به گزارش خبرنگار ایمنا، در دنیای امروز، هیچ جامعهای نمیتواند بدون توسعه علمی و پایدار که تضمینکننده سربلندی، اقتدار، عزت، رفاه و سعادت آن جامعه است، دست پیدا کند و برای رسیدن به این پیشرفت علمی نیازمند است که فرزندان هر کشور در محیطهای علمی مناسب و مدارس مجهز و پیشرفته رشد و تحصیل کنند، چرا که مسئله آموزش، نوعی سرمایهگذاری برای آینده و آتیه جوامع است، اما نکته اصلی آن است که بخشهای زیادی از جامعه، این تعهد را برای خودشان قائل هستند که در این مسیر گام بردارند و سنت حسنه مدرسهسازی را تنها به عهده دولت واگذار نکنند، بلکه گاه بیشتر و پیشتر از دولتها برای آتیه جوامع سرمایهگذاری کنند، از این رو خیران مدرسهساز، تجلی این سنت حسنه مدرسهسازی هستند.
جامعهای که نسل آیندهساز آن به هر دلیل محروم از آموزش مناسب و پرورش اصولی باشد و از امکانات و زیرساختهای لازم محروم بماند، نمیتواند در فردای آن جامعه به خوبی ایفای نقش کند، لذا مدرسهسازی یکی از راههایی است که کودکان این مرز و بوم را به سوی تعلم و نیکی رهنمون میسازد و با نگاهی به آینده پیشرفت و ارتقای کشور را در همه حوزهها به ارمغان میآورد، خیریه مدرسهسازی، در واقع جمعی از نیکوکارانی است که با ساختن مدرسههای جدید و نیز بازسازی، بهسازی و تجهیز مدارس فرسوده موجود باری سنگین را بر دوش میکشند و حرکتی سازنده و پویا را بهعنوان نهادی مردمی و دلسوز سامان دادهاند، چرا که مدرسه سازی «باقیاتالصالحاتی» است که هم در این دنیا و هم در آخرت نتایج بزرگی برای افراد دارد، از این رو خیران مدرسهساز با ایثار مال خود در پیشرفت کودکان و نوجوانان ایرانی و ساخت ایران نوین در آینده سهم بسزایی داشته و دارند.
بیتردید کمک به کودکان جامعه تأثیر مستقیمی بر روی سرنوشت یک کشور خواهد داشت، درواقع خیران مدرسهساز با نقش خود در ساخت مدرسه و یاری کودکان محروم کمک میکنند تا آینده آنها زیباتر و روشنتر شود، چه بسا میتوان گفت کار نیک این افراد برای همیشه ماندگار و جاودانه خواهد ماند، در این میان بسیاری از خیران مدرسهساز هستند که به تنهایی یا با مشارکت با خیریه به خصوصی، اقدام به این کار نیک و پسندیده میکنند، اما ساخت مدرسه و مراکز آموزشی کار آسانی نیست و همین موضوع سبب شده تا مشارکت در این راه حرف اول را بزند، در نتیجه خیران مدرسهساز با پیوستن به خیریهها و بنیادهای مدرسهسازی کار ساخت فضاهای آموزشی و یا یاری رساندن به دانشآموزان محروم را به انجام میرسانن، نکته کلیدی در این موضوع، رواج این مساله در تمام سطوح اجتماعی، از کلانشهرها گرفته تا شهر، بخش و روستا است که در همه این سطوح شاهد یک شبکه از فعالیت مدرسهساز هستیم، لذا خیران مدرسهساز یکی از ظرفیتها مهم کشور هستند که استفاده از این ظرفیت در امر مدرسهسازی، تجهیز، بهسازی و ترویج علم از اهمیت ویژهای برخوردار است که لازم است استفاده از ظرفیت خیران و بخشهای مختلف برای ساخت، بهسازی و تجهیز مدرسهها مورد توجه قرار گیرد.
آنگونه که حمیدرضا خانمحمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اظهار کرده است؛ ساخت مدرسه توسط خیران که ممکن است به ظاهر برای ما عادی جلوه کند، از یک معرفت و مکتب والا نشأت میگیرد و محصول یک نظام تربیتی ویژه است که خَیِری را هدایت میکند تا در چنین نقطهای از کشور مدرسهای بسازند، بهطور حتم با ساخت فضاهای آموزشی از نادانی و فقر به سمت نور، آگاهی و علم حرکت خواهیم کرد.
تاریخ شفاهی مردم اصفهان در کارهای خیر به رویدادهای مکتوب تبدیل شود
محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به جمعیت بیش از یک میلیونی دانشآموزان پایه اول تا دوازدهم استان، میگوید: اگر دولت بخواهد به تنهایی اقدامات مربوط به حوزه مدرسهسازی را انجام دهد، بسیاری از مدارس در شهر دو نوبته و حتی سه نوبته تشکیل میشدند، اما مجمع خیران مدرسهساز با اقدام نیکوکارانه خود بنای خیر میسازند و فرهنگ خیرخواهی را در جامعه ترویج میدهند.
وی با بیان اینکه تاریخ شفاهی مردم اصفهان در کارهای خیر به رویدادهای مکتوب تبدیل شود، اظهار میکند: ساخت یک بنای خیر باعث ماندگاری یک نعمت الهی و ماندگاری نام فردی است که بنا را احداث کرده و کسی که بنا به نام او احداث شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان میافزاید: تکریم از واژه خیر و خیراندیشی است؛ واژهای که در کنار معنی لغوی خود، فرهنگ، آموزهای دینی و اخلاقی است و بسیاری از واژگان ادبیات و فرهنگ را در دل خود جای داده است.
وی میگوید: خداوند برخی افراد را انتخاب میکند تا اقدامی انجام دهند که ماندگار باشد، دنیا فانی است و زمان میگذرد اما گاهی اوقات با روشهایی میتوان آن را ماندگار کرد، ساخت یک بنای خیر، ماندگاری یک نعمت الهی و ماندگاری نام فردی است که بنا را احداث کرده و کسی که بنا به نام او است.
ابراهیمی خاطرنشان میکند: ساخت مدرسه ویژگی خاصی دارد؛ در مدرسه انسان ساخته میشود و بنابراین هم بنای مدرسه و هم کار مدرسه، خیر است، مدرسه ساختن از بین ساخت همه بناها، خاص است و خداوند را شاکریم که خداوند این خانواده را برای انجام این کار خیر در منطقه محروم ناحیه شش که از لحاظ جمعیتی به سرعت در حال افزایش است، انتخاب کرده، برخی مدارس این منطقه فرسوده و از استفاده خارج میشوند و باید بتوانیم کیفیت آموزشی و پرورشی را در این منطقه افزایش دهیم، مدرسهسازی در همه مناطق خوب است اما مدرسهسازی در برخی مناطق نظیر منطقه شش ویژهتر است.
مدرسهسازی بیوقفه در حال انجام است
فریدالدین عبدیزدان، مدیرعامل مجمع خیران مدرسهساز استان اصفهان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه دیدگاه مجموعه خیران مبنی بر دائمی بودن جریان مدرسهسازی است، میگوید: مدرسهسازی در اصفهان، بیوقفه در حال انجام است.
وی با اشاره به پیش قدم بودم افراد در تمام حوزههای مربوط به فعالیتهای خیر و با بیان اینکه جریان مدرسهسازی به عنوان اقدامی تخصصی به اداره کل نوسازی مدارس محول شده است، اظهار میکند: مجمع خیران مدرسهساز استان اصفهان در سال ۱۳۷۸ تأسیس شد و هیئت مدیره این مجمع، ۹ عضو دارد، هفت عضو هیئت مدیره این مجمع، از خیران و دو عضو دیگر مدیرکل نوسازی مدارس و مدیرکل آموزش و پرورش استان است.
مدیرعامل مجمع خیران مدرسهساز استان اصفهان میافزاید: بهرغم تمام افکار موجود در جامعه مبنی بر نداشتن نیاز به مدرسه و لزوم مشارکت خیران در سایر حوزهها، دیدگاه مجموعه خیران مبنی بر دائمی بودن جریان مدرسهسازی است و بهرغم تمام محدودیتهای اقتصادی و تورم، جریان مدرسهسازی در استان اصفهان بدون وقفه و باانگیزه در حال انجام است.
وی ادامه میدهد: اقدامات و فعالیتهای جدید با وجود مشکلات، بیانگر آماده بودن مردم برای مدرسهسازی و فعالیتهای مرتبط با آن است و مفتخر هستیم اعلام کنیم در بین بیش از ۱۵۰۰ خیر مدرسهساز که در استان اصفهان فعالیت دارند، ۲۰۰ نفر از آنها از بانوان هستند.
عبدیزدان با بیان اینکه مجامع مدرسهساز شهرستانهای استان نیز اتفاقات بسیار شاخصی را رقم زدهاند، تصریح میکند: سعی بر این است که تا پایان سال جاری در تمام شهرستانهای برخوردار از ظرفیت خوب خیران، مجامع خیران مدرسهساز تشکیل شود.
وی با بیان اینکه شرایط اقتصادی امروز به گونهای است که شاید خیران توان تقبل کردن تمام هزینههای احداث مدرسه را به طور کامل نداشته باشند، از همین رو، برای اجرای پروژههای چند خیری آمادگی داریم، میگوید: در صورتی که خیران بخواهند ملک یا زمینی برای مدرسهسازی اهدا کنند، مجمع خیران مدرسهساز خارج از سیستم دولتی زمین یا ملک را دریافت میکند، آن را زیر نظر مالک به فروش میگذارد و با هزینه آن در مکانهایی که نیازمند تأسیس مدرسه هستند، اقدام به ساخت مدرسه میکند.
مدیرعامل مجمع خیران مدرسهساز استان اصفهان خاطرنشان میکند: امروز، مدرسهسازی به عنوان فرهنگ بین مردم جای گرفته است و خیران بسیاری در این امر همکاری دارند و بخش عمده موفقیت در جذب خیران و مشارکت آنها در حوزه مدرسهسازی را مدیون رسانهها هستیم.
تکمیل پروژههای نیمهتمام دغدغه خیران مدرسهساز اصفهانی است
مجتبی ملااحمدی رئیس هیئت مدیره مجمع خیران مدرسهساز استان اصفهان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، تکمیل پروژههای نیمهتمام را یکی از دغدغههای اصلی خیران استان میداند و میگوید: جامعه خیران مدرسهساز نماد اصیل مشارکت اجتماعی است.
وی درباره تأسیس مجمع خیران مدرسهساز از سال ۱۳۷۸ در استان اصفهان، اظهار میکند: از آبانماه ۱۴۰۰، جذب خیران و عقد تفاهمنامه جدید، رشد ۳۰۰ درصدی داشته و نهضت هنرستانسازی در استان اصفهان در دستور کار قرار گرفته است.
عضو هیئت مدیره جامعه خیران مدرسهساز کشور میافزاید: شاخصترین نماد دولت مردمی در نهادهای حاکمیتی و دولتی، سازمان نوسازی مدارس است که با حضور جمع کثیری از خیران در کنار این دستگاه، پیش قراول این موضوع است.
وی با اشاره به آموزههای دینی درباره ضرورت و اهمیت کارهای مشارکتی و تشکلی، تصریح میکند: حدیث شریف «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته» ناظر به این قضیه است که در تمام حوزههای اجتماعی همه مسئولیت داریم.
ملااحمدی با تاکید بر اینکه سازه اصلی سرمایه اجتماعی، مشارکت اجتماعی است، میگوید: هرقدر میزان مشارکت مردمی بیشتر شود سرمایه اجتماعی ارتقا مییابد که این فاکتور بسیار مهمی برای دولت است و میتواند کمک کار آنها باشد، چرا که توجه به حکمرانی شهروندی از اصول انقلاب است.
وی با بیان اینکه جامعه خیران مدرسهسازان ماد اصیل مشارکت اجتماعی هستند، اظهار میکند: همراهی حدود ۵۰ هزار نفر در این عرصه، سرمایه اجتماعی گرانبهایی است که مسئولیت داریم این سرمایه را برای نسلهای آینده حفظ کنیم، یک راه بسیار مؤثر مهم و مورد تاکید تکریم خیران مدرسهساز است.
عضو هیئت مدیره جامعه خیران مدرسهساز کشور با اشاره به اینکه خیران مدرسهساز استان اصفهان نه تنها سازندگان ۱۰ هزار کلاس درس تا سال گذشته هستند، میافزاید: در سالهای گذشته خیران مدرسهساز اصفهان ۸۵۰۰ کلاس درس در استان و حدود ۲۱۵۰ کلاس درس در استانهای دیگر ساختهاند و نگاه خیران به توسعه کل کشور است.
وی پیرامون اینکه طی سالهای اخیر اولویتهای آموزش و پرورش اصفهان را احصاء کردیم تا بتوانیم در جوار صنعت از وجود هنرستانها بهرهمند شویم، تصریح میکند: آموزش و پرورش به مجمع خیران استان اعلام کرد که به ۳۲ هنرستان نیازمند است و برای تحقق این موضوع به صنعتگران اصفهان ساخت هنرستانها در جوار صنعت پیشنهاد شد و با اقبال و استقبال فعالان اقتصادی مواجه شدیم.
ملااحمدی ادامه میدهد: جلسات متعددی در راستای معرفی موضوع ساخت هنرستانها در جوار صنعت با فعالان اقتصادی برگزار شد و با تعامل خوبی که استاندار اصفهان و مجمع خیران مدرسهساز استان با صنعتگران دارند، تفاهمنامه ساخت ۳۲ هنرستان در جوار صنعت منعقد شد.
وی میگوید: به شخصه مدتها تحقیقات فراوان برای اجرا و ساخت هنرستانها در جوار صنعت انجام دادهام که با همکاری صنعتگران استان در حال به ثمر نشستن است، این مجموعههای آموزشی در جوار صنایع استان ساخته خواهند شد تا از ظرفیت کارخانهها برای آموزش عملی و کارگاهی به دانشآموزان استفاده شود.
رئیس هیئت مدیره مجمع خیران مدرسهساز استان اصفهان با بیان اینکه نهضت هنرستانسازی در کنار ساخت مدارس باید در کل کشور تسری پیدا کند، اظهار میکند: مهارت و حرفهآموزی از اصلیترین مباحث سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، لذا توسعه هنرستانها از ضروریات، به ویژه در استانهایی مانند اصفهان است.
یکی از مهمترین رمزهای ماندگاری جامعه خیران اعتمادسازی است
وی با عنوان این مطلب که یکی از مهمترین رمزهای ماندگاری جامعه خیران اعتمادسازی است، میافزاید: اعتماد در راستای همان سرمایه اجتماعی موضوع مهمی است و مبناییترین نکته در اعتمادسازی، بحث شفافسازی است.
ملااحمدی تصریح میکند: تعامل خوب مجامع با ادارات کل اثرات بسیار مهمی در پیشرفت و رشد شاخصها دارد، لذا انتظار داریم مشارکت مجامع رویکردشان حل مسئله باشد، البته طرح مسئله را باید نوسازی و آموزش و پرورش داشته باشند.
وی با بیان اینکه حضور مدیران کل به عنوان عضو هیئت مدیره مجامع یک فرصت است، ادامه میدهد: خط مقدم ارتباط با خیران مدرسهساز، ادارات کل هستند که باید نظام مسائل و موضوعات را در مجامع مطرح کنند و پیشروی ما بگذارند تا برنامه راهبردی و عملیاتی برای مجامع ترسیم شود.
عضو هیئت مدیره جامعه خیران مدرسهساز کشور میافزاید: ایجاد یک سامانه نیازسنجی موجب جلوگیری از اتلاف منابع و توجه بیشتر به نیازهای اساسی آموزش و پرورش کیفیت بخشی و بهبود عملکرد مجامع استانها و در نتیجه مدرسهسازی میشود.
وی جامعه خیران را حلقه واسط حاکمیت و مردم میداند و میگوید: چند نکته اساسی در بحث مجامع، خود اتکایی مالی و منابع پایدار مجامع و نظارت بر مسائل مالی توسط خود دوستان خیر و ایجاد بانک اطلاعاتی کارآمد از خیران است که تاکنون نداشتهایم.
ملااحمدی با اشاره به اینکه تکمیل پروژههای نیمه تمام دغدغه اصلی خیران است، اظهار میکند: استفاده از ظرفیت مهندسان مشاور در تهیه طرحها و نقشهها به برای تسریع در کار، تعریف پروژههای چند خیری و تمام خیری و استفاده از آخرین دستاوردهای علمی و بحث سبک سازی از موضوعاتی است که مورد توجه خیران بوده و میتواند مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد.
وی میافزاید: استفاده از ظرفیت مهندسان مشاور در تهیه طرحها و نقشهها برای تسریع در کار، تعریف پروژههای چند خیری و تمام خیری و استفاده از آخرین دستاوردهای علمی از دیگر موضوعاتی است که مورد توجه خیران استان بوده و بر آن تاکید دارند.
رئیس هیئت مدیره مجمع خیران مدرسهساز استان اصفهان با اشاره به لزوم بهرهگیری از ظرفیت رسانههای تصویری مراکز استانها برای معرفی خیران و مجامع به مردم، میگوید: این امر هم موجب معرفی و تکریم خیران و هم شناخت بیشتر مردم نسبت به امر مدرسه سازی و مدرسه یاری و تشویق مشارکت اجتماعی میشود.
وی درباره اهمیت موضوع مولدسازی املاک مازاد و ظرفیتهای آن، خاطرنشان میکند: امروز در قبال آینده کودکان کشور مسئول هستیم، لذا این بحث لازم است با دقت و حساسیت جدی توسط مدیران کل رصد شود تا به نتیجه مطلوب برسد.
بر این اساس؛ جامعه خیران مدرسهساز یکی از بزرگترین تشکلهای مردم نهاد در جمهوری اسلامی ایران است که از سال ۱۳۷۷ شمسی با هدف جذب مشارکت خیران و نیکوکاران برای ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی تأسیس شده است، این تشکل مردمی در اداره کل ثبت شرکتها و مؤسسات غیر تجاری به شماره ۱۱۵۳۳ به ثبت رسیده و نهاد مردمی و قانونی برای جذب کمکهای مردمی در ساخت و توسعه مدارس کشور محسوب میشود، از این رو مدرسهسازی یکی از راههایی است که کودکان این مرز و بوم را به سوی تعلم و نیکی رهنمون میسازد و با نگاهی به آینده پیشرفت و ارتقای کشور را در تمام حوزهها به ارمغان میآورد، به طوری که مدرسهسازی را میتوان یک اقدام معنوی بسیار پربرکت دانست، اقدامی که میتواند زندگی انسانهای بسیاری را بهبود بخشد و مسیر زندگی افراد را در راستای رشد و تعالی تغییر دهد و در نهایت منجر به ساخت میهنی باصلابتتر و قدرتمندتر شود.
گزارش از اکرم کیانی، خبرنگار ایمنا
نظر شما