نهادهای بین‌المللی هیچ کارایی برای جلوگیری از جنایات رژیم کودک‌کش صهیونیستی ندارند

رئیس قوه قضائیه گفت: شاهد هستیم که سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی هیچ کارایی برای جلوگیری از جنایات رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی که مستظهر به حمایت‌های آمریکا و برخی کشورهای غربی هستند، ندارند.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای صبح امروز _سه‌شنبه دوم آبان‌ماه_ در ادامه حضور مستمر خود در جمع‌های دانشگاهی در آئین آغاز سال تحصیلی دانشگاه علوم قضائی و خدمات اداری که با حضور مسئولان، اساتید و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد، شرکت و طی سخنانی در این مراسم ضمن اشاره به استمرار جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، اظهار کرد: شاهد هستیم که سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی هیچ کارایی برای جلوگیری از جنایات رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی که مستظهر به حمایت‌های آمریکا و برخی کشورهای غربی هستند، ندارند.

وی افزود: ضرورت دارد همه کشورهای اسلامی، حقوق‌دانان، دلسوزان و مصلحین عالم، نسبت به این سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی تجدیدنظر جدی داشته باشند، چراکه امروز به وضوح مشخص شده نهادهای مزبور که چند دولت سهم بسزایی در آن‌ها دارند، هیچ کارایی در شرایط خاص و بحرانی ندارند.

رئیس قوه قضائیه ضمن خوشامدگویی به دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم قضائی و خدمات اداری و تقدیر از تلاش‌های مجموعه مدیریتی و اساتید این دانشگاه که در راستای ارتقای سطح علمی دانشجویان نهایت تلاش خود را به کار می‌برند، تصریح کرد: آن علمی که مورد تشویق دین اسلام است و دانشجویان، اساتید و مجموعه مدیریتی دانشگاه‌ها همواره باید نسبت به آن توجه داشته باشند، علمی است که هم برای خود فرد و هم برای جامعه «نافع» باشد و انسان را به کمال و تعالی برساند.

وی با بیان اینکه شما دانشجویان علوم قضائی که در مقام تحقق و گسترش عدالت هستید باید عدالت‌ورزی را از خود شروع کنید، گفت: یک انسان غیرعادل و غیرمهذب، نمی‌تواند عدالت را محقق کند و بسط دهد.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای ادامه داد: دانشگاه به عنوان یک کانون‌پیشرو باید بستری برای آزاد شدن فکرها در چهارچوب خاص خود باشد، دانشجو نباید به صورت کلیشه‌ای به علم‌آموزی بپردازد بلکه باید خودش در مقام فهم و نقد و تتبع باشد، دانشگاه نباید یک فضای بسته باشد، استاد باید تحقیقات و تتبعات خود را در دانشگاه عرضه کند و در معرض نقد قرار دهد؛ در تضارب آرا است که اذهان و فکرها تکامل می‌یابند.

وی خطاب به دانشجویان دانشگاه علوم قضائی گفت: شما وقتی در آینده در منصب قضاوت قرار گرفتید باید بر اساس موازین قانونی عمل کنید و نمی‌توانید بگویید که «سلیقه من این‌گونه اقتضا می‌کند» یا «من مصلحت را این‌گونه تشخیص می‌دهم» یا چنانچه به عنوان عضوی از دیوان عالی در جلسه هیئت عمومی این دیوان در مقام اتخاذ نظر پیرامون دو رأی متفاوت قرار گرفتید، نمی‌توانید به مصلحت عمل کنید بلکه تکلیفتان عمل به قانون است. از هم‌اکنون که در دوران دانشجویی هستید، نسبت به آسیب‌های حوزه کار قضاوت و همچنین مسائل مبتلابه اجتماعی، تحقیقات و پژوهش‌های لازم را انجام دهید.

قاضی نباید تحت تأثیر فضاسازی‌ها قرار بگیرد

رئیس عدلیه به تبیین و تشریح بعضی مسائل مبتلابه اجتماعی که مرتبط با حوزه قضاوت است و دانشجویان علوم قضائی می‌توانند در خصوص آن‌ها تحقیق و تتبع داشته باشند پرداخت و افزود: وقتی فردی جرمی را مرتکب می‌شود بعضی آثار و تبعات به صورت طبیعی بر او و خانواده‌اش تحمیل می‌شود، اما در مواردی، بیش از حد معمول، تبعات به خانواده فردِ مجرم تحمیل می‌شود؛ در اینجا قاضی نباید تحت تأثیر القائات و فضاسازی‌ها قرار بگیرد، این مقوله می‌تواند یکی از زمینه‌های تحقیق و پژوهش برای شما دانشجویان علوم قضائی باشد و بر همین اساس بررسی کنید که یک قاضی چگونه می‌تواند در مواردی که فضا علیه یک مجرم است، تحت تأثیر فضاسازی‌ها و القائات قرار نگیرد و از چهارچوب موازین قانونی خارج نشود.

وی اضافه کرد: یک نمونه دیگر که می‌تواند بستر پژوهش شما دانشجویان علوم قضائی باشد، مقوله افشاگری‌هایی است که گاهی با نیت خیر صورت می‌گیرد؛ به عنوان مثال فردی می‌گوید «به نظرم فلان کاندیدای انتخابات مجلس، بدون صلاحیت است، لذا باید علیه او افشاگری کنم تا به مجلس راه نیابد»، در اینجا باید بررسی و تتبع کنیم که در کجا این افشاگری‌ها در چهارچوب امر واجبی به نام امر به معروف و نهی از منکر است و در کجا این قبیل افشاگری‌ها از دایره آموزه‌های اسلامی خارج می‌شود.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای اظهار کرد: یکی از وظایف و مسئولیت‌های ما در دستگاه قضائی، اصلاح مجرم و پیشگیری از وقوع جرم است؛ شما دانشجویان علوم قضائی از همین اکنون می‌توانید بررسی و پژوهش کنید و بهترین روش‌های اصلاح مجرمان و پیشگیری از وقوع جرم را به دست آورید؛ بررسی کنید که آیا امروز دستگاه‌های نظارتی ما، به معنی واقعه کلمه، در مقام پیشگیری از وقوع جرم هستند یا اینکه اجازه می‌دهند فرد به چاله بیفتد تا مچ او را بگیرند و همچنین بررسی کنید که آیا بخش‌های ذی‌صلاح در کشور در مقام اصلاح فرد مجرم عمل می‌کنند یا آنکه بنزین بر روی آتش می‌ریزند؟

وی ادامه داد: یکی دیگر از زمینه‌های تحقیق و تتبع شما دانشجویان علوم قضائی می‌تواند بررسی این مقوله باشد که برخورد قاضی با دو فردی که جرم مشابهی را در شرایط متفاوت و با آثار مختلف مرتکب شده‌اند، چگونه باید باشد؟ به عنوان مثال، یک قاضی و یک مسئول شهرداری مرتکب جرم ارتشاء شده‌اند، در اینجا آیا اثرات سو رشوه گرفتن یک قاضی در اجتماع و در اذهان مردم، بیش از آن مسئول شهرداری نیست؟

رئیس عدلیه در پایان به تشریح یکی دیگر از زمینه‌ها و مصادیق پژوهش و تحقیق برای دانشجویان علوم قضائی پرداخت و گفت: وقتی فردی جرمی را مرتکب می‌شود و منطبق با قانون به صورت علنی محاکمه می‌گردد و در این اثناء جریانات سیاسی و گروه‌های خاص نیز به برجسته‌سازی جرم و محاکمه آن فرد مبادرت می‌ورزند و از این طریق تضییقات و فشارهایی به خانواده تحمیل می‌شود و در مقابل، فردِ مجرمِ مشابهی بدون این تبعات و جوانب محاکمه می‌شود، در اینجا چگونه یک قاضی و مقام قضائی باید رفتار کند؟

کد خبر 698695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.