تا حد امکان، از پاسخهای ماشینی و آماده استفاده نکنید. در صورتی که خودتان توان این کار را ندارید، ادمین استخدام کنید تا ارتباط بین کسبوکار و مخاطبان حفظ شود. حتی گاهی میتوانید با برگزاری مسابقه یا پرسش سوال در پست و استوری این تعامل را افزایش دهید و اعتبار صفحه خود را بالاتر ببرید.
نتیجهگیری
کسب درآمد از اینستاگرام یک مسیر چندجانبه است؛ در این مسیر باید به اصول جذب مخاطب، تولید محتوا، فروش، تعامل و موارد مشابه آشنایی کامل داشته باشید. در صورتی که دانش کافی در این زمینه ندارید، بهتر است پیش از شروع در «دوره آموزش اینستاگرام» سایت نوین شرکت کنید.
نظر شما