به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پیادهراهسازی شهرها روندی غیرقابل توقف در سطح جهانی است و مزایای بسیاری به همراه دارد. این اقدام نهتنها با کاهش میزان آسیبهای جدی و مرگومیر ناشی از وقوع تصادفات رانندگی در مراکز شهری با عابران پیاده و دوچرخهسواران، ایمنی جادهها را بهبود میبخشد، بلکه قابلیت تحرک عابران پیاده را نیز افزایش میدهد که خود با مزایای سلامتی بسیاری همراه است و بدون تردید اثرات مثبت بالایی بر سلامت جمعیت دارد.
پیادهراهسازی شهرها همچنین با تولید سروصدای کمتر محیطی، بهبود کیفیت هوا، ایجاد فضاهای سبز وسیعتر و فراهم آوردن فضاهای بیشتر برای معاشرت، باعث کاهش آلودگی و بهبود کیفیت زندگی ساکنان شهرها و عابران پیاده میشود. از سوی دیگر مردم با وجود پیادهروهای وسیعتر تمایل بیشتری به پیادهروی دارند که این امر به بهبود اوضاع تجارت در مناطق جدید عابرپیاده و افزایش ارزش املاک در آن نواحی منتهی میشود، چراکه پیادهروی بیشتر با دسترسی بهتر و آسانتر به فروشگاهها همراه است و این دسترسی بهتر با بهبود فروش همراه است.
به این ترتیب بسیاری از شهرها و کشورهای جهان به اجرای پروژههای پیادهراهسازی روی آورده و تمام دشورایهای این مسیر را به جان خریدهاند تا به اماکن بهتر و سالمتری برای آینده تبدیل شوند. در ادامه به معرفی موفقترین پروژههای پیادهراهسازی شهرها در سراسر جهان میپردازیم.
پیادهراهسازی مرکز تاریخی گردشگری در بارسلونا
بارسلونا میزبان یک بلوار گردشگری معروف نمادین با عنوان «لا رامبلا» است. این مرکز تاریخی پایتخت کاتالونیا در اسپانیا با معضل گردشزدایی مواجه بود و بارسلونا با هدف زیباسازی منطقه و بازگرداندن حس تعلق جامعه به آن، پروژه تحولآفرین پیادهراهسازی مرکز تاریخی گردشگری شهر شامل بازسازی و بهسازی منطقه را بهمرحله اجرا گذاشت.
هدف از این پروژه که طی پنج مرحله در طول ۱۸ ماه پیادهسازی شد، این بود که بلوار گردشگری لارامبلا به یک مقصد اجتماعی محبوب برای عابران پیاده و به تفریحگاهی سبز، راحت و دوستانه تبدیل شود که فضای فرهنگی گستردهتری برای شهروندان و گردشگران این شهر فراهم میآورد.
بلوار یادشده پس از پایان پروژه به ۱۰۰ نیمکت، سیستم روشنایی یکپارچه و دکلهای امنیتی مجهز شده و تنها تردد وسایلنقلیه عمومی، دوچرخهها، خودروهای ساکنان و وسایلنقلیه اضطراری در آن مجاز است.
ابَرپروژه نوسازی و بهسازی پیادهراههای شهری در آتن
آتن میزبان پروژهای منحصربهفرد در نوع خود با عنوان ابَرپروژه نوسازی و بهسازی پیادهراههای شهری است که بهبود کیفیت زندگی ساکنان، مزایایی زیستمحیطی فراوان و بهبود پایداری شهری را به همراه داشته است. این پروژه که با هدف ارتقا احساس امنیت در میان شهروندان پایتخت یونان، بهبود احساس رضایتمندی آنها و کمک به رفع بحران آبوهوایی جهانی راهاندازی شد، اثرات جزیره گرمایی شهری را از آتن دور کرد، پایداری و انعطافپذیری را برای شهر بهارمغان آورد و این کلانشهر را به یکی از امنترین و قابلدسترسترین پایتختهای جهان تبدیل کرد.
پیادهراهسازی پرترددترین خیابان شهر در آمستردام
آمستردام پرترددترین خیابان خود را بهمدت ۶ هفته به روی تردد خودروها بست تا به ارزیابی اثرات پیادهراهسازی شهر بر کم شدن حجم ترافیک، افزایش ایمنی، بهبود کیفیت هوا و کاهش آلودگی صوتی بپردازد و احساس شهروندان را نسبت به موقعیت جدید مورد بررسی قرار دهد. این اقدام که با بهرهگیری از گلدانهای بزرگ زیتنی و پوشش سبز در خیابان به مرحله اجرا گذاشته شد، با کاهش طول مسیر برای ۴۰ درصد از رانندگان بهواسطه انتخاب مسیرهای جایگزین و البته افزایش پنجدقیقهای زمان تردد برای ۴۰ درصد دیگر از رانندگان همراه بود.
آمستردام مسیر پیادهراهسازیشده را به اسکنرهایی مجهز کرده است که با دریافت پیام از سوی خودروهای اضطراری مسیر را بهطور خودکار باز میکند.
پیادهراهسازی خیابانهای اطراف میدان پرتردد شهر در بوداپست
بوداپست پس از دوران کرونا با افزایش فضاهای سبز به کمک کاشت سبزیجات و گلهای زینتی در هزار مترمربع فضا به نوسازی و بهسازی یکی از میادین پرتردد خود در منطقه تاریخی و فرهنگی شهر پرداخت و بهکمک حفظ درختان قدیمی و افزودن ۶۵ درخت جدید، خیابانهای اصلی اطراف آن را پیادهراهسازی کرد. این اقدام با کاهش تردد وسایلنقلیه، حذف محلهای پارک خودرو و افزایش فضاهای سبز منطقه، کاهش آلودگی هوا، زیباسازی، زیستپذیری و بهبود رضایت شهروندان، همچنین بهبود تردد عابران پیاده را به همراه داشت و به حفظ نشاط شهری منجر شد.
پیادهراهسازی خیابانهای بلژیک
شهرهای بلژیک بهرغم فرهنگ به شدت وابسته این کشور به ماشینها، تا جایی که خودروهای سواری باارزشترین داراییهای مردم آن شمرده میشود، به پیادهراهسازی خیابانها پرداختهاند.
شهر گنت در بلژیک بهرغم تمام مخالفتها، درگیریها و اغتشاشات بهمنظور مقابله با این اقدام شهرداری، به پیادهراهسازی خیابانهای خود اقدام کرد تا ضمن کاهش ترافیک، فرهنگ پیادهروی را میان شهروندان عاشق ماشینسواری خود ترویج دهد.
بروکسل نیز یکی از اتوبانهای چهاربانده خود را به مسیر پیادهروی و دوچرخهسواری تبدیل کرد. در اقدامی دیگر نیز روزانه هزاران نفر از مردم بهطور خودجوش هر روز بساط تفریح خود را در میدان عمومی شهر در جوار ساختمان اوراقبهادار شهر پهن کردند و با پرداختن به ورزش و فعالیتهای مختلف راه عبور خودروها را مسدود کردند، تا جایی که دولت مجبور به پیادهراهسازی این منطقه شد.
نظر شما